Antal krokar på wobblern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antal krokar på wobblern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Antal krokar på wobblern?

Hejsan!

Jag undrar om alla 3 krokarna på mina wobblers verkligen är nödvändiga att ha? Det blir så j*vla krångligt att lossa alla 3 när gäddan tagit betet lite för djupt.

Har någon provat med färre antal krokar? (1 eller 2) Hur har det funkat? Vilka bör jag ta bort? Den bakre bör ju vara kvar.

Sedan låter det logiskt att betets gång försämras när man modifierar det. Har något fått en sämre gång genom att ta bort en krok?

Funderade på att prova den där nya metoden, med magneter, där krokarna lossnar från betet när gäddan tar dem. Då borde väl krokarna inte hinna lika långt ner i halsen? Eller?

//Adam
    Keep on Fishin' in the Free World!

Rent generellt så påverkas mindre vobbler mer om man tar bort eller kanske t.o.m byter storlek på krokarna. T.ex. en Rapala Original 11 cm är ganska känslig på antal krokar och storlek.

Men större vobbler som Cisco Kid, Rapala Magnum och liknande påverkas inte lika mycket. Jag vet en del som kör Rapala Magnum 18 cm flyt med bara den undre kroken kvar, i stort sett alla gäddorna brukar betet så att den kroken alltid sitter så den bakre råkar ibland skada ögon och liknande på fisken.

Det är bara att laborera, en del vobbler får faktiskt "bättre" gång om man tar bort en krok. Kanske slår yvigare eller går ettrigare, om fisken föredrar det kan man väl spekulera i.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

där finns en rigg som har cirkulerat här. typ som dina magneter.. där du sätter wobblern i en fjäderring och en tafs också med krokarna på.. sen har du en typ av lin utlösare på wobblern så när gäddan hugger har han krokarna i munnen o wobblern utanför..

ett tips är annars en kraftig avbitare typ Bacho kraftavbitare o klipper ur alla jobbiga krokar.. lättare för dig o säkrare för gäddan vid C&R

Kommentera

Du får helt enkelt laborera! - testa sig fram är det mest framgångsrika.

Stora wobbler med 3 st krokar... tex ta å sätt dit 2 fjäderringar där första kroken sitter istället för en fjäderring samt en aning större krok. - Hoppa över mittersta kroken och kör en krok bak i passande storlek.

Betena kan påverkas å vissa beten gör det mer än andra. - Rullande wobbler, Knyckiga wobbler, Aggressiva wobbler.. det finns ju så många olika precis som storlekarna på dem.

Mitt tips är som jag sa i början laborera hemma och försök att hitta en lösning som passar dig.

Det man kan tänka på är att oftast så hugger ju gäddan underifrån eller från sidan, dock är det extremt svårt att säga vart de ser själva huggpunkten på betet... är det huvudet? på stjärten? centrerat på betet... ?
        Alla är de olika, det ända som är någorlunda säkert är att de till 99% sväljer betet de fångat med huvudet först.

/M
        Mina Placeringar:
        2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
        2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Har tagit bort mittersta kroken på i princip alla wobbler med tre trekrokar och ofta byter jag ut de kvarvarande mot lite mindre storlek men av bättre kvalitet som keramiskt vässade när det i org är galvade eller bronserade.

Framförallt Bomber, Rapala magnum, Cisco Kid som jag kör mest med, har Du en wobbler som är långsamt sjunkanse kan den med en krok mindre och ett nummer mindre krokar bli svävande vilket kan vara ett plus i vissa lägen.
          Gången har inte påverkats negativt på de jag bytt på iaf, däremot blir krokningarna bättre när gäddan oftast hugger på tvärs mitt på bytet och inte känner någon krok på mitten av wobblern så den spottar inte ut, och vassare krokar fäster bättre så färre fiskar som ramlar av innan landning ;-)

Kommentera

Hoppas fler svarar, så får du sålla ut oss som svarar hah.

Ett tips : kan ju vara bra om du även skriver om du skall trolla eller spinnfiska med wobblerna . - skiljer ju faktiskt sig rätt mycket i fiskemetod.

/M
            Mina Placeringar:
            2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
            2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Finns ingen anledning å ha så mycket krok på när du fiskar gädda . Gös är en annan sak för dom sitter oftast sämre på .

Testa större krokar å ta bort den i mitten .

Sen tycker ja att man som gäddfiskare kan välja bort dom betena. Zam 22 cm krokar utmärkt på 2 st 2/0 istället för att ha 3st 1/0 som det är på Westins jätte som är lika stor .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
                Hoppas fler svarar, så får du sålla ut oss som svarar hah.

Ett tips : kan ju vara bra om du även skriver om du skall trolla eller spinnfiska med wobblerna . - skiljer ju faktiskt sig rätt mycket i fiskemetod.

/M
                Mest spinnfiske, men jag ror drag då och då (har dock aldrig lyckats bra med denna metod, vet inte varför)
                Keep on Fishin' in the Free World!

Kommentera

Så länge du fiskar gädda å använder flätlina så går det bra med 2 krokar . Enda andledning ja ser till att ha 3 st krokar på är vid trolling med nylonlina , men ja tror inte det behövs heller .

I vissa vatten lyckas inte jag heller med dragrodd trolling men annars är det en väldigt bra.

/Fredrik

Kommentera

Nya aborr- och gäddbeten låter jag få behålla krokarna tills jag sett hur de rör sig i vattnet, Sen börjar moddandet.

Är wobblern liten, ca 10-12 cm, behåller jag den bakre kroken och tar bort eventuella andra. Är det en större wobbler med 3 krokar tar jag bort den främre och den bakre. Den i mitten kopplar jag till en extra fjäderring och så ett leke och fäster alltihop med en fjäderring i den mittre kroköglan. Är det 2 krokar är det troligt att den främre tas bort.

Generellt gäller att de krokar som blir kvar får en bit lysslang på krokstammen. Jag inbillar mig att det kommer att bli en riktpunkt för hugget.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 851 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S