Finns inte många båtar som har skönare linjer än denna tycker jag, har drömt om den sen Johan Abelsson var med i ett test i Fiskejournalen(?) med sin Sea Hawk för en sådär 15 år sen...typ...
Jag har märkt att Sea Hawk verkar vara svårsålda, nu vet jag varför.
Tyvärr så verkar det vara väldigt vanligt med dålig kvalité i båtar har åkt lite i en Sea Ray -94 19 fots DC som känns väldigt klent byggd, allt skakar och det fins massor av små sprickor i gelcoaten.
Jag är litegrann intreserad av att bygga en Adventure 7000 WA som jag då köper i halvfabrikat, ett annat alternativ är en Flipper 620 som kan byggas om till fiskemaskin inte wa men man sitter jävligt skyddad från väder och vind,
Flipper 630/640 HT är grymma... dessutom kan du skruva på en fet motor på den åka båt snabbt är roligt Suzuki fyrtaktare från Skånska Bancompagniet är väldigt billiga
WA är ganska så överskattat tycker jag, de gånger man springer fram på däck för att fiska el liknande är lätträknade. Så om man enbart ska trolla/havsfiska så tycker jag nog en cabin alt en DC med rent akterrdäck gör jobbet bättre...och skyddar dig mycket bättre mot brottsjöar etc.
Adventure 7000 WA har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men i ett halvfabrikat så hade jag nog satsat på en Beason...ny el begagnad som man kan bygga om lite som man vill...och de är inte klent byggda, där är det bara till att gasa!
En svensk tillverkad båt som ser trevlig och rejäl ut är Doninger (både wa och cabinversionen) har dock ej egen erfarenhet av dem. http://www.sk-boats.se/modeller.htm
Har du kikat på fransmännen, Ocqueteau, Beneteau och Jeanneu gör båtar som känns rejäla men de kanske är dyra?
Saxat från Simrishamns trollingsidas köp och sälj... Har ingen aning om den är såld eller så men Bennetau har jag fått för mig är riktigt bra! Är väl bland dom fabrikat som ligger kvar längst ute när det blåser upp.
benetau antares 550
Förcabinbåt med yamaha f-80 och 1300 kg trailer. Båt och trailer-96 motor -02. Stort öppet akterdäck perfekt för fiske samt cabin med kojplats för 2 pers allt i bra skick. Lars 0705 593 640
Pris: 149,000:-
Lars Sköld, 0523 37351, 0705593640 skoldlars@yahoo.com
Har själv en Antares 550 och är helnöjd med båten, i varje fall som ren trollingbåt. Grymt stadig i sidled när man skall håva osv. Den har också ett rejält akterdäck och höga fribord. Nackdelarna som jag har märkt är att den kan vara lite trång om man är flera som skall spinnfiska, tonade rutor och att den kan vara lite hal på rumpan om man kör fort i grov sjö.
Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.
Jag har en Trophy 2002 från 98 och är nöjd med den. Lite dyr att åka (1400 kg med originalmotor Force 120), men aldrig att en droppe vatten kommer in vid trolling i hårt väder. En stor fördel är att man kan stå bredvid motorn och håva! Vikten och det flata skrovet gör Trophyn väldigt stadig i jämförelse med andra båtar i samma storlek. Flipper suger pung vid stackning, jävla obekvämt, även håvningen är trixig i Flippern.
Rydsen är lätt men ok, jobbigt att vingla omkring i motorbrunnen vid håvning rakt bakåt bara, går billigt.
Jo att Trophy 2002 är smidigt att fiska ifrån råder ju inga tvivel om, jag har fiskat lite ifrån en Flipper 620 som är ombyggd med bortskurna säten osv och då får man en kanonbåt att fiska ifrån, håvar rakt bakåt gör jag aldrig men i en Flipper går det smidigt att håva vid sidan tycker jag.
Ska leta upp lite bilder på en Antares och se vad det är.
Kommentera