"fiske tom sjö" vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"fiske tom sjö" vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
    David Johansson är fisketillsynings man på vänern och anstäld av länstyrelsen
    Eller mer exakt Länsfiskekonsulent med ansvar för fisketillsyn.
    /Magic

Kommentera

• Vänern

Hej!

Du, NIMO, som verkar rejält insatt i ämnet(läs positivt)... Kan du, eller för den delen någon annan insatt, förklara poängen med ett yrkes- och husbehovsfiske i ett vatten som uppenbart inte har utrymme för det?!

När jag pratat med representanter från Fiskeriverket vill de få mig att tro att ett nätfiske är nödvändigt för Vänerns fiskbestånd!

Skall det säljas fisk, typ lax, är det väl rimligen bättre att odla och sälja direkt? Varför odla, släppa ut, återfånga det man odlat för att sedan sälja? Verkar i dagsläget vara något av Ebberöds bank.

Ser fram emot ärliga svar - från Fiskeriverket kommer det definitivt inga...

Kommentera

• Ursprungligen postat av ålkungen Visa inlägg
        Hej!

Du, NIMO, som verkar rejält insatt i ämnet(läs positivt)... Kan du, eller för den delen någon annan insatt, förklara poängen med ett yrkes- och husbehovsfiske i ett vatten som uppenbart inte har utrymme för det?!

När jag pratat med representanter från Fiskeriverket vill de få mig att tro att ett nätfiske är nödvändigt för Vänerns fiskbestånd!

Skall det säljas fisk, typ lax, är det väl rimligen bättre att odla och sälja direkt? Varför odla, släppa ut, återfånga det man odlat för att sedan sälja? Verkar i dagsläget vara något av Ebberöds bank.

Ser fram emot ärliga svar - från Fiskeriverket kommer det definitivt inga...
        Hej, finns nog plats för både yrkesfiskare och sportfiskare i vänern . fast det skulle behövas åtsrtamning på yrkesfisket . sportfisket trycket ökar oxå hela tiden nu på sjön framför allt trollingfiskare . en sak ska du ha klart för dig att fiskeriverket går hand i hand med yrkesfiskare . vi sportfiskare vi få ta det som blir över. dom senaste åren har även storryssor börjat läggas ut överallt i sjön och det skränker inte på deras nätkvoter jag tror varje yrkesfiskare i dag har tillstånd till 5000 meter nät + storryssor. vi påpekande det till fiskerikonsulenten jarl swan här i mariestad att vi ville stoppa alla storryssor i mariestads sjön då sa han vill ni ha mer fisk då får ni flytta på er nån annan stans ibland känns allt för jävligt när man får sånna svar. vad det gäller odlad lax o öring så är ju det som vattenkraftbolagen är skyldiga för förlorad lek o uppväxtområden. sen så är väl fördelen att laxen äter upp sig själv och slipper gå i massa odlingar mer än nödvändigt .

MVH NIMO

Kommentera

• Vill man att nått ska funka i framtiden borde man ju kvotera det mera. Eller lägg ner allt fiske i 5 år. Enkelt.
          sätt ut mera fisk, _BRA_ fisk dvs.
          samt odla fisken å sälj direkt i butik. Yrkesfiske är så löjligt så det finns inte, allt finansieras ju ändå genom bidrag.

varför krångla till det.

Kommentera

• Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
            en sak ska du ha klart för dig att fiskeriverket går hand i hand med yrkesfiskare .MVH NIMO
            Är inte helt med på ditt resonemang när det gäller FiskeriVerket och deras inställning till sportfiske och yrkesfiske. Då det gäller verkningsgraden, mest tjänade kronor för staten på fångad fisk är faktiskt FV pinsamt medveten om den många gånger högre omsättningen på den sportfiskefångade fisken gämfört med den yrkesfångade. Speciellt gäller det för laxartade fiskar.

Jag känner personligen till flera personer i och runt fiskeriverket som gladeligen skulle önskat att förrändra lovverket till förmån för sportfiske.
            Problemet är politiskt och den politiska betongmuren ligger murad på rikstadsnivå: hos jordbrukstepartementet och dess 300 åriga gamla förlegade, politiskt uppbyggda system (snacka om bakåtsträvande!!??).

