Vilken nylonlina till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken nylonlina till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    P-U, här får man skäll emellan varven för tips och råd. 3-6 år för en lina där man bara trollar. Tycker jag låter mer troligt än för jigg. Där blir det vartannat år i varje fall.
    Där slits ju linor som attan mot botten och olika bråten vid jiggning.
    Mmm... Elanen hur får du detta till skäll?
    Hur får man linan att hålla 3-6 år?!
    Jag byter minst en gång per år och rulle.

Anledningen till att jag byter ofta är att jag kan inte ta ett eventuellt missat PB pga slarv/snålhet med ofräscha linor.
    Jag tycker inte om att köra med fransiga linor. Jag brukar dessutom kolla brottstyrkan på linorna som sitter på rullarna med jämna mellanrum.
    Visserligen inte med någon supervetenskaplig metod men tillräcklig för mig.

Tack för alla tips hittills.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Mmm... Elanen hur får du detta till skäll?
      Hur får man linan att hålla 3-6 år?!
      Jag byter minst en gång per år och rulle.

Anledningen till att jag byter ofta är att jag kan inte ta ett eventuellt missat PB pga slarv/snålhet med ofräscha linor.
      Jag tycker inte om att köra med fransiga linor. Jag brukar dessutom kolla brottstyrkan på linorna som sitter på rullarna med jämna mellanrum.
      Visserligen inte med någon supervetenskaplig metod men tillräcklig för mig.

Tack för alla tips hittills.
      //C

Valet är givetvis fritt och känner man för att byta lina ska man göra det. Personligen tror jag dock att en normal flätlina håller i många år. Och såklart ska man kapa av en bit om linan är nött. Själv kör jag samma flätlina i flera år vid Norgefisket och då har jag tagit rätt mycket fisk över 10 kilo på samma lina, utan problem......Hursomhelst, när du kollar brottstyrkan, har Du märkt någon skillnad efter ett års trollingfiske?
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Flätlinor är rätt dyra i Sverige. Men i USA är de rätt billiga. Känner du någon där, eller åker dit någon gång, kan du köpa på dig ett lager. En 1200 meters spole av min favorit lina Tuf-Line kostar 450kr på cabelas. Power pro är inte så mycket dyrare om man föredrar det.

Kommentera

Ebay och postverk behövs inte åka dit även om det vore riktigt kul!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Riktig riktigt bra lina, dock verkar den vara ojämn, och definitivt inte palla med minusgrader, vilket gör den mer eller mindre helt värdelös
            Ha ha ha ha....Vet inte hur jag ska tolka ditt betyg :P Hade själv inga problem med linan, men har bara förbrukat en spole, kör me PP sen flera år tillbaka å den e de fan inget fel på!!

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster Visa inlägg
              Flätlinor är rätt dyra i Sverige. Men i USA är de rätt billiga. Känner du någon där, eller åker dit någon gång, kan du köpa på dig ett lager. En 1200 meters spole av min favorit lina Tuf-Line kostar 450kr på cabelas. Power pro är inte så mycket dyrare om man föredrar det.
              Håller me, tycker man de e för dyrt så får man väl försöka hitta billigare, å då e ju USA ett bra tips. Tycker inte man ska behöva sjunka så lågt som att köpa monofil, de e fan lägre än glocalnet!

Kommentera

Ursprungligen postat av mandatory Visa inlägg
                Ha ha ha ha....Vet inte hur jag ska tolka ditt betyg :P Hade själv inga problem med linan, men har bara förbrukat en spole, kör me PP sen flera år tillbaka å den e de fan inget fel på!!
                Första spolen funkade helt klockrent, precis hur bra som helst, den ultimata linan bortsett från färgen då kanske.

Spole nr2 fiskades första gången i kyla sedan höll den inte för ett piss, gick av i krokningar o.s.v.

Spolenr3 vågade jag inte chansa på så den gav jag bort
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  P-U, här får man skäll emellan varven för tips och råd. 3-6 år för en lina där man bara trollar. Tycker jag låter mer troligt än för jigg. Där blir det vartannat år i varje fall.
                  Där slits ju linor som attan mot botten och olika bråten vid jiggning.

