drop shot spö för ambassadure? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

drop shot spö för ambassadure?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• drop shot spö för ambassadure?

någon som vet var man kan hitta dropshot spö för multirulle? finns dom ens?
    vilka spinnspö är annars att rekomendera för dropshotfiske och jiggfiske med beten mellan 10-20 gram.
    tanken är att det ska sitta en amba 25a på spöet
    kommer framför allt användas i malmö kanal.
    eller man måste svälja stoltheten och ha rullen uppoch ner och fiska haspel?

Kolla vertikal-spö annars bör du kunna köra dom flesta lättvikts-spö det är inte raket-forskning, jag kör med mitt Shimano Technium M Det funkar hur fint som helst,,,,, allt är på något sätt trevligare med rullen på rätt sida, jag har även börjat meta med multi och vi kommer att fiska i samma kanal,,

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Kolla vertikal-spö annars bör du kunna köra dom flesta lättvikts-spö det är inte raket-forskning, jag kör med mitt Shimano Technium M Det funkar hur fint som helst,,,,, allt är på något sätt trevligare med rullen på rätt sida, jag har även börjat meta med multi och vi kommer att fiska i samma kanal,,
      jag har varit inne lite på ett vertikal med. mest i daxs läget har jag inget alls för de fisket. tacklat ett ul haspel nu. sist testa jag med amba 25a med berkley lightningrod 9 fot 15-40 gram. det var inte rätt kombo för dropshot med 15 grams sänke:P
      rätt trevligt fiske i kanalen. testat nu 2-3 gånger. få ställen som inte är jobbigt och fiska när det är mörkt

Kommentera

Berkley Series One Skeletor Pro 8` 4-20g

Kommentera

Om du menar ett spinnspö till Dropshot eller jiggfiske , då pratar vi om olika "djur".
          Dropshot och jiggfiske är mina fav. fiske tekniker, fast man utövar dessa tekniker med olika utrusningar.

Ett dropshot spö är ett litet längre spö, kan lika gärna vara kort , fast det viktigaste är att toppen är mjuk och att du gör minimala rörelser med spöt. Oftast behöver du inte kasta långt när du dropshot-fiskar så det spelar ju ingen roll hur långt kommer du med ekipaget.
          Berkley har många spön som fungerar fint för det fisket.

Ett spö för jiggfiske är oftast ett kort något styvt spö. Fiskar man från land då kanske vill man ha något längre spö för att kunna komma lite längre (om det behövs) med betet, fast det som är viktigt är att spöt har ett utpräglat toppaktion och tanken är att kunna styra jiggen så mkt så möjligt, dvs äga den.
          Några VJ spö kan fungera, dock inte alla. Jag tycker personligen att amerikanska basspöna passar som hand i handske för just jiggfisket. Savage Gear brukar komma med några bra modeller som inte kostar skjortan.

Det är klart att man kan hitta någonting mittemellan och vara nöjd med

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Om du menar ett spinnspö till Dropshot eller jiggfiske , då pratar vi om olika "djur".
            Dropshot och jiggfiske är mina fav. fiske tekniker, fast man utövar dessa tekniker med olika utrusningar.

Ett dropshot spö är ett litet längre spö, kan lika gärna vara kort , fast det viktigaste är att toppen är mjuk och att du gör minimala rörelser med spöt. Oftast behöver du inte kasta långt när du dropshot-fiskar så det spelar ju ingen roll hur långt kommer du med ekipaget.
            Berkley har många spön som fungerar fint för det fisket.

Ett spö för jiggfiske är oftast ett kort något styvt spö. Fiskar man från land då kanske vill man ha något längre spö för att kunna komma lite längre (om det behövs) med betet, fast det som är viktigt är att spöt har ett utpräglat toppaktion och tanken är att kunna styra jiggen så mkt så möjligt, dvs äga den.
            Några VJ spö kan fungera, dock inte alla. Jag tycker personligen att amerikanska basspöna passar som hand i handske för just jiggfisket. Savage Gear brukar komma med några bra modeller som inte kostar skjortan.

Det är klart att man kan hitta någonting mittemellan och vara nöjd med

Häls /T
            jag är inte riktigt säker på vad jag igentligen vill ha.. men det är nog trotts allt ett dropshot som är alternativet. men mitt största problem är att hitta ett dropshot spö för multi rulle. finns dom överhuvud taget att få tag på i sverige? kollat dom flesta webshopar men inte hittat.
            hmm nja savegers spö är inget av intresse. varit rent för missnöjd med rent för mycke grejor från dom för att jag ska fortsätta köpa grejor från dom.

Kommentera

Nere vid centralen går det bra även i mörker men i detta vädret funkar det även dagtid, gå bara runt och prova dig fram så hittar du dom...
              Jag la ner drop-shot fisket nästan lika snabbt som jag började med det i kanalen,fick för mycket små-skit vilket irriterar mig, majoriteten av det som hugger på det fisket är inte mycket större en tusen-bröder, det finns rejäla borrar och dom hugger ordentligt även om du tar in snabb med större jiggar,jag kör 10gr skallar i svart, färgerna på jiggen är nog det som har störst betydelse, på kvällarna har jag fått mycket på svarta med lite glitter i och dagtid kola-färgade jiggar.....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Nere vid centralen går det bra även i mörker men i detta vädret funkar det även dagtid, gå bara runt och prova dig fram så hittar du dom...
                Jag la ner drop-shot fisket nästan lika snabbt som jag började med det i kanalen,fick för mycket små-skit vilket irriterar mig, majoriteten av det som hugger på det fisket är inte mycket större en tusen-bröder, det finns rejäla borrar och dom hugger ordentligt även om du tar in snabb med större jiggar,jag kör 10gr skallar i svart, färgerna på jiggen är nog det som har störst betydelse, på kvällarna har jag fått mycket på svarta med lite glitter i och dagtid kola-färgade jiggar.....
                okey jag får testa det. ska ner där i morgon. och prova lite hederligt fusk.. mete med mask:P
                jag har inte hunnit skaffa mig egna referenser angående dropshot. varken fått några mängder fisk eller hunnit fiska så mycke. men har cola färgade shadar till dropshot:P

Kommentera

Bryggan inne i Kungs-Parken vid Serveringen bästa stället i hela kanalen vid mete med mask,,, skitfiske på dig

Dom jiggarna som funkade bäst senaste turen var ca;15 cm långa med över 50% svans, dom satte fart på dom större borrarna vilket är det ända som roar mig... om mete eller drop-shot kan du utan problem plocka 100 på ett kortare pass vilket var kul även för mig för 25 år sedan men inte nu mer....
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-12-08, 10:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                    men det är nog trotts allt ett dropshot som är alternativet. men mitt största problem är att hitta ett dropshot spö för multi rulle. finns dom överhuvud taget att få tag på i sverige? kollat dom flesta webshopar men inte hittat.
                    Dropshot är en av de många tekniker som finns på andra sina av Atlanten för att fiska bass, som på senare år har spridit sig hit, till Europa.

Det går att börja med ett lätt 10 - 30 gram spö och dessa finns mängder att hitta här hemma.
                    Du väljer längd och kastvikter som passar dig, så i stort sätt vilken som helst lätt mjuk berkley spö fungerar fint, som t. ex ett Berkley Lightning Rod - 8' - 10-30g, ML. Detta spö saluförs här hemma som ett HÖ spö oftast, fast fungerar för dropshot lika väl.

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S