Trollingbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
    Det vete fan om jag tror på det, jag fiskade mycket från en Yamarin 5800 Big Catch förut och den var något utav det stötigaste jag varit ute i. Däremot hörde jag att samma skrov som styrpulpetare skulle gå hur bra som helst i sjön. Skillnaden mellan dessa två båtar var att man satt 1,5m längre bak i styrpulpetaren. En båt mellen 5,5 - 6m får vara hur välbyggd som helst, blåser det 10m/s så vill det till om man inte ska slå ihjäl sig om man sitter framme i fören och styr.
    Tänk på att det är stor skillnad på vad man har hört och vad man har upplevt! ;-) Hörde själv att Ryds 600 Big Fish skull va en såååå bra sjöbåt, och hade bara provat den i trollingfart(kanonbra!!) och bleke innan inköp och är ganska missnöjd med dess högfartsegenskaper i lite grövre sjö. Har även en Nora 17 i familjen, och där är det bara till att trimma ner fören vid motsjö och gasa...även vid 10m/s i krabb motsjö!

Nåja, jag har inte haft förmånen att åka med varken Yamarinen(gillar styrpulpetaren skarpt, synd bara på soffan i aktern!) eller en Raider El Warrior, alla har säkert sina starka och svaga sidor, då den perfekta trollingbåten inte verkar finnas!? Hittar ni den så köper jag ett ex av den direkt!

Kommentera

galejo skulle jag rekomandera!

eller varför inte en silver shark walk alround
      Keep talking about me, You are just making me famous..
      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
        Ska leta upp lite bilder på en Antares och se vad det är.
        Om du ska se på beneteau kika även på Ombrine modellerna som ser rätt trevliga ut vet dock ej vilken kvalitet de har eller hur de går i sjön..

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless
          Tänk på att det är stor skillnad på vad man har hört och vad man har upplevt! ;-) Hörde själv att Ryds 600 Big Fish skull va en såååå bra sjöbåt, och hade bara provat den i trollingfart(kanonbra!!) och bleke innan inköp och är ganska missnöjd med dess högfartsegenskaper i lite grövre sjö. Har även en Nora 17 i familjen, och där är det bara till att trimma ner fören vid motsjö och gasa...även vid 10m/s i krabb motsjö!

Nåja, jag har inte haft förmånen att åka med varken Yamarinen(gillar styrpulpetaren skarpt, synd bara på soffan i aktern!) eller en Raider El Warrior, alla har säkert sina starka och svaga sidor, då den perfekta trollingbåten inte verkar finnas!? Hittar ni den så köper jag ett ex av den direkt!

Verkar ju som om du har hittat den! Det är bara att riva ur inredningen i Noran och göra om den till en trollingbåt så är ju du först ut på alla trollingtävlingar där det blåser

Jag håller helt med när det gäller 600:an.
          Senast ändrad av Giganticsalmon; 2006-08-18, 22:53.

Kommentera

Sjöegenskaperna beror ju oxå på vem som kör, jag fick en liten lektion i att köra i havssjö och sedan dess kan jag köra hyfsat mjukt i nästan alla väder, bra regalge och bra körställning är mycket viktigt.

Vad menar du med högfarts egenskaperna på Ryds 600? Högfart för mej e 40 knop.
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
              Verkar ju som om du har hittat den! Det är bara att riva ur inredningen i Noran och göra om den till en trollingbåt så är ju du först ut på alla trollingtävlingar där det blåser

Jag håller helt med när det gäller 600:an.
              Ja soffan i aktern på Noran har redan åkt ut, men den är lite för smal och kort för att va perfekt till trolling, men vem vet var det slutar...hehe! ;-) Tävlar dock inte i trolling längre så jag har ingen att rejsa med ut i vågorna!

Kommentera

Sjöegenskaperna beror ju oxå på vem som kör, jag fick en liten lektion i att köra i havssjö och sedan dess kan jag köra hyfsat mjukt i nästan alla väder, bra regalge och bra körställning är mycket viktigt.

Vad menar du med högfarts egenskaperna på Ryds 600? Högfart för mej e 40 knop.
                Sant, en del folk kör som krattor och man är livrädd när man åker medd dem. Har nog oxå lite att göra med vart man är uppväxt och vilken sjö man lärt sig köra i...vättern, hanöbukten, västkusten & öresund tex...all har sin typer av vågor att brottas med....

Och ang högfarts egenskaperna på Ryds 600, utryckte mig kanske lite slarvigt där...syftar på att kunna få upp en båt i planing och bibehålla farten även om det är lite sjö utan slå halft ihjäl sig. Så inga 40 knop, till det krävs nog en Hydroliftpå minst 23 fot el likn för att kunna åka komfortabelt i "lite" sjö...

Kommentera

örnvik har en som heter 640 pilot house en polare till mig har en sån den är väldigt fin med en 115 hp kolla på en sån
                  Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless
                    Sant, en del folk kör som krattor och man är livrädd när man åker medd dem. Har nog oxå lite att göra med vart man är uppväxt och vilken sjö man lärt sig köra i...vättern, hanöbukten, västkusten & öresund tex...all har sin typer av vågor att brottas med....

Och ang högfarts egenskaperna på Ryds 600, utryckte mig kanske lite slarvigt där...syftar på att kunna få upp en båt i planing och bibehålla farten även om det är lite sjö utan slå halft ihjäl sig. Så inga 40 knop, till det krävs nog en Hydroliftpå minst 23 fot el likn för att kunna åka komfortabelt i "lite" sjö...
                    Jag kör bara i och utanför Karlskronas skärgård i Blekinge, min nuvarnde båt, en Maxum 2100 DC (6,40*2,59) ,med 5,7 l. V8 22 graders v-botten, går som en dröm även i skitväder, har bland annat kört hem från Utklippan i 12 meter i sekunden men det är en värdelös trollingbåt dessutom tungdriven, bara 42 knop med 260 hk

Har nog kommit fram till att med min körstil så ska jag ha en båt med täckt fördäck.

En Smuggler 21 eller likn. kommer jag att inhandla och ha som lekbåt gärna med en V8 i.
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Jag kör bara i och utanför Karlskronas skärgård i Blekinge, min nuvarnde båt, en Maxum 2100 DC (6,40*2,59) ,med 5,7 l. V8 22 graders v-botten, går som en dröm även i skitväder, har bland annat kört hem från Utklippan i 12 meter i sekunden men det är en värdelös trollingbåt dessutom tungdriven, bara 42 knop med 260 hk

Har nog kommit fram till att med min körstil så ska jag ha en båt med täckt fördäck.

En Smuggler 21 eller likn. kommer jag att inhandla och ha som lekbåt gärna med en V8 i.
                      Ja, minimum verkar va minst 21 - 22 graders v-botten för att får hyfsad gång i lite sjö, de plus att den är rätt byggd och lite vikt.

Ang Smuggler så har jag kikat lite på dem, gör-det-själv djävulen i mig fick många idéer när jag såg denna modifierade 21:an cabin: http://www.blocket.se/vi/8880791.htm?ca=23_11_s

Ut med inombordaren, rensa upp så der blir ett stort däck att fiska på, samt sätt motorn på en stor bracket med badbrygga...vilken trollingmaskin för alla väder det hade blivit!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...