En sak till att tänka på är att Linder med flera lätta små alubåtar är riktigt tunna i skrovet. I bra väder funkar det att ta sig in i stenrösen, men sjöar det lite kan du lätt slå hål i skrovet mot en vass sten. Kanske inte i en mindre insjö, men i kustbandet skulle jag valt en båt med kraftigare skrov. Har själv paddlat hål på Linders kanoter, behövs inte mycket fart om man träffar en spetsig sten i taskig vinkel. Lätt att få det svetsat på en verkstad, hemvägen funkade att sätta en bit tejp på utsidan av hålet.......
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
trolling med linder 355 sportsman?
Collapse
X
-
Hade för c:a 10 år sedan en liten äldre plastbåt på 3,85m och både jag och fiskekompisen drömmer oss ofta tillbaka till den tiden då man kunde köra in var som helst och en mindre grundstötning inte var hela världen. Även om man glömmer dåliga saker och gärna förskönar sina minnen så gav den båten oss trots allt mycket glädje. Den var dock i minsta laget och lite större vågor sköljde nästan in över relingen.Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggEnda varianten jag skulle vilja trolla med en 355.a är med en frontmonterad elmotor så den dras fram då slingrar det inte så lätt, och idag med MK Ipilot så är det ju enkelt och med en så lätt båt kan Du köra på de lägsta effektlägena och då räcker ett vanligt marinbatteri på 75-80Ah länge och paralellkopplar Du 2 st så kan Du köra en hel dag utan problem.
Det skulle bli min lösning, och jo i vågor så är den inte komfortabel att åka i då den slår hårt, men perfekt att knöla in bland stenar och elände i grunda vikar, Du kommer nog att uppleva den som lite trång och vickig jämfört med Din nuvarande båt men man vänjer sig snabbbt och fördelarna är många med att byta.
I valet mellan 355 och 400 så skulle jag idag välja 400.an förutsatt att Du inte ska lasta den på biltaket ensam men ska den ligga på trailer så är valet givet och allt under 10hk på en 400.a är inte att tänka på i min värld ;-)
Tycker att jag får dra ner ganska rejält på farten när det går lite vågor även med den båt jag har nu, i alla fall om den som sitter fram inte skall bli halvt mörbultad. Trivseln försvinner långt innan vågorna blir farliga.
Tänker mig 10Hk 4takt samt elmotor, tror jag vill ha rorkult för att spara på utrymmet i båten även om det förmodligen är mindre praktiskt för trolling. Från båthamn till fiskeplats är det så pass kort sträcka att den hastighetssänkning jag får mot nuvarande båt bara sinkar mig några minuter per gång. Kommer inte att köra båten på biltaket men däremot trailer och med en lätt båt ökar nog chansen att man provar nya småvatten i närområdet.
Har varit och kollat på en ny båt mest för att bilda mig en uppfattning om hur de upplevs live, men då hade jag "hjälp" av en 2-åring så det var inte helt enkelt att fokusera... Det jag såg avskräckte i alla fall inte.
En annan kanske dum fråga, brukar man bulta fast så pass små motorer som 10hk eller hänger man dem bara på akterspegeln och skruvar fast med skruvtvingen?
Kommentera
-
Har fått för mig att båtarna är grövre i materialet än kanoterna men där kan jag ha fel. I vilket fall som helst så är ju inte båtarna odödliga bara för att de är av alu, men jag får för mig att lite mindre grundstötningar går bättre med alu än plast. Att åka in bland sten och annat elände är nog i alla fall inte aktuellt om vinden ligger på för mycket.Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggEn sak till att tänka på är att Linder med flera lätta små alubåtar är riktigt tunna i skrovet. I bra väder funkar det att ta sig in i stenrösen, men sjöar det lite kan du lätt slå hål i skrovet mot en vass sten. Kanske inte i en mindre insjö, men i kustbandet skulle jag valt en båt med kraftigare skrov. Har själv paddlat hål på Linders kanoter, behövs inte mycket fart om man träffar en spetsig sten i taskig vinkel. Lätt att få det svetsat på en verkstad, hemvägen funkade att sätta en bit tejp på utsidan av hålet.......
Jag kommer inte röra mig i större vatten speciellt mycket, visst kan det bli en tur i norra Vätterns inre skärgård dagar med mycket lite vind men det blir nog väldigt sällan.
Kommentera
-
Kan inte de exakta dimensionerna, båtarna är väl strax över millimetern, möjligen 1.25 och det är i många fall tillräckligt. En repa eller ett par bulor i plåten spelar ju ingen som helst roll, medan man får laga gelcoaten varje säsong om man använder plastbåten lika. Som du beskriver det kommer säkert en Linder funka för dig, men här nere i Blekinge skärgård känns det lite klent så när jag byter plastbåten blir det till en alubåt med 3 mm eller mer i botten......Ursprungligen postat av lodur Visa inläggHar fått för mig att båtarna är grövre i materialet än kanoterna men där kan jag ha fel. I vilket fall som helst så är ju inte båtarna odödliga bara för att de är av alu, men jag får för mig att lite mindre grundstötningar går bättre med alu än plast. Att åka in bland sten och annat elände är nog i alla fall inte aktuellt om vinden ligger på för mycket.
Jag kommer inte röra mig i större vatten speciellt mycket, visst kan det bli en tur i norra Vätterns inre skärgård dagar med mycket lite vind men det blir nog väldigt sällan.
Kommentera
-
1,7 mm alu i 355:an och 1,8mm i 400:an.... 1,25 vet jag inte om det finns i båtar alls...fortfarande kanske lite för klent dock...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Kanske e min gamla kanot som e 1,25??? Har inte så stor koll, mer än att det är alldeles för klent för mina användningsområden. Jag tittar på båtar som har 4-6 mm i skrovet och en vassare bottenform som klarar kraftig sjögång utan att slå och skramla. I mina ögon är Linder utpräglade plattvattensbåtar. Samma bottenform som en gammal Ryds plastbalja jag fiskar från ibland, och den är inte direkt bekväm när det blåser på......Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg1,7 mm alu i 355:an och 1,8mm i 400:an.... 1,25 vet jag inte om det finns i båtar alls...fortfarande kanske lite för klent dock...
Kommentera
-
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrpallmanHar precis fått hem första trollingspö med multirulle. Lyckades direkt skruva av spolbromsen (tror det...2 Foton
-
Kanal: Trolling - Allmänt
2026-08-13, 21:27 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Skeppare 8
av Najad
Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
|