Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Old firehand:
    Eller så lägger man ner alla "konstiga" beten och fiskar bara med 16a, som man blyar till olika djup. Oavsett art.

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
      Old firehand:
      Eller så lägger man ner alla "konstiga" beten och fiskar bara med 16a, som man blyar till olika djup. Oavsett art.
      Hej Jonas Gryth;

      Du har som alltid helt rätt..
      Jag har en fiskekompis från förr, Roffe som jag under många år fiskade både Abborre, Gädda och Gös tillsammans med i Östersjöns skärgårdar samt Lax i norska Finmarks Altaelva, Myrlandselva och Repparfjordelva....

      När vi fiskade efter Gädda körde Roffe nästan alltid med 28 grams Mörrumsspinnaren i Silver och ibland i Koppar. Det mesta, både stort och smått, högg ofta på Roffes Mörrum, men ibland högg det bättre på Meteor, Kaleva och framföralllt på 23 grams och 34 grams Utödraget, BGL, XRS och YP....men då vägrade Roffe att byta drag....

      Själv har jag lyckats locka både små och lite större Gäddor på "dina" Bomber B16A men också på ledade Bomber B16J som här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm ....

      Go for the Big Ones!

      Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm

      Kommentera


      • #73
        Självklart använder jag även andra beten. Men faktum är att B16a nästan alltid funkar. När jag trollar med flera spön har jag alltid en eller två ute. Även om andra beten fiskar bättre ibland levererar dom förr eller senare under nästan varje pass. Dom tar dessutom stor fisk. Har själv tagit gös på 8,2 och en kompis gädda över 15. Lite intressant är att dom är outstanding på insjööring i mitt hemmavatten. Finns många bra beten, men inget som bättre immiterar en löja

        Kommentera


        • #74
          Ang Wobblers så tycker jag nilsmasters 15 och helst 18cm är en klar favorit men även westin deeprunner,rapala magnum rödvit och halco sorcerer.
          Jag kör gärna långa släpp på släpspöna 90 fot minst,när jag kör paravan brukar jag släppa 20-25 fot innan jag fäster paravan...
          Brukar köra med åtminstone en ny wobbler man inte kört med så mkt eller tror på som får bli ett sorts 'wildcard' varje gång medans som man ni säger gärna faller tillbaka på sina gamla trotjänare
          Min fiskeblogg:
          www.marcusfiske.blogspot.se

          Kommentera


          • #75
            Blev lite intresserad av den här gamla tråden när den kom upp till ytan igen tack vare föregående inlägg. Jag har trollingfiskat gös i Västersjön på Hallandsåsen i 10 år och alltid använt tunn ståltafs p.g.a. den rikliga tillgången på gädda. Så eftersom det fanns så många åsikter om för eller emot ståltafs tänkte jag göra en jämförelse dem emellan.
            Jag använde mej av identiska beten som fiskades med paravan på samma djup 4-5 m från varandra. Ena spöet hade den tunna ståltafsen kvar och det andra spöet hade en 0,70 flourcarbon tafs på 50 cm. Tyvärr har jag bara gjort två trollingturer hittils men resultatet är 1:6. Jag fick fyra gös första gången i mars och tre nu i början av juni. På dom två turerna fick jag bara 1 gös på spö med ståltafs!
            Bägge gångerna körde jag med 6 spön varav 4 spön med två olika uppsättningar med identiska wobblers och skilda tafsar. Övriga två spön har haft ståltafsen kvar med samma sorts wobbler i andra färger.
            Slutsats: Det lutar onekligen till florcarbonens fördel, men det skulle kunna vara en tillfällighet också. Frågan är också, vill man verkligen fortsätta experimentet. Det begränsar ju urvalet av färger speciellt när man är ensam då det finns en begränsning på tre spön/person i den sjön.