Ang. odlad lax så finns det ingen anledning, eller försvar, till att driva yrkesfiske efter vild lax då Norge förser hela Världen med billig, 39kr/kg odlad lax. Ingen yrkesfiskare i sverige kan konkurrera med dem priserna.

Det är bara för staten att förtidspensionera alla lax/öringfiskare och i stället införa typ, en låg/liten avgift på sportfisket efter lax (100-200 kr/år) så betalar det sig tills skatteintäckterna från sportfisket blir så stora att avgiften kan slopas.

Men vem klarar att genomföra den politiska "turn over" operationen? Ingen har klarat det än, mer än Norge, delvis (där utgångspunkten numera är att allt laxfiske är förbjudet. Det kan emellertid ges dispens för och öppnas för fiske på stammar som är "bärekraftiga"). Det betyder framför allt att fiskeförvaltningen mycket enklare kan gå in och avsluta dispensationer om stammen på något sätt är försvagad. Skyddet för laxen har på det här sättet blivit mångfaldigt starkare i Norge. Hoppas Sverige så småningom följer med.

Vi skall inte häller glömma bort att allt drivgarnsfiske i Östersjön numera är stoppat av FV till förmån, vill jag säga, till sportfisket efter lax.
            Senast ändrad av Flodström; 2009-01-02, 21:04.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

• Onyanserat....

Ursprungligen postat av Wismut Visa inlägg
              När en båt fångar 13 laxar på en dag så är det kvalificerat YRKESFISKE ! Till detta har man troligen "oavsiktligen" haft ihjäl ett gäng med smolt också. Vi har nu på Vänern fått (förutom nät och fällfisket) en ny flotta bestående av charterbåtar. Snabba kompetenta båtar som letar upp fisken alla dagar i veckan var som helst på Vänern, är man obokad så "testfiskar" man istället.
              Det är ju bara att ta någon av charterbloggarna och börja räkna död fisk.
              Med minskade utsättningar och kanske sämre smolt och ett kraftigt ökat uttag så är det kanske inte så konstigt att bestånden minskar.
              Det är ju när (fisket endast bedrivs på odlad fisk) ett en hyfsat enkel ekvation som gäller med två huvudparametrar: utsatt fisk och upptagen fisk. Det lättaste för oss fiskare att påverka är ju den sistnämnda och nog fan är 13 laxar mycket mer än en "lyckad dag". Utsättningarna lär ju knappast öka vattendomarna ligger, laxfonden krymper väl numera och privata insamlingar ger ju i praktiken ingen mer fisk i sjön.
              Först och främst så var det med 99% säkerhet två(2) båtar varifrån dessa 13 laxar/öringar fångades. Att vara så negativ till charterbåtarna som Du verkar vara har jag lita svårt att förstå. Ska försöka förklara vad jag menar:
              De guider som kör på vänern tjänar sitt levebröd helt inom lagens ramar vad gäller antalet fångad fisk. Dessutom är de samhällsnyttiga då de betalar moms och skatt och inte överlever pga bidrag och stöd som yrkesfisket. De 5 herrarna som tog upp dessa 13 fiskar har lagt ut ungefär 12000SEK inkl moms. Dvs med om än ett litet överskott från denna turen så har iallafall c:a 4000 SEK kommit in i form av moms, skatt och arbetsgivaravgifter (om det var privatpersoner som guidades). Då har jag inte räknat in ev. logi och levandekostnader. Räkna att på dessa 13 fiskar har det satts ut kanske 50 talet smolt till en kostnad av 1250 SEK. Tilläggas skall också att flera av guiderna betalar in frivilliga stöd till vänerfisket. Sedan ska man veta att det är inga 2-3 fiskar i snitt/kund/guidning, detta är ytterst ovanligt. Gå ut och läs deras bloggar ístället för att ta saker och ting för givet utan efterforskning. Jag skulle tro att c:a 1,5 laxar/öringar är vad som tas per kund via guidningar. Har ingen statistik att luta mig tillbaka på, men eftersom jag har kontakt med flera av dem så skulle jag bli mycket förvånad om antalet är större. "Snabba kompetenta båtar som letar upp fisken alla dagar i veckan var som helst på Vänern", jag tror inte Du vet ett skvatt om vad du skriver om. Det finns inte en guide idag som går ut och INTE är rädd för att köra "bom". Faktum är att vi som trollar för att vi har det som intresse förmodligen är de största bovarna (tillsammans med dåliga fiskupphandlare på länsstyrelserna). Lägg ihop Charter och Yrkesfisket så visar det sig ändå att vi "fritidstrollare" tar upp 50% MER fisk än de som lever av det.
              Sedan tycker jag att en fångstbegränsning på 2 fiskar/person och max 4-5/båt gott kunde införas, eller en dagsavgift om 100SEK/båt alt. 1000SEK/båt/år om vi ska ha kvar de fångstbegränsningar som gäller idag.
              Dock låter det på Dig (DU GNÄLLER) som att trolling helst skulle förbjudas och guider försvinna från denna planet. Nej, ta istället och tänk kreativt, försök att fundera på hur vi ALLA tillsammans kan göra Vänerfisket MER attraktivt. Vad ska ett bra Vänerfiske vara? Ska man kunna få 5 fiskar på en dag via trolling eller ska enbart flugfiske i Klarälven vara tillåtet? Ska det vara Ok att man kör bom 3 gånger irad (vilket jag tycker är tjusningen med trollingfisket) eller ska det vara möjligt att via kanot och ett spö få en lax varje gång man försöker? Att det blivit mindre fisk i sjön betyder ju inte att fisket är dåligt, tvärtom så har ju medelvikten ökat istället vilket många ser som positivt. Vi kan ju klaga och förbanna allt och alla eller istället vara glada för det fina fiskevattnet vi har och försöka dra åt samma håll för att åstadkomma en rik fiskemiljö. Notera att detta inlägg rör ENBART isatt/utplanterad fisk INTE vildfisk. Det är ändå på det viset att den fisk som utplanteras skall också fiskas på, den bör inte föröka sig.

