fler än tre spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fler än tre spö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • fler än tre spö?

    Jag flötestrollar med tre spö, två på paravan och ett med flöte rakt bakom. alla på typ 1-1,5m över botten normalt sett.
    vad är nästa steg?
    känns oroligt att köra 4a paravaner och ett bakom, eller vad tror ni?
    funderar på ett bakom på frilina med sänke och ett med flöte och 2 paravaner, 4 totalt.

    fiskar oftast själv.

  • #2
    Nästa steg kan hellre vara att istället variera fiskedjupet än att addera spön. Fiskar du i en sjö med pelagisk betefisk och gädda på lite större djup så skulle jag fiska ett bete ytligt, ett i mellanvattnet och ett djupare (2-5-8 m typ) för att hitta dagens melodi... och sen rigga om efter utfall...

    Gäddan kan stå förvånansvärt ytligt och jagar uppåt så att säga och ser också byten avsevärt bättre mot en ljus himmel än ned mot en mörk botten.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Nästa steg kan hellre vara att istället variera fiskedjupet än att addera spön. Fiskar du i en sjö med pelagisk betefisk och gädda på lite större djup så skulle jag fiska ett bete ytligt, ett i mellanvattnet och ett djupare (2-5-8 m typ) för att hitta dagens melodi... och sen rigga om efter utfall...

      Gäddan kan stå förvånansvärt ytligt och jagar uppåt så att säga och ser också byten avsevärt bättre mot en ljus himmel än ned mot en mörk botten.
      jag har en djuphåla på 23 meter annars är det 5-8m eller 5-8 meter där jag fått hugg.
      jo, jag tänkte köra paravanerna på ca 1,5m från botten sen en frilina nära botten och en 2m från ytan.
      självklart ändrar man ju djup efter några timmar

      paravanerna är ca 20-25m ut så det blir ca 45m mellan dem, men jag kanske ska ha dem högre upp som standard?

      Kommentera


      • #4
        helst vill man ju ha som du skriver, en djupt en i mellanvattnet och en nära ytan och sen två av varje, en med liten brax och en med mört, och sen helst täcka 100m vid varje vända..... ca 20 spön, hehehehe

        Kommentera


        • #5
          Ja jag är övertygad om att du generellt får bättre utfall med fiske i de lite högre vattenlagren, kanske så pass att du har fullt upp med att rådda och drilla bland 3-4 spön...?

          Kommentera


          • #6
            Jag brukar vid goda förhållanden ha ett fjärde spö med flöte 2 m bak båten , får man hugg på det andra rakt bak så får man veva upp det närmsta först . Har fått 10a närmast båten .
            "HalvDan var här"

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
              Jag brukar vid goda förhållanden ha ett fjärde spö med flöte 2 m bak båten , får man hugg på det andra rakt bak så får man veva upp det närmsta först . Har fått 10a närmast båten .
              Japp
              jag har vevat in spö men låtit mörten hänga i vattnet när jag fått hugg på något annat, och det har hänt att jag fått ett hugg till vid båtkanten,

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja jag är övertygad om att du generellt får bättre utfall med fiske i de lite högre vattenlagren, kanske så pass att du har fullt upp med att rådda och drilla bland 3-4 spön...?
                Jag har tycker jag testat allt, iallafall 1m, 2m från ytan 50 cm från botten, och 1 m,
                mellanvattnet har jag kanske inte kört utan de 2 översta och nedersta metrarna,,
                och i den sjön kan man nog dra gränsen vid 5m,, djupare så ska jag ner, grundare så kan jag köra vid ytan.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja jag är övertygad om att du generellt får bättre utfall med fiske i de lite högre vattenlagren, kanske så pass att du har fullt upp med att rådda och drilla bland 3-4 spön...?
                  Om vi ändrar till abborre, är din uppfattning samma?

                  Gös?

                  Kommentera


                  • #10
                    Flötestrollar själv med 2 spön + paravaner. Tycker ett 3:e spö mest bidragit med massa strul. Flera påslag? I så fall ytterst marginell ökning, om ens någon.

                    Vad är det du vill uppnå med 4 spön som du inte gör med dom 3 du fiskar med idag?
                    Mvh,
                    Lucas

                    "Stockholm Fishing" @ Facebook

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                    125 svar
                    19 726 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                    3 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                    7 svar
                    549 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                    7 svar
                    218 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Arbetar...
                    X