Ursprungligen postat av Abelsson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur stor trolling motor har du??
Collapse
X
-
Jag har en 4hk jonsson 4t på min ryds tummlare 485. Motorn är nästan i minsta laget får inte upp farten ordentligt utan den börjar mest att varva och leva om. Men det går nog att köra hur sakta som hälst.
-
Ursprungligen postat av team char Visa inläggJag har en 4hk jonsson 4t på min ryds tummlare 485. Motorn är nästan i minsta laget får inte upp farten ordentligt utan den börjar mest att varva och leva om. Men det går nog att köra hur sakta som hälst.
Tackar för det svaret.. Som sann smålänning har man funderat på om en 4:a eller 5:a kanske skulle räcka.. Men då blev det spikat.. 8 hk it is...
//Abel
Kommentera
-
Jag kör en 4 hk 4takts Yamaha som trollingmotor på Trackern, farten blir bra men motorn är lite bullrig. Jag tror du gör rätt som väljer en 2 cylindrig trollingmotor, det blir lugnare och tystare.Ursprungligen postat av Abelsson Visa inläggTackar för det svaret.. Som sann smålänning har man funderat på om en 4:a eller 5:a kanske skulle räcka.. Men då blev det spikat.. 8 hk it is...
//Abel
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggJag kör en 4 hk 4takts Yamaha som trollingmotor på Trackern, farten blir bra men motorn är lite bullrig. Jag tror du gör rätt som väljer en 2 cylindrig trollingmotor, det blir lugnare och tystare.
Jo tvåcylindrigt har betydligt mjukare gång.. Och med tanke på att båten väger 580 kg + motor/er+all annan jäkla utrustning och bråte så ska man nog glömma dom små encylindiga maskinerna..
//Abel
Kommentera
-
Nåja, min båt väger över 300 kilo mer och det funkar bra. Piskar väl på i nästan 4 knop med full gas på fyrhästarn...Men bullrigt som sagt...Ursprungligen postat av Abelsson Visa inläggJo tvåcylindrigt har betydligt mjukare gång.. Och med tanke på att båten väger 580 kg + motor/er+all annan jäkla utrustning och bråte så ska man nog glömma dom små encylindiga maskinerna..
//Abel
Kommentera
-
Jag kör har Minn Kota55 pundare på bassbåten (Bow Mont), dock ej prövad än.. När det e laxtrolling som gäller så kör vi yamarin 5910an me yamahas 100 hps 4t o funkar bra ner till 1,5.. Vid flötestrolling med Yamsan så används en 55 punds Minn KOta som e monterad brevid 100an, o den orkar riktigt bra..I come from a small drinking island, with a fishingproblem.
Kommentera
-
De blev en Yamaha f8.. Blir ev tvungen att använda drivankare vid ex göstrolling. Men det är ju bara en fördel med lite mera propellervatten vis kursändringar..
//Abel
Kommentera
-
Jag har en 5 hp Mercury till min Tumlare och den fungerar fint till denna, maxfart är dock bara ca 5 knop men det räcker till trolling och min hastighet har jag inte kollat men den ligger under 1 knop.Ursprungligen postat av Abelsson Visa inläggTackar för det svaret.. Som sann smålänning har man funderat på om en 4:a eller 5:a kanske skulle räcka.. Men då blev det spikat.. 8 hk it is...
//Abel
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrpallmanHar precis fått hem första trollingspö med multirulle. Lyckades direkt skruva av spolbromsen (tror det...2 Foton
-
Kanal: Trolling - Allmänt
2026-08-13, 21:27 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Skeppare 8
av Najad
Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
|