Zalt wobbler vad i h-vete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zalt wobbler vad i h-vete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Zalt wobbler vad i h-vete

Jag gillar att fiska med zalt's wobblers men ett problem som jag upplever med dom är att dom lätt trasslar in sig i tafsen! dvs den bakre kroken krokar i tafsen vilket gör den ofiskbar. nån som vet vad jag gör för fel eller är det bara så den är?

jag kommer att forsätta fiska med zalt och zam för jag anser att de är bra beten. vore bara intressant att veta om fler upplever detta problem och om det finns något tips på att undvika detta.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Om du bromsar kastet lite lätt strax innan wobblern når vattenytan kommer den att landa med linan rätt ut från nosen och akterkroken längst bort från dig. Sen är det bara att börja fiska.
    :O)
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

svaret är lätt: Multirulle

Kommentera

för mig så är det tvärtom att dom fastnar med främre kroken vid tafsen

Kommentera

Hade samma problem tidigare med Zalt av den större modellen när jag fiskade med haspel, Problemet försvinner helt om ni kör med multirulle! Ni kan försöka bromsa in den just innan den landar i vattnet men det är svårt att få till det utan multirulle alltså..

Kommentera

Som tidigare medlemmar skrivit gäller det att försöka få ett stopp precis innan wobblern landar.

Men det enklaste svaret är öva, öva och öva. Det är en känsla som infinner sig efter ett antal kast. Det är svårt att säga exakt hur man löser detta problem. Det är så individuellt och beroende på vilken utrustning du har. Men jag lovar dig att det sätter sig efter ett tag. Hur du startar kastet påverkar också hur det landar, försöka ha lite styvare båge på utkastet, så du slipper någon slacklina i själva utkastet, men det också en känsla som kommer.

Skitfiske!
            Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/

Kommentera

Att bromsa innan landning tycker jag inte hjälper eftersom den främre kroken oftast hänger sig
              redan i själva "flygfasen", när tafsen likson flyger fortare än betet.
              Måhända kan ett lättare lekande (eller inget alls) hjälpa en del.

Svepande sidokast brukar vara klart bättre än snärtiga kast över huvudet.

Multirulle är nästan 100%-igt, men då är det ju istället risk för skatbo.

Kommentera

Tack för alla råd! jag får helt enkelt prova mig fram. =) det ska nog lösa sig.
                http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
                  Att bromsa innan landning tycker jag inte hjälper eftersom den främre kroken oftast hänger sig
                  redan i själva "flygfasen", när tafsen likson flyger fortare än betet.
                  Måhända kan ett lättare lekande (eller inget alls) hjälpa en del.

Svepande sidokast brukar vara klart bättre än snärtiga kast över huvudet.

Multirulle är nästan 100%-igt, men då är det ju istället risk för skatbo.
                  Detta stämmer med min erfarenhet . Jag fiskade bara öring under många år. Jag avvände kustwobblers som man kan snärta iväg en bra bit. På senare år har jag börjat jaga gädda och gös igen. I början hakade wobblers upp sig i nästan varje kast. Till slut fick jag rådet att inte ladda spö så mycket utan börja med betet "längst bak" så att säga. Längre styvare spö har hjälpt till med. När det trasslar nu är det när jag vill komma långt, när jag tar i för mycket dvs. Ska försöka med mulirulle, men jag får inte samma känsla med dom.

Kommentera

Vinkla haspelspöt nästan rakt uppåt precis efter svingen så blir antal tafskrokningar betydligt mindre och
                    så bromsar du även in lite precis innan betet landar precis som dom andra beskriver.
                    Du håller spöt uppåt under betets hela flugtur...
                    På detta sätt får linan lite motstånd av spöringarna redan under den första delen av kastet och betet ställer sig rakt i luften istället.
                    Det har funkat för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 838 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S