Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Likt Cudan kör jag också med darts 49 trådiga till göstrollingen o rekommenderar den starkt.
    Mycket smidigare än stel fluorcarbon eller nylon som hämmar gången.
    För maximal rörelse av betet är självklart bäst att knyta i huvudlinan, men har inte märkt av någon märkbar skillnad i hugg jämfört med en tunn smidig tafs.

    Kommentera


    • Jag har kört med fox 49trådiga till allt mitt fiske sista åren, smidig, kanonbra, går finfint att knyta (perfection loop använder jag mig av, smidig och stark och enkel att anpassa utifrån vad/om man vill ha nåt lekande eller beteslås osv).
      Använt mig av 12 eller 18kgs brottstyrka och tycker bägge är kanon.
      Darts gillar jag också men köpte nåra rullar fox en gång då dom var på bra pris och längre än darts. Får se va det blir sen när dessa tagit slut!

      Så ja, 49trådig vajjer är i mitt tycke kanon!
      Jag har ju däremot som sagt upplevt att en sån till synes motsvarande 49trådig (fast klassad 10kg brottstyrka av nåt märke annat märken fox eller darts) som gösen till synes valt upprepade ggr att rata att hugga på efterföljande vobbler? skumt...
      ???

      Och ja, även jag förespråkar nog i nästan alla fall att köra med tafs, och då gärna dagens moderna fina vajjer!
      Som redan nämnts, ska man fiska små/mindre beten med inriktning typ för abborre och/eller gös så måste jag nog hävda att man i min erfarenhet kommer få en smidigare tafs med 49trådigt än motsvarande hållfasthet mot nötning/tänder av fluorocarbon (varför man nu ska använda sån miljöfarlig onödigt dyr skit som fluoro när nylon finns???). (insert smiley av rimlig karaktär)

      Egentligen enda gången jag numera skulle kunna tänka mig använda annat än 49trådigt som tafs skulle kunna vara vid gäddtrolling med stora vobblers
      Då kan jag nog tänka mig att ibland återgå till å köra 1.2mm nylon för det är så smidigt å köra sånt med FGknut till flätlina å ha typ 2m tafs man kan korta allt eftersom.

      Däremot så experimenterar jag nog en stund till med tafsfritt fiskande... kanske... har blivit oroväckande mycke gädda sista turerna ut, inte pga tafs eller inte tafs såklart ; ) utan mer för att gädda finns i mängder och att jag faen inte hittar gösen i denna sjön (ännu, inte lärt mig än) så här års... så kanske får återgå till vajjer igen en stund faktiskt...

      https://www.facebook.com/OKspinners/

      Kommentera


      • MEN!!!
        beteslås då??? kanske borde starta en "Bästa beteslås och/eller lekande för gösfisket" -tråd???

        Tänker det rimligen har ungefär liknande laddning som tafs och egentligen minst lika intressant kan ja tycka?!?!?!

        mvh/peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • Kör ni coated wire eller ren wire?
          Har själv i princip övergett crimps när det är coated wire och tvinnar och smälter ist.
          Provdragit flera taffsar och när jag tvinnat och smält har de alltid amällt av mitt på taffsen.
          När det crimpats har det varit oftare de gått av vid crimpsen..

          Kommentera


          • crimps är jag otroligt allergisk mot just av den anledning du nämner... tycker det är lätt hänt att crimpsen ger större skada än nytta så jag skyr dem som pesten!

            Jag kör oplastad vajjer, coated tycker jag oftast ger upphov till liksom stelare tafs i onödan (rimligt också pga tjockare om samma brottstyrka önskas som motsvarande utan coating).

            oplastad 49trådig (iaf av dom märken jag testat) funkar kanonfint att knyta med perfection loop, enkel snabb stark och smidig.
            Dessutom bra ögleknut å köra med om man är sån att man vill knyta direkt i beten utan nån slags beteslås emellan...

            mvh/peter

            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
              Som jag har nämnt tidigare så har jag bara använt mig av 0,6-0,70 mm nylonlina som tafs vid gösmete.
              Man får byta tafs när man har fått en gös på mete för nog blir linan sliten mot gösens tänder.
              Vid trolling så har jag aldrig använt tafs.
              Det har inte gått åt helvete då om det har behagat nappa gädda?
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

                Det har inte gått åt helvete då om det har behagat nappa gädda?
                Nej, jag har inte bommat en gädda trots nylontafs.
                Å andra sidan så har jag bara fått pinnar under 10 kg på trolling o mete.
                Vet ej hur det hade gått om jag hade fått en gädda på +10 kg istället.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                  Nej, jag har inte bommat en gädda trots nylontafs.
                  Å andra sidan så har jag bara fått pinnar under 10 kg på trolling o mete.
                  Vet ej hur det hade gått om jag hade fått en gädda på +10 kg istället.
                  Tror det faktiskt är värre med smågäddor.
                  Där sitter tänderna tätare och kommer fluorcarbon eller nylontafsen i fel vinkel mot ett par vassa gäddtänder så är det kört.
                  Jag har bommat ett par jiggar och nån wobbler eller 2 till mindre gäddor.
                  Större gäddor har jag lyckats landa med 0.35 FC tafs.
                  Min fiskeblogg:
                  www.marcusfiske.blogspot.se

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

                    Tror det faktiskt är värre med smågäddor.
                    Där sitter tänderna tätare och kommer fluorcarbon eller nylontafsen i fel vinkel mot ett par vassa gäddtänder så är det kört.
                    Jag har bommat ett par jiggar och nån wobbler eller 2 till mindre gäddor.
                    Större gäddor har jag lyckats landa med 0.35 FC tafs.
                    Ja visst kan det vara så. Jag har fått åtskilliga gäddor runt 1-1,5 kg när jag har metat gös och jag har klarat mig ifrån avbitna tafsar.
                    Länge sedan jag fick någon under 1 kg så jag har inget minne av hur dom hade det med tanduppsättningen i käften.
                    Ok!
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera


                    • Mitt personliga val är titanium wire i 20lb eller 30lb beroende på teknik och viktklass. Tunn nog att den inte påverkar betena nämnvärt, samt förutsatt rätt anpassad storlek av beteslås.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 692 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      232 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      536 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      208 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X