//Daniel

Kommentera

• Hej Danne 76 och alla andra Vänerntrollare; Själv har jag trollingfiskat i Vänern av och till genom åren sedan 1985 både med den skickligaste bland fiskeguider och med vanliga fiskekompisar. Min personliga uppfattning om Laxfond Vänern och alla laxutsättningar var och är att utsättningarna skulle komma oss sportfiskare tillgodo med allt vad det innebär.

Ser vi bara till en detalj som minimimåttet på lax och öring som höjts från 50 till 60 cm kan vi börja fundera på om detta minimimått endast avser sportfiskefångad lax. Många av de laxar som fångas i yrkesfiskarnas redskap kan variera i längd mellan 30 och 59 cm. Hur många av dessa släpps tillbaka levande? Hur många av dessa "olagliga" laxar släpps tillbaka över huvud taget?

Att bli fiskeguide är för många sportfiskare en dröm, men det är också en hård och bister verklighet för de som försöker försörja sig på detta yrke. Fiskeguiderna lär ju många sportfiskare att uppträda i båtar samt att trolla och fånga lax och öring, men de har även en massa kostnader för detta både i tid, material, pengar och hälsa. Fiskeguidernas avsikt är oftast att kunna försörja sig på sitt största fritidsintresse. De lär inte få många kronor per timme jämfört med andra yrkesgrupper och är dessutom illa sedda av många sportfiskare (jantelagen).
                Nothing is for ever!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

