madmats: Har också funderat över det. Iofs är båten rätt stabil och motorn rätt lätt. Får nog lyfta upp den provosoriskt och testa båda sidorna och välja det som känns bäst.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur stor trolling motor har du??
Collapse
X
-
Den mindre motorn ska hänga på babords sida om båten har en aktergivare till ekolodet monterat. Vi tar det från början: Propellern på de flesta motorer går medsols. Alltså monteras aktergivaren på styrbords (höger) sida. Annars blir det rejäla störningar från propellern som "kastar" upp vatten mot givaren om denna suttit på vänster sida. Eftersom givaren inte ska störas ytterligare måste alltså extramotorn monteras på babords sida. Hoppas detta hjälpte nån.
Kommentera
-
tre S: Ja det låter ju rätt logiskt måste jag säga.
Har dock min givare monterad nere i kölen på insidan skrovet och slipper därmed det problemet. Lutar just nu att det blir montering på styrbord sida, det kändes mest rätt då jag hade motorn på plats och kände på den sittandes i båten. Men man kanske ångrar sig!
Här är en som kör säkert om en motor skulle ge upp:
Senast ändrad av Fartlek; 2007-03-25, 22:07.
Kommentera
-
-
Fartlek! Då kan ju du välja och vraka vad som passar bäst. Perfekt! Detta med propellerns störningar gentemot ekolodsgivaren är sånt som brukar stå i monteringsanvisningarna för ekolod. Men om jag vore dig skulle jag nog ändå montera motorn på babords sida ifall jag nån gång skulle byta ekolod och vilja få det att visa vattentempen oxå. Det ser du väl inte med inom-skrovs monterad givare? Ps: Inget dåligt åk på bilden du! Jonas!! Vilken perfekt motorbrunn! Vad är det för båt?
Kommentera
-
Vi har en Suzuki DF70 -05 på vår båt, en Örnvik 530 Flamingo. Båten är 5,4meter, väger 780kg tom. Vi har bytt propeller och använder en med 15' stigning. På ren tomgång och alla grejor i vattnet samt lite vind så gör den ca 1.5-1.6kn utan drivankare (det använder vi inte alls). I vinter har vi dock kört 2.5kn som långsammast så vi har inte några problem med styrning eller behov av drivankareUrsprungligen postat av Abelsson Visa inläggJag är lite nyfiken på hur stora/små trolling motorer ni änvänder? Till hur stora båtar?. längd/vikt. Hur sakta kan ni köra med bibehållen styrförmåga utan drivankare?
//Abel
//Kenth W
Kommentera
-
Både nja och ja. Dels pga att vi inte har drivankare i båten, sedan är jag inte så övertygad om att jämn låg fart alltid är det bästa. Vi har dock pratat om att införskaffa något mindre drivankare för att i grov medsjö kan det gå rätt fort annarsUrsprungligen postat av Jonas 37Klarar du dig utan drivankare i kraftig medsjö? Jag har alltid drivankarna laddade beroende på förhållandena som gäller.I motsjö så åker dom upp , i medsjö så åker dom i.//Kenth W
Kommentera
-
Har bara en motor på Rivalen och det är en Yamaha F100 så den får klara av alla olika typer av körning vilket jag är helt övertygad om at den fixar galant
På förra skutan satt/sitter det en Mercury Optimax 75.a som funkade på samma sätt med beröm godkänt
Kommentera
Foton
Collapse
-
av MrpallmanHar precis fått hem första trollingspö med multirulle. Lyckades direkt skruva av spolbromsen (tror det...2 Foton
-
Kanal: Trolling - Allmänt
igår, 21:27 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Skeppare 8
av Najad
Startad av Najad, 2026-06-22, 20:09
|