Vilket är er bästa göswobbler vid trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket är er bästa göswobbler vid trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

1 bomber LEF 4 storlek kvittar
    2 westins jätte i grön/gul
    3 zalt 19 färg kvittar

Kommentera

Bomber 15 AXSIO har funkat bra för mig och Bomber 15 AXSIO4 är bra där jag fiskar.
      Lustigt nog har jag aldrig fått en gös på LEF4 som Trolling Master tycker är bra.
      Det är ju inte bara TM som säger att den funkar bra så inte vet jag vad jag gör för fel.

Har skaffat en massa olika Bomber 15 A i vinter nu som det blir test av senare.

Kommentera

Wally Diver
        Westins Jätte
        Strike Pro Giant Deep River

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Dagens ”Big O” är småttingar. Fanns den i större varianter förr, exempelvis med en kroppslängd på 7"?
          Hej BeBest; 7" långa är mina djupgående Cotton Cordell "Big O" göswobbler. De har funnits liknande ända upp till 9" med jättesked, men de försvann samma år som de introducerades av PRADCO (Plastics Research & Development CO) i USA. Jag kör aldrig med långa linor vid göstrolling. När jag inte kör med Cannon MAG 10 djupriggar, OffShores OR-12 gula sideliners med röda flaggor eller Mariestadspulkor och planerboardsmast använder jag endast fem båtspön, varav två 10- till 15-fotare rakt ut från båtsidorna, två 8-9-fotare snett bakåt och utåt samt ett kort downriggerspö uppriggat med en release nära vattenytan i en ögla på akterspegeln. På de två långa spöna rakt ut har jag max. 20 meters lina från spötopp till bete. På det två kortare sidospöna har jag 15 meter lina mellan spötopp och bete. På det femte mittspöt, akterspöt har jag 8-10 meter horisontell lina med betet mitt i propellervirvlarna. Med för långa linor hinner gösarna som lockas av båtens ljud och propellervirvlar gå ner i djupare vatten innan de upptäcker betena. Dessutom blir det svårt att köra i zigzag eller stora åttor om trollinglinorna är för långa. Dessutom fastnar gösen bättre med korta linor och kemvässade krokar. Jag använder vanlig 0,40 mm glasklar Excalibur nylonlina på samtliga trollingrullar. Flätlina och lintrassel i beckmörker står inte högt på min önskelista. Supervassa krokar är bättre än alla fabrikat av flätlinor vid flerspötrolling.
          Go for the Monster Wallleyes!
          Old Firehand

Kommentera

Salmo Fatso 10cm sjunk, färg röd-svart. Det är mitt val...
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Gävlebon Visa inlägg
              Bomber 15 AXSIO har funkat bra för mig och Bomber 15 AXSIO4 är bra där jag fiskar.
              Lustigt nog har jag aldrig fått en gös på LEF4 som Trolling Master tycker är bra.
              Det är ju inte bara TM som säger att den funkar bra så inte vet jag vad jag gör för fel.

Har skaffat en massa olika Bomber 15 A i vinter nu som det blir test av senare.
              Hej Gävlebon; Bomber i LEF4-färgen tog jag fram 1992 efter Swim Whizz 58-färgen (fluorgul med svarta och röda stora, runda fläckar). På Bomber är den inte heller någon av mina egna favoritfärger. Däremot har jag fått massor av riktigt grov gös på sjunkande Swim Whizz Nr 558 vid långsamt jigfiske utefter botten i närheten av gösens lekgrynnor och sommarvisten i Furusundsskärgården. Testa själv där du vet att det finns gös och långjigga utefter botten med långsamma enmetersdragningar åtföljda av 5-10 sekunders paus efter varje dragning. Låt Swim Whizzen sjunka ända ner till botten efter varje dragning. Tafshaken ska sitta i den sjunkande Swim Whizz-wobblerns främre ögla för att få bästa gång på wobblern. Du känner hur den wobblar och att den går rätt vid varje dragning (långjiggning). Det går också att växla mellan korta och långa drag, men se alltid till att spötoppen hela tiden pekar direkt mot wobblern där nere i djupet. Annars missar du kanske mothugget när gösen tar wobblern där nere på botten. Gösfärger som gått bra vid gösjiggning i Mälaren samt Östersjöns skärgårdar runt Furusund och Mörkö med sjunkande Swim Whizz Nr 5 är 518, 525, 533, 558, 572, 573, 582 och 590. Du hittar alla färgerna om du går in på www.trumman.com och klickar på Swim Whizz.
              Go for the Big Walleyes!
              Old Firehand

Kommentera

Cabelas Wally Diver silver/blå
                Corton Cordell Wally Diver CD7 Färg 06
                Bomber Heavy Duty Long A 16AXSIPK

Grymma i insjö i småland

Kommentera

Rapala

RAPALA MAGNUM BLÅ,RAPALA MAGNUM GUL TIGER,RAPALA MAGNUM GRÖN TIGER SJUNK UTMED BOTTEN

Kommentera

Grön/Gul Vobbler som går djupt .

Kommentera

I den välkända Nora-sjön när jag bodde där så gällde Gul-Blå Nils-Master, allmänt kallad Tore Skogman Och då sällan före kl 20.00 på kvällen ! (Alla göstrollare drog sig ut vid 20.00 tiden
                      i den sjön ) mycket ytligt och med långsam fart .
                      Tjo, Vad välja : Trolling eller Flugfiske i da ? OK , jag kör trolling med flugspöna .............................

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      764 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...