3-6år för monlina!? Visst, kanske om man fiskar gös/gädda i moderata storlekar, får iaf kalla kårar då jag föreställer mig 5år gammal lina med en urstark silvertorped mod större i linänden 250m akterut. Jigg/spinnfiske i all ära, trollingfiske frestar på! Mycket tack vare båt i ständig rörelse under drill (gör mycke!), påfrestande sjögång, rel ofta grov fisk etc. Även en mer "normalväxt" salmonid á 8-10kg kan i sådant läge pressa utrustningen mer än någon gädda/gös oavsett storlek någonsin skulle kunna, rätta mej om jag har fel. Självklart kan man bibehålla någorlunda kvalitet även i en monolina i låt säga 2-3år, skulle dock personligen aldrig chansa då priset per/m räknat är nästintill obefintligt med tanke på övrig konsumtion... T.o.m. varit med om att rel färsk 0,41 lina plötsligt gått av (!!!) då man kontrollerat slirbromsen efter utlägg, får en att fundera. Nej, två fräscha byten vid året-runt-fiske efter salmonider, annat fall MINIMUM ETT! Men men, bara min åsikt, valet är fritt... Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                    3-6år för monlina!? Visst, kanske om man fiskar gös/gädda i moderata storlekar, får iaf kalla kårar då jag föreställer mig 5år gammal lina med en urstark silvertorped mod större i linänden 250m akterut. Jigg/spinnfiske i all ära, trollingfiske frestar på! Mycket tack vare båt i ständig rörelse under drill (gör mycke!), påfrestande sjögång, rel ofta grov fisk etc. Även en mer "normalväxt" salmonid á 8-10kg kan i sådant läge pressa utrustningen mer än någon gädda/gös oavsett storlek någonsin skulle kunna, rätta mej om jag har fel. Självklart kan man bibehålla någorlunda kvalitet även i en monolina i låt säga 2-3år, skulle dock personligen aldrig chansa då priset per/m räknat är nästintill obefintligt med tanke på övrig konsumtion... T.o.m. varit med om att rel färsk 0,41 lina plötsligt gått av (!!!) då man kontrollerat slirbromsen efter utlägg, får en att fundera. Nej, två fräscha byten vid året-runt-fiske efter salmonider, annat fall MINIMUM ETT! Men men, bara min åsikt, valet är fritt... Lycka till!
                    Flätlina snackar han ju givetvis om

Att din 041 går av efter utlägg har garanterat mer med ditt handhavande än linans kvalite att göra...
                    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                      Flätlina snackar han ju givetvis om

Att din 041 går av efter utlägg har garanterat mer med ditt handhavande än linans kvalite att göra...

Snackar vi flät kan jag köpa resonemanget ~3år, no problems. "Mer med mitt handhavande att göra?" Har personligen mina spön & rullar ligger i två kraftigt vadderade spöbagar/väskor som mellan turerna blir stående i ett litet trångt förråd dit väldigt få av solens strålar någonsin kommit... Visst händer det att linan väl i båten tar stryk utan att man i stridens hetta äns ser/reflekterar över det, ex ett par sek jämte djupriggsvajern eller att linan för ett ögonblick hamnar mellan durken och en 45:a då man precis håvat en sjövild fisk, listan kan nog göras rätt lång... Därav nödvändigheten i att hela tiden ha fräsch lina påspolad, den tar stryk!

Sjukaste jag varit med om var ändå i försommras, när vi inte förrän vid upplockning märker hur torr/fnasig linan på 4st spön (en planersida) kändes. Väl uppvevade var det bara att konstatera att samtliga linor med lätthet drogs av med handkraft (3-5kg?), kompisens spön som stått ännu mörkare/svalare än mina, ålder - vet ej exakt dock max 1,5år! Glad att det den dagen istället small på riggen, GRYM lax som tyvärr mistes efter ~25min stentuff drill där fisken aldrig var närmare båten än ~350f/105m...

Jaja, nog tjatat om linors vare eller icke vara. Ja kör iaf ALLTID 100%fräsch monlina, givetvis upp till var och en när man spolar om! Skitfiske på er alla som läser detta, hoppas det håller...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      432 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X