Vilken nylonlina till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken nylonlina till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Undrar egentligen hur mycket av saltet som sliter ner linan och gör den svag.
    Vilka linor som är anpassade för just saltvatten.
    Om man typ fiskar på Västkusten eller även på Oskusten, där det även skiljer på salthalt i olika delar av havet.
    Är ju antagligen inte bara att häkta på en lina som känns stark eller skön.
    Står inte nåt på spolarna vad jag vet vad dom är tänkta till.
    När jag fiskade med nylon i havet tyckte jag att dom vart sköra efter användning.
    Nån som tänkt i dessa banor. Kan gälla flätlina lika mycket.
    Är ju inte nån lapp på rullarna vad dom skall anpassas till egentligen.
    Fireline har ju efter en tid blivit alldeles grå och svag. Då gällde det den äldre Fireline av svart modell.
    Nån som tänkt i mina banor nån gång.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Undrar egentligen hur mycket av saltet som sliter ner linan och gör den svag.
      Vilka linor som är anpassade för just saltvatten.
      Om man typ fiskar på Västkusten eller även på Oskusten, där det även skiljer på salthalt i olika delar av havet.
      Är ju antagligen inte bara att häkta på en lina som känns stark eller skön.
      Står inte nåt på spolarna vad jag vet vad dom är tänkta till.
      När jag fiskade med nylon i havet tyckte jag att dom vart sköra efter användning.
      Nån som tänkt i dessa banor. Kan gälla flätlina lika mycket.
      Är ju inte nån lapp på rullarna vad dom skall anpassas till egentligen.
      Fireline har ju efter en tid blivit alldeles grå och svag. Då gällde det den äldre Fireline av svart modell.
      Nån som tänkt i mina banor nån gång.

Salt påverkar säkert linan, men då framförallt nylonlinan tror jag. Har i alla fall inte märkt några problem med flätlina som fiskats med i flera år i saltvatten..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av mandatory Visa inlägg
        Ha ha ha ha....Vet inte hur jag ska tolka ditt betyg :P Hade själv inga problem med linan, men har bara förbrukat en spole, kör me PP sen flera år tillbaka å den e de fan inget fel på!!
        PowerPro får inte mitt förtroende längre. För sju år sen var den nog top of the line (Hihi), men den ojämna kvaliteten har jag lessnat på. Idag finns det bättre linor som inte suger vatten, inte grisar ner när de är nya och som har en jämnare kvalitet.

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

ingen lina eller kedja e starkare än den
          svagaste länken alltid bra o ta bort
          nåra meter då och då
          Spöböj !!

Kommentera

Förr i tiden fanns det Nylon och Dacron. I västerhavet körde vi med båda, nylonen höll en säsong och dacronen två. Dacronen var bra och stum men tjock så strömmen tog den rätt bra. Så kom den nya generationen flätlinor och man kunde gå ner till 0.20-0.30 istället för omkring 0.40-0.60. Vilken känsla det var när man kunde känna varje sten på botten. Jag har fastnat för Penns Dynabraid, kanske den är gjord för saltvatten vad vet jag, men Penn är ju urmärket för Saltvattensfiske. Jag har testat många olika flät och dom håller många säsonger i saltvattnet. Jag har fiskat mest i salt och lite i slövatten så vad som är bra i slö v.s salt vet jag inte. Men moderna flätlinor är överlägsna i saltvatten jämfört med gamla Dacron och nylonlinor.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
              Förr i tiden fanns det Nylon och Dacron. I västerhavet körde vi med båda, nylonen höll en säsong och dacronen två. Dacronen var bra och stum men tjock så strömmen tog den rätt bra. Så kom den nya generationen flätlinor och man kunde gå ner till 0.20-0.30 istället för omkring 0.40-0.60. Vilken känsla det var när man kunde känna varje sten på botten. Jag har fastnat för Penns Dynabraid, kanske den är gjord för saltvatten vad vet jag, men Penn är ju urmärket för Saltvattensfiske. Jag har testat många olika flät och dom håller många säsonger i saltvattnet. Jag har fiskat mest i salt och lite i slövatten så vad som är bra i slö v.s salt vet jag inte. Men moderna flätlinor är överlägsna i saltvatten jämfört med gamla Dacron och nylonlinor.
              Hjälmstöd och klockankare fanns också! Det skall vi inte glömma.
              Saltvatten och sötvatten kan nämnas i sammanhanget. Ofta finns en viss närgångenhet i dessa fall det gäller salt. Låt istället agnet falla en meter så att det får fäste.

MVH

AMB
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Klokt sagt! Din intellegens överglänser alla här på FS, jag tänkte inte på det men din erfarenhet med just flätlinor har ju ingen av oss andra här på FS.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                  Klokt sagt! Din intellegens överglänser alla här på FS, jag tänkte inte på det men din erfarenhet med just flätlinor har ju ingen av oss andra här på FS.
                  Precis!

Flätlinan har ju en viss tendens att "luckra" upp sig i nordlig riktning. Många glömmer just denna kanvesterande rörelse. Visserligen spelar denna ingen större roll men kan ändå spela ett sprätt. Schock-linan gör sitt i tyskland medans många tycker tvärtom. Vrakbrytaren Michael Palm har visat sitt intresse för just malmutskottet i Svappavaaara. Han kommer nu att åka dit på ovesäntlig brytning. Han skall prova en stam av flätutskott inom politiken, kanske moderat sådan vilket passar alla bäst. Han vet bäst att en 0,32 lina passar bra till ett normalt fiske, vilket passar Aborre inom vist djup, kanske 3 meter och vidare.

Lycka till

Mats
                  Fabrikör Stava rules...

Kommentera

GTM stroft 0,35 clear är enligt mig den bästa nylonlinan har den på alla trollingspön oavsett om det e gädda eller lax jag fiskar med.. inte haft ett linbrott någon gång tror jag.,..

Kommentera

Momoi Diamond är riktigt riktigt bra!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      436 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X