Flätlina eller mono på äldre ambassadeurer utan trim? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina eller mono på äldre ambassadeurer utan trim?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina eller mono på äldre ambassadeurer utan trim?

Jag har i alla tider spinnfiskat med haspel, men har mer och mer funderat över att börja använda multi. Har kört ett gäng med äldre ambassadeurer på isfisket under vintrarna, men har tänkt att börja fiska vissa av dom även på sommaren.

Jag har följande rullar:

Ambassadeur 5000c (kullagrad, 70-talet)
    Ambassadeur 6000 (glidlagrad, slutet av 60 talet)
    Ambassadeur 2500c
    Ambassadeur 6500CT (CT=ingen linspridare, 70 talet)

Ingen av dessa har 6 pins centrifugalbroms kanske ska tilläggas.

Men ny som man är på det här med multirullar och kastning så undrar jag om det överhuvudtaget går att kasta med flätlina på de äldre modellerna av ambassadeur? Eller är risken för skatbo alldeles för stort? Måste man punga ut för lite trim på 25an för att kasta flätlina? Vilken lina/diameter passar till vilken rulle? Många frågor här...

Ge gärna lite tips och dela med er av era erfarenheter om ni har. Tack.

har själv testat att fiska med en gammal 5000rulle utan centerpin vikter, nästan omöjligt att få till längre kast. Gick att kasta i en väldigt svepande rörelse.

du kan ju köpa en ny rulle annars, är mycket roligare att fiska med enligt mig.
    http://www.svenskfiskeshop.se/multi-spinnrullar/ här har du relativt billiga rullar om du inte köper en begagnad rulle.

använder du rullarna till ismete så ska du inte satsa på att trimma rullarna, surt om din trimmade rulle skulle låsa sig och åka med gäddan ner i hålet.

Kommentera

Alla rullarna funkar fint med flät-lina själv kör jag 0:20 på alla utom min 25a den har jag 0:17 på, sedan beror det ju på vilket fiske du skall bedriva, abborre , Öring och Lax kör jag fortfarande med Nylon, fördelarna överväger nackdelarna vid det fisket....

Kommentera

Jag brukar fiska allt från abborre och regnbåge till gädda och lax. Daikai1 nej självklart kommer jag inte använda en trimmad rulle till isfisket, känns helt omotiverat Och jag är lite negativt inställd till inköp av nya saker, jag är av den bestämda uppfattningen att många saker gjordes bättre förr. Och har dessa 4 rullar överlevt 40 år så kommer de nog överleva 40 år till med lite kärlek. Det är lite av charmen att "brottas" lite med problemen istället för att gå den enkla vägen och köpa en sprillans ny rulle.

Men lite trim på 25an kanske inte skulle skada till regnbågen och smågäddan och sen kanske piffa till 6500CT'n med lite fattigmanstrim för det lite tyngre gädda/lax/etc fisket. Då borde man väl vara i hamn...

Kommentera

Ifall du enbart tänker använda rullen till spinnfiske så kan det nog bli trevligt att sätta i en trim-sats. jag skrev som sagt från egen erfarenhet och den rullen var inte i bästa skick, men ändå inte skit.
          som skrevs innan så funkar 0.18 flät till regnbågsfisket.

till lax så gäller 0.35-0.40mm nylon alt. 0.20-0.25flät med några meters nylontafs
          Senast ändrad av daikai1; 2011-12-06, 23:32.

Kommentera

Skall du trimma en 25a bör du köpa hela ut´s trimmsats, att ta lite av varje till dom kan göra mer skada en nytta...tex.Jag testade med enbart spole och lager, den övervarvade något ruggigt så jag fick slänga på original prylarna igen.....

Enligt mina erfarenheter kastar 6000 rullarna bättre en 5000 så om du ska trimma kör på en av dom

Själv försöker jag att inte slänga på en massa nymodigheter på mina 6500 CS Rocket, men det kontra köpa en ny Pro-Rocket så trimmar jag .... (har hittills inte behövts)
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-12-06, 23:49.

Kommentera

Det lär fungera utmärkt även utan trim, åtminstånde till att börja med, bara ge dom en riktig service och städa ut det gamla kladd som dom brukar vara fyllda med. Jag har två gamla 80 talare som fotfarande är i tjänst.

Trim till äldre rullar kan vara lite begränsat (UT har trim till 2500 som nämnts tidigare) jag har bytt till kemhybrid lager och lättad linspridare som en del av 20 års servicen.

Jag har en pro rocket 5501 med Ut pike prformance, den är vassare än dom gamla bonntrimmade rullarna, men inte så mycket vassare som man skulle kunna tro, även om jag ska erkänna att jag är jäkligt nöjd med den.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 825 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S