Beten gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då skall vi se om det här funkar då, första gången. Hmmmm.. Där jag företrädesvis gäddtrollar (Vänern) är en typisk konstellation på 4spön Nisse 15cm, Westinare 23cm, Halco5m 15cm och en Bomber26a eller Rapala magnum(sjunk) då har man täck...t av området 3 till 7meter ca. Vill man köra grundare kan man byta ut 26:an moit en 16a o.s.v. Jag måste säga att 2ggr av 3 hugger det på westinaren som jag tycker är är helt outstanding, färgen black green orange (abborren) är min absoluta favorit. En liten "outsider" kanske en Big Spigg. Lycka till med tävlingen.
    Mvh.

Kommentera

Tack för alla tips! Det enda som är säkert just nu är att en Nisse ska få ligga i vattnet hela dagen med byte av färger bara beroende på aktiviteten på den

Kommentera

Ursprungligen postat av stiva Visa inlägg
        Då skall vi se om det här funkar då, första gången. Hmmmm.. Där jag företrädesvis gäddtrollar (Vänern) är en typisk konstellation på 4spön Nisse 15cm, Westinare 23cm, Halco5m 15cm och en Bomber26a eller Rapala magnum(sjunk) då har man täck...t av området 3 till 7meter ca. Vill man köra grundare kan man byta ut 26:an moit en 16a o.s.v. Jag måste säga att 2ggr av 3 hugger det på westinaren som jag tycker är är helt outstanding, färgen black green orange (abborren) är min absoluta favorit. En liten "outsider" kanske en Big Spigg. Lycka till med tävlingen.
        Mvh.
        Hej Stefan Olsson;

Jag blev ganska god vän med Ingvar Westin i Skutskär efter mina Gäddfiskeartiklar i Svenskt Fiske på 1960-talet och FiskeJournalen några år senare (1974-1981). I mina Gäddartiklar berättade jag om Westins Jätte och hur jag förtyngde den med bly fastlimmat mot insidan av buken för att få Westinaren långsamt sjunkande utan att förstöra den långsamt vaggande och rullande gången hos wobblern.

Jag har till mina barnbarn och barnbarnsbarn i kassavalvet på SEB sparat några av mina gamla Westins Jätte från 1960-70-talet, eftersom dessa "Old Westinare" eller storgäddmagneter ser och rör sig helt annorlunda än de Westinare som tillverkas idag....

Nothing is forever!

Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-03, 15:08.

Kommentera

Hej Old Firehand.
          Du gör nog rätt att ha dom i bankfacket, inte bara för pengarnas skull utan för att dom är rara. Ligger några 80-talare ute i denna stund på tradera till en nätt summa. Skulle varit kul att jämföra gången på "di gamle" och nyare versioner.
          Intressant med med att blya, hur långt fick du ner dom? Mina dunkar på runt 4m med 30meter lina och drygt 2knop.

Kommer ihåg min första fiskejournalen inköpt i Tösse lanthandel 1974 sen var jag fast och det blev 23 kompletta årgångar innan jag tappa intresset för fisket ett tag. Får väl skylla på torskfiskets kollaps, man är ju helsingborgare. Sålde hela klabbet och alldeles för billigt. Hade ju varit kul att rota fram en gammal FJ och läst dina artiklar.
          Mvh.

Kommentera

Nu är man ute lite på en nostalgitripp. Antar du kommer ihåg det gamla gardet i FJ. Arne Broman, Lars-Owe Berglund, Åke Lindau och grabbarna, dom hade nästan lite av "idolstatus" i mina fiskekretsar. Ja herregud vilka tider det var, riktigt kul.
            Ursäkta jag kom ifrån ämnet lite, hör ju inte till tråden direkt

Kommentera

Hej Old Firehand.
              Du gör nog rätt att ha dom i bankfacket, inte bara för pengarnas skull utan för att dom är rara. Ligger några 80-talare ute i denna stund på tradera till en nätt summa. Skulle varit kul att jämföra gången på "di gamle" och nyare versioner.
              Intressant med med att blya, hur långt fick du ner dom? Mina dunkar på runt 4m med 30meter lina och drygt 2knop.

