Tips på trolling av gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på trolling av gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på trolling av gädda...

Har nu till våren tänkt börja trolla gädda på lite mer allvar än vad jag gjort innan. Mest hållet på med spinn och jerk innan men släpat efter en wobbler när man ska förflytta sig typ.

Jag har en enkel styrpulpetare där jag ska ha en mindre motor med, farten ska jag kunna hålla 1 till 4 knop. Det sitter ett lowrance mark 5 dsi ekolod på den.

Jag har hittills inhandlat två bft predator light trolling och Okuma classic pro xpd-20d med räkneverk, paravaner, två westins jätte 230mm (en röd/vit och en blå/silver) och två westins jätte 190mm (papegoja och en tiger) fick även i julklapp en cisco kid 600 mörkgrön. Sen har jag lite zalt och annat sen innan.

Sjön jag kommer fiska mest i är en sjö på 240ha med ett maxdjup på 26 meter och ett medeldjup på 6. Den innehåller både nors och siklöja men även braxen, det är en sommarstugesjö och den är inte hårt fiskad.

Nu till mina frågor om någon orkat läsa igenom allt, hur går jag tillväga?

Farter? Djup? Vår, sommar och höst? Hur mycket utsläpp bakom paravanerna? Och hur långt från båten? Ska jag koncentrera mig till ett visst ställe i sjön eller köra över hela? Något mer viktigt jag behöver ha till båten eller utrustningen?

Alla tips och synpunkter är bra, har inte trollat med paravaner innan så även en dummies förklaring slukar jag
    Senast ändrad av JohanB; 2014-01-19, 08:01.

Bästa tipset jag kan ge är att söka i forumet, du är inte först med dessa frågor.
    +

Borde täcka allt.

Kommentera

Tack så mycket, det där har jag inte läst igenom.

Har lagt ett antal timmar med att lösa igenom olika trådar här på forumet, är det någon som trots av allt ändå vill ge specifika tips här tar jag gärna emot dom.
      Senast ändrad av JohanB; 2014-01-19, 08:07.

Kommentera

Nu har jag läst igenom länkarna och visst stod det en hel del nyttigt men också mycket jag redan visste.

Dock inte så mycket om trolling...

Kommentera

Tack ni som svarat, men 217 visningar och bara två svar?

Någon av er andra borde väl ha fiskat med paravaner och har några tips att ge?

Kommentera

Längesedan jag körde med rullar med räkneverk, kör bara på känsla nu när jag släpper ut men skulle tippa på att jag kör ut dom 30 fot sen paravan och sen 30-60 fot ut från båten beroende på om man kör med 2 eller 4 paravaner. Mina "go to" beten förra året var Cisco kid 1800, westins 19 & 23cm, killer optic samt Nils master 15 & 18cm.
            Enligt mig behöver man absolut inte köra med stora beten jämt. Haft mitt bästa fiske med 15cm beten.

Det jag skrev angående utsläpp efter paravan gäller ju till den typ av beten som jag nämnt här. Men kör man t.ex med stora tunga gummi beten blir släppen kortare oftast.

Kommentera

Kör en del trolling efter gädda men är långt ifrån nån expert.
              Har märkt, precis som John i inlägget ovan, att det många gånger nappar bättre på lite mindre wobbler. Speciellt när man trollar pelagiskt över större djup. Gäddans bytesfisk på djupt vatten är mindre fiskar typ siklöja och nors.
              Tror att det därför det funkar så bra med mindre beten.
              Jag brukar släppa ut några wobbler med varierande gång samt djup. Har gärna några som går lite "hårdare", typ wobbler med stora skedar och några med mer sävlig och slängig gång. Ett bra exempel är Bomber 16.
              Nils Master 15 och 18 cm är lite av favoriter i sommarvarmt vatten.
              Bomber 16 och Strike Pro "Pike Buster" i kallare vatten. Westin Platypus funkar också.
              Två jokrar i leken kan vara Tomics 5-tums plugg och Rapala Minnowspoon.
              Jag kör ganska långa släpp efter paravanerna. Standardsläppet är ca 80 fot som förlängs till 100-140 fot om fisket är trögt.
              Farten anpassas efter vattentempen, brukar ligga mellan 1,5-2,5 knop och wobblernas djupgående justerar jag med päronbly ca 20 fot framför wobblern.
              Avståndet mellan paravan och båt beror på om jag kör med en eller två paravaner på varje sida. Det beror även lite på hur "trångt" det är där jag kör.
              Brukar börja med att kolla av branter och områden med intressant, oregelbunden botten. Men jag fiskar sällan på grundare vatten än ca 8-10 meter.
              Hittar jag inget av intresse styr jag ut över sjöns djupare delar. Spana efter strömmar i vattnet eller områden där man kan gissa på att vattnet rör sig annorlunda.
              I en del sjöar kan gäddor mer eller mindre alltid gå på i stort sett samma ställe. Trots att området kanske inte ser direkt intressant ut! Så det gäller att våga testa sig fram.
              Försök att hålla koll på vindriktningen, gärna några dagar i förväg och kör där du tror att vinden legat på och pressat in bytesfisk.
              Och det viktigaste av allt: Fiska mycket och försök att komma ihåg vart det nappade, på vad, vid vilken fart o.s.v.
              //Micke

Kommentera

Tack så mycket, kan jag ha det som grund i början med 30 fot efter paravanen och 60 från båten?

Kommentera

Kör ett släpp på mellan 30 och 50 fot efter parsvan skulle jag säga. Tycker du att det är trögt eller blir trångt att vända runt så kan du testa med längre eller kortare släpp. Det är olika mellan vatten. I vissa sjöar måste man köra lite längre släpp har jag märkt.

Kommentera

Tack John och tack Mikael för ditt välformulerade inlägg. Mycket nyttigt att ta åt sig och skönt att samla på sig lite "erfarenheter" tills man väl kommer ut på sjön.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    426 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X