Abu CS Pro Rocket 5501, Montera backspärr m.m - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu CS Pro Rocket 5501, Montera backspärr m.m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu CS Pro Rocket 5501, Montera backspärr m.m

    Hejsan! Skapade en tråd i början av veckan om val av multirulle, rullen skulle användas till vanligt spinnfiske efter gädda, och möjligtvis till att testa jerk fiske.
    Så valet av rulle blev en cs pro rocket 5501 i sunset orange!
    Jag hoppas det var ett bra val och att den tål lite stryk?, Men nu till saken:
    Skulle vilja få en extra backspärr monterad, vart gör jag det smidigast? Och har Abu eget trim till rullar för hittar noll om det på deras hemsida, annars har vi ju UT reel, som verkar veta va dom sysslar med!

    Tipsa gärna om vilken flätlina jag ska kasta på också, började med nylon men jag var som gjord för att kasta med multirulle så jag går direkt över till flätad känner jag!

    Mvh A
    Senast ändrad av morbideglidaren; 2011-02-27, 01:54.

  • #2
    Jag köpte extra backspärrar på Lundgrens och monterade dom själv på de rullar som saknade.
    Delarna kostar "inget", men det krävs lite demonteringsjobb för att kunna göra monteringen.
    Hammare och städ är bra grejer att ha när du monterar....
    Annars gör säkert flera butiker detta åt dig för en rund summa pengar.
    Skickar du in rullen för trimmning till Abu eller UT skulle jag tippa att extra backspärr ingår i priset,
    men jag kan inte garantera det...
    När det gäller lina så finns det ca. 2,7 miljoner trådar i ämnet

    Kommentera


    • #3
      Du fick väl ett bra svar ang. backspärren, jag kanske kommer att irritera ett par stycken här när jag säger att flätlina egentligen inte har på en rocket rulle att göra, men jag säger det ändå,

      Det är en uppgraderad original rulle från 50-talet utan konstiga specialanpassade spolar och sådant trams, helt underbar att fiska med, har själv 2 och en äldre variant med magbroms som bara heter 6500 CS Mag (Grön)

      Om man går upp på en grövre flätis förlorar man för mycket i kast-längd tack vare att den blir styv och i största allmänhet tråkig, Vill du köra flätlina så håll dig till dom tunnare varianterna!

      Ok att vid jerk är flätlinan lite roligare men kan inte se anledningen att ha den vid vanligt spinn-fiske!

      DETTA ÄR HELT PERSONLIGA ERFARENHETER

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
        Jag köpte extra backspärrar på Lundgrens och monterade dom själv på de rullar som saknade.
        Delarna kostar "inget", men det krävs lite demonteringsjobb för att kunna göra monteringen.
        Hammare och städ är bra grejer att ha när du monterar....
        Annars gör säkert flera butiker detta åt dig för en rund summa pengar.
        Skickar du in rullen för trimmning till Abu eller UT skulle jag tippa att extra backspärr ingår i priset,
        men jag kan inte garantera det...
        När det gäller lina så finns det ca. 2,7 miljoner trådar i ämnet
        Tack för ditt svar, vet du ungefär vad det kan kosta att skicka in rullen för detta då jag inte vill göra det själv?
        Jag köpte min rulle på skeppa marin i norrköping men jag fick inte med något verktyg till rullen, eller ska man inte det?
        Det men linan tänkte jag bara om ni kunde rekommendera en tjocklek för smidighetens skull!

        Kommentera


        • #5
          Jag kör 0,28 Power Pro på min rocket. Fungerar strålande, använder den till gäddspinn. Betesvikten ligger på 30 till 60 gram och där presterar rullen bra.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

          Kommentera


          • #6
            Jag personligen går aldrig över 0:20 vid vanligt fiske då förlorar jag för mycket i kast-resurser, har inte testat alla märken, men undvik Fireline och Spidewire dom har inte på en Multi att göra.. (allt personliga erfarenheter)

            Flätlina har jag på en Record 51 med nymodig lättad spole och jag kan garantera att den inte kommer i närheten av en Rocket med Nylon i kast-resurser!