Kommer ihåg min första fiskejournalen inköpt i Tösse lanthandel 1974 sen var jag fast och det blev 23 kompletta årgångar innan jag tappa intresset för fisket ett tag. Får väl skylla på torskfiskets kollaps, man är ju helsingborgare. Sålde hela klabbet och alldeles för billigt. Hade ju varit kul att rota fram en gammal FJ och läst dina artiklar.
              Mvh.
              Hej Stefan Olsson;

De allra äldsta Westins Jätte från 1960-talet (Ingvar Westins original) som jag har kvar i mina wobblersamlingar är jämfört med de Westins Jätte som tillverkas idag betydligt smalare sedda uppifrån och de tog redan som helt nyköpta ofta in vatten genom skruvöglorna både bak, fram och undertill. Därför skruvade jag bort skruvöglorna och sågade mina egna gamla Westins Jätte i två likadana halvor från stjärtspets till nosspets, placerade en 2 mm rostfri ståltråd med formad nosögla, bukögla och stjärtögla mellan de båda wobblerhalvorna. Därefter limmade jag med epoxy fast 10-20 gram stavbly direkt mot insidan av wobblerbuken ovanför och något framför buköglan och limmade slutligen ihop wobblerhalvorna.

Alla mina "Old Style" Westins Jätte har jag använt och använder enbart vid spinnfiske! Några är "låångsamt" sjunkande eller närmast svävande och de kastar jag efter Gädda med på 3 - 5 meters vattendjup under höst och vår. Andra Westins Jätte sjunker aningen snabbare och de spinner jag in på 5 - 8 meters djup sommartid när ytvattnet är varmare och den Stora Gäddan aggressivare....

När vattnet i Mälaren och Östersjön har temperaturskiktat sig sommartid faller vattentemperaturen cirka 0,5 gr.C per meters vattendjup. Det betyder att om ytvattnet är +18 gr.C, då kan vattentemperaturen vara +15 gr.C på 6 meters vattendjup, dvs betydligt närmare den Stora Gäddans optimala trivseltemperatur +14 gr.C.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Nu är man ute lite på en nostalgitripp. Antar du kommer ihåg det gamla gardet i FJ. Arne Broman, Lars-Owe Berglund, Åke Lindau och grabbarna, dom hade nästan lite av "idolstatus" i mina fiskekretsar. Ja herregud vilka tider det var, riktigt kul.
                Ursäkta jag kom ifrån ämnet lite, hör ju inte till tråden direkt
                Hej Stefan Olsson;

Både Arne Broman och Åke Lindau (in memoriam) räknar jag som mina personliga vänner och skribentkollegor från förr när de fortfarande levde. Arne Broman brukade skicka sina nyskrivna fiskeböcker till mig med personliga dedikationer....

Memories.....

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-03, 19:44.

Kommentera

SPRO Swim bait funkar klockrent till trolling!

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Såhär kommer vår "fömodligen" start-fyra se ut:
                    Westin Jätte
                    Rapala Magnum
                    Bomber
                    Nils Master

Med reservation för eventuella "sistaminuten ändringar".

Färger och storlek håller vi för oss själva
                    Hmmm... jag har lite annan input.. men det tar vi över en whisky på fredagkväll

Kommentera

Ja herregud, tyckte väl jag kände igen dig. Poletten ramlade ner när jag såg ditt namn. Du tillhörde ju en av "di där" man lusläste på kvällarna, Brukade stöta på "di gamla uvarna" ibland på norra hamnpiren i helsingborg eller i lagans mynning.
                      Man var bara 15-16år på den tiden så man höll sig lite på avstånd men man kollade noga vad dom sysslade med. Frid över deras minne.

Innovativt med westinarna, deras taskiga kvalitet borgade för lyckosamt experimenterande med andra ord *hehe* ja ibland slår man huvudet på spiken. Kanske något man borde ägna sig lite mer åt mörka vinterkvällar, för grejor man tappat lite förtroende för har man gott om och dom stannar ju oftast kvar i betesboxarna.
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Stefan Olsson;

Både Arne Broman och Åke Lindau (in memoriam) räknar jag som mina personlinga vänner och skribentkollegor från förr när de fortfarande levde. Arne Broman brukade skicka sina nyskrivna fiskeböcker till mig med personliga dedikationer....

Memories.....

Old Firehand
                      www.trumman.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X