Tips på trolling av gädda... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på trolling av gädda...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett till tips jag kan ge är att köra med väldigt grundgående beten nära vassen när fisket är segt då brukar man kunna knäppa några nöd gäddor iaf

Kommentera

Hur långt in på våren bör man vänta innan man börjar trolla gädda pelagiskt och på lite djupare vatten? Går gäddan tillbaka ut direkt efter lek eller är den kvar på grundare vatten ett tag?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojjen82 Visa inlägg
        Hur långt in på våren bör man vänta innan man börjar trolla gädda pelagiskt och på lite djupare vatten? Går gäddan tillbaka ut direkt efter lek eller är den kvar på grundare vatten ett tag?
        Både och. En del större ex står kvar och mumsar annan lekande fisk eller sina makar Kannibalism is the shit haha

Kommentera

Jag trollar mycket gädda och westins jätte är min absoluta favorit! Alla 3 storlekarna funkar bra. Nu fiskar jag i sjöar som sällan är djupare än 5-6 meter, men jag har sågat av lite av skedarna på flera av mina jättar för att få dem att gå bara nån meter under ytan. Började också trolla med stora gummibeten i höstas. Kanonresultat direkt! Jag kör med Blackbeast paravaner XL som med lätthet klarar att dra gummibeten på 150gr. Alien eel 30cm har funkat bäst för mig. Bara att hänga dem ca 1-1,5 meter efter paravanerna. Glöm sen inte att köra ca 1 meter långa fluorcarbontafsar i 1mm. Nu fiskar jag som sagt i ganska grunda sjöar men när gäddan är i stöten så kan man knappt fiska för högt. Har nästan alltid gäddor som går upp och hugger på paravanerna när det är huggperioder.

Kommentera

Om det är trögt kan du också prova att trolla väldigt fort. Det kan trigga ibland. Annars typ 50fot släp sen en paravan och ut en bit från båten. Brukar funka. Min favvo är gäddmadamen som även levererar gös samt både stor och liten gädda. Gummibeten med väldigt kort släp efter paravan är också kul att köra.
            Skitfiske!
            >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Jag har läst lite om att gummibeten verkar bli allt populärare att trolla med, får kolla vidare på det men har inhandlat westins jätte, cisco kid och så ska det bli ett par gäddmadamer med tänkte jag.

Det här med tafs? Har det någon betydelse om man kör med flourcarbon eller vire? Har köpt wire på rulle och tänkt göra en tafs på en meter som också ska funka till stopp för paravanen.

Det här med fart varierar väl väldigt från vår till höst, väder och vind mm. Vad tror ni om att köra ganska fort i början och sick sack så betena varierar fart för att uppskatta en lämplig fart för dagen?
              Senast ändrad av JohanB; 2014-01-29, 22:58.

Kommentera

kör med någon typ av vire så är du på säkra sidan..
                >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Fått jättemycket bra tips genom dom som skrivit här men även alla andra trådar. Tack för det.

Men vintern är lång och på isen är det kallt så fortsätt gärna skriva era tips och erfarenheter här undertiden vi väntar på våren

Kommentera

Ang. Tafs kör jag med ca 1mm nylon på ca 1-1,5 meter. Mellan tafs och huvudlina har jag ett stopp så inte paravan kan glida ner till bete/fisk.

Mitt hetaste är trollingtips är djuprigg! Att ligga ca 2 meter över botten men även pelagiskt är grymt!

Sketfiske!

Kommentera

Berätta gärna lite mer om djuprigg och gäddtrolling. Klart intressant med djuprigg eftersom laxen lockar lite med.

Hur djupt kan man jaga gäddan? Bete och färg när man kommer ner lite djupare?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...