            Mvh
            Johnny

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av iron9 Visa inlägg
              Blev lite intresserad av den här gamla tråden när den kom upp till ytan igen tack vare föregående inlägg. Jag har trollingfiskat gös i Västersjön på Hallandsåsen i 10 år och alltid använt tunn ståltafs p.g.a. den rikliga tillgången på gädda. Så eftersom det fanns så många åsikter om för eller emot ståltafs tänkte jag göra en jämförelse dem emellan.
              Jag använde mej av identiska beten som fiskades med paravan på samma djup 4-5 m från varandra. Ena spöet hade den tunna ståltafsen kvar och det andra spöet hade en 0,70 flourcarbon tafs på 50 cm. Tyvärr har jag bara gjort två trollingturer hittils men resultatet är 1:6. Jag fick fyra gös första gången i mars och tre nu i början av juni. På dom två turerna fick jag bara 1 gös på spö med ståltafs!
              Bägge gångerna körde jag med 6 spön varav 4 spön med två olika uppsättningar med identiska wobblers och skilda tafsar. Övriga två spön har haft ståltafsen kvar med samma sorts wobbler i andra färger.
              Slutsats: Det lutar onekligen till florcarbonens fördel, men det skulle kunna vara en tillfällighet också. Frågan är också, vill man verkligen fortsätta experimentet. Det begränsar ju urvalet av färger speciellt när man är ensam då det finns en begränsning på tre spön/person i den sjön.

              Mvh
              Johnny
              Klart du ska fortsätta,, du kan ju lösa den eviga frågan

              Kommentera


              • #77
                Ja, kanske om vi är två som fiskar, jag får se. Jag började fiska i en annan sjö i närheten förra sommaren med en mindre båt, Hjörneredssjöarna. Jag har en annan uppsättning trollingspön i den, alla med ståltafs. Där har jag inte haft några vidare resultat när det gäller göstrolling, så jag kommer att byta till fc tafs på alla dom 4 spöna.
                Jävligt störigt, men förra sommaren var vattenståndet så lågt att det inte gick att sjösätta stora båten (+ 1 400 kg) i Västersjön. Å andra sidan går det alltid fint att sjösätta den i Lagan vid Hjörnered, men då kommer jag inte under bron till Hjörneredssjöarna!!! Därav förvärvet av en mindre plastbåt 4m förra sommaren.

                Mvh
                Johnny

                Kommentera


                • #78
                  Denna diskussion ang ståltafs eller ej har pågått länge och flera hävdar att det funkar att trolla gös med ståltafs medans många hävdar att fluorcarbon gäller...
                  Jag har testat båda och upplever att jag har mer hugg på fluorcarbon,jag tror dock mest på att en tunn och smidig fluorcarbontafs inte stör gången och presentationen på wobblern såsom en stor klumpig ståltafs kan göra.
                  Min fiskeblogg:
                  www.marcusfiske.blogspot.se

                  Kommentera


                  • #79
                    När jag läste igenom hela tråden i våras funderade jag också på vad som eventuellt skulle kunna störa gösen vid användning av ståltafs. Jag tror inte alls det har med wobblerns gång eller att gösen skulle se en ståltafs.
                    Jag är övertygad att, om det bevisligen finns en skillnad, så beror det på vad gösen antingen hör eller känner. Det är klart att krokarna skramlar men det gör det ju oavsett om man använder ståltafs eller fc. Men tänk om det är ljudet, om än så svagt, som uppstår mellan beteslås och wobblerns fästögla/fjäderring som förstärks och skickas ut runt om av ståltafsen och stör gösen!?
                    Tänk bara vilket jävla liv som en djupriggsvajer i stål låter.

                    Mvh
                    Johnny

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg
                      Denna diskussion ang ståltafs eller ej har pågått länge och flera hävdar att det funkar att trolla gös med ståltafs medans många hävdar att fluorcarbon gäller...
                      Jag har testat båda och upplever att jag har mer hugg på fluorcarbon,jag tror dock mest på att en tunn och smidig fluorcarbontafs inte stör gången och presentationen på wobblern såsom en stor klumpig ståltafs kan göra.
                      Eftersom ståltafsar inte bara får Lax och Öring att skygga utan även får Gösen av avstå från att hugga samt också dämpar det mesta av den lockande gången hos små lätta, snabbt vickande Göswobbler använder jag numera sedan några år tillbaka 1,8 meter långa 0,34 mm (10,3 kilo) och 0,38 mm (11,6 kilo) Berkley Trilene Fluorocarbontafsar mellan wobblern och Excalibur nylonlinan vid Göstrolling. Ännu har ingen Gädda bitit av mina Berkley fluorocarbontafsar, som jag kortar av vid minsta lilla nick eller hack på linan.

                      Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X