            Har självklart testat flätisar på rocketen med otrevligt resultat, därför varnar jag för spidewire och firewire.

            Köpte 51an för att slippa ge mig in i lågprofil-träsket har varit där och blev grymt besviken.

            För mig ska en Ambassadeur vara rund och hålla en livstid

            Kommentera


            • #7
              Det är inte enkelt att få entydiga svar när man frågar om en sån sak som lina och jag har inte tänkt göra det lättare för dej heller tyvärr. Alla har favoriter och linor som dom aldrig kommer köpa igen, inte alltid på grund av linan utan ibland på grund av den rullen man använt. Olika rullar lägger linan olika och resultatet blir helt enkelt inte bra med vissa linor på vissa rullar. Ett bra exempel på det är antagligen Jörgen ovan som säger att spiderwire inte hör hemma på en multirulle. Jag kör själv spiderwire på min Calcutta och den linan funkar kanon. Detta trots att spiderwire inte alls är någon personlig favorit. Det var så enkelt att jag köpte rullen i USA och behövde en lina så jag kunde fiska med den. De hade inte nån av de linorna jag hade tänkt spola på (Daiwa Tournament eller nån annan 8-strands lina) Så jag tog den första spolen med 300Y som jag kunde hitta. Eftersom jag ändå skulle byta ut den direkt när jag kom till sverige igen, men sen gillade jag den och beslutade att den får nog bekänna färg på riktigt den kommande säsongen nu.

              Jag har testat ganska många olika linor och ska man prata rent generellt så är Daiwa tournament en personlig favorit eftersom den är väldigt rund, långkastande och ligger jättebra på spolen. Men vid till exempel vertikalfiske och dropshot har jag hellre en platt lina eftersom man fiskar på djupt vatten med små vikter och då är det viktigt att linan skär vattnet bra så man har kontakt med betet. Jag har hittat en lina från dragon som känns väldigt prisvärd. Återstår att se hur nötningstålig den är bara. Även vid fiske i strömmande vatten gäller denna principen, inte minst till exempel havsfisket i Norge.

              Lina är kort och gott en jäkla djungel och det är inte lätt att veta vad man ska ha alla gånger. Vet inte hur jag ska tipsa riktigt men kan i alla fall säga såhär, man tjänar nästan aldrig på att snåla när det gäller lina.
              Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

              Kommentera


              • #8
                tack för era svar angående linan.
                Nån som vet om man ska få med verktyget till pro rocketen?
                Och vad abu/ut tar för montering av extra backspärr?

                Kommentera


                • #9
                  Har inte fått något verktyg med de tre ProRockets jag köpt, så jag gissar att det inte ingår.
                  Kollade med ABU för ett år sen, då tog de runt 250kr + material, runt 300 totalt om jag minns rätt. Blir förstås lite frakt å sånt som tillkommer. Snålade och fixade själv istället. Behövs bara ett schysst mothåll med hål i samt körnare och handslägga, tar inte många minuter.
                  Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                  En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

                  Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av morbideglidaren Visa inlägg
                    Tack för ditt svar, vet du ungefär vad det kan kosta att skicka in rullen för detta då jag inte vill göra det själv?
                    Jag köpte min rulle på skeppa marin i norrköping men jag fick inte med något verktyg till rullen, eller ska man inte det?
                    Det men linan tänkte jag bara om ni kunde rekommendera en tjocklek för smidighetens skull!
                    Nej, jag vet inte vad det kan kosta men delarna är löjligt billiga så det är jobbet dom tar betalt för.
                    Har för mig att jag pröjsade en hundring inkl. brevfrakt från Lundgrens Sportfiske och då var det för
                    3 st backspärrs-kit och några andra småskruvar/brickor till Ambassadeur.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X