• Ursprungligen postat av danne76 Visa inlägg
                  Först och främst så var det med 99% säkerhet två(2) båtar varifrån dessa 13 laxar/öringar fångades. Att vara så negativ till charterbåtarna som Du verkar vara har jag lita svårt att förstå. Ska försöka förklara vad jag menar:
                  De guider som kör på vänern tjänar sitt levebröd helt inom lagens ramar vad gäller antalet fångad fisk. Dessutom är de samhällsnyttiga då de betalar moms och skatt och inte överlever pga bidrag och stöd som yrkesfisket. De 5 herrarna som tog upp dessa 13 fiskar har lagt ut ungefär 12000SEK inkl moms. Dvs med om än ett litet överskott från denna turen så har iallafall c:a 4000 SEK kommit in i form av moms, skatt och arbetsgivaravgifter (om det var privatpersoner som guidades). Då har jag inte räknat in ev. logi och levandekostnader. Räkna att på dessa 13 fiskar har det satts ut kanske 50 talet smolt till en kostnad av 1250 SEK. Tilläggas skall också att flera av guiderna betalar in frivilliga stöd till vänerfisket. Sedan ska man veta att det är inga 2-3 fiskar i snitt/kund/guidning, detta är ytterst ovanligt. Gå ut och läs deras bloggar ístället för att ta saker och ting för givet utan efterforskning. Jag skulle tro att c:a 1,5 laxar/öringar är vad som tas per kund via guidningar. Har ingen statistik att luta mig tillbaka på, men eftersom jag har kontakt med flera av dem så skulle jag bli mycket förvånad om antalet är större. "Snabba kompetenta båtar som letar upp fisken alla dagar i veckan var som helst på Vänern", jag tror inte Du vet ett skvatt om vad du skriver om. Det finns inte en guide idag som går ut och INTE är rädd för att köra "bom". Faktum är att vi som trollar för att vi har det som intresse förmodligen är de största bovarna (tillsammans med dåliga fiskupphandlare på länsstyrelserna). Lägg ihop Charter och Yrkesfisket så visar det sig ändå att vi "fritidstrollare" tar upp 50% MER fisk än de som lever av det.
                  Sedan tycker jag att en fångstbegränsning på 2 fiskar/person och max 4-5/båt gott kunde införas, eller en dagsavgift om 100SEK/båt alt. 1000SEK/båt/år om vi ska ha kvar de fångstbegränsningar som gäller idag.
                  Dock låter det på Dig (DU GNÄLLER) som att trolling helst skulle förbjudas och guider försvinna från denna planet. Nej, ta istället och tänk kreativt, försök att fundera på hur vi ALLA tillsammans kan göra Vänerfisket MER attraktivt. Vad ska ett bra Vänerfiske vara? Ska man kunna få 5 fiskar på en dag via trolling eller ska enbart flugfiske i Klarälven vara tillåtet? Ska det vara Ok att man kör bom 3 gånger irad (vilket jag tycker är tjusningen med trollingfisket) eller ska det vara möjligt att via kanot och ett spö få en lax varje gång man försöker? Att det blivit mindre fisk i sjön betyder ju inte att fisket är dåligt, tvärtom så har ju medelvikten ökat istället vilket många ser som positivt. Vi kan ju klaga och förbanna allt och alla eller istället vara glada för det fina fiskevattnet vi har och försöka dra åt samma håll för att åstadkomma en rik fiskemiljö. Notera att detta inlägg rör ENBART isatt/utplanterad fisk INTE vildfisk. Det är ändå på det viset att den fisk som utplanteras skall också fiskas på, den bör inte föröka sig.

//Daniel
                  Sen kan man ju ta sig en funderare över vad man anser som viktigast själva upplevelsen som fiske faktiskt är eller att få med sig så mkt fisk hem som möjligt..vilket värkar vara viktigast för många!...Sportfiske??

sen det här tänket med att om det hjälper ekonomin är ok att slakta fisk är väll en väldigt vanlig orsak till utfiskning eller??
                  Senast ändrad av JiBbR; 2009-01-14, 10:58.

Kommentera

• Snälla JiBbR

Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
                    Sen kan man ju ta sig en funderare över vad man anser som viktigast själva upplevelsen som fiske faktiskt är eller att få med sig så mkt fisk hem som möjligt..vilket värkar vara viktigast för många!...Sportfiske??

sen det här tänket med att om det hjälper ekonomin är ok att slakta fisk är väll en väldigt vanlig orsak till utfiskning eller??
                    På ditt första påstående kan jag enbart helt säkert svara för mig själv. Jag sportfiskar enbart för upplevelsen, skulle det handla om "att slakta fisk" så skulle det vara grymt mycket mer ekonomiskt att köpa fisken, dessutom slippa att ibland vara ute i nollgradigt väder, regn och 6 sekundmeter. Tvärtom så ser jag utmaningen i att trotsa dåligt väder ÄVEN om fisken uteblir.

Att man vid extremt lyckat trollingfiske lyckas att få med sig tre laxar hem per person är för mig iallafall mycket ovanligt. I min båt så skulle jag tro att medeltalet hamnar på ca 1,5-2 fiskar/heldag totalt i om man ser till hela året.

Sedan ska man ju inte sticka under stolen med att i sportfisket så lever ju drömmen om en "jättelax" även om det inte är det pimära. Jag kan erkänna att när "knarren" drar igång så sprider sig en jättehärlig känsla i kroppen. Precis samma känsla som när jag flugfiskar havsöring på våren och det smäller till i spöt. Om du inte känt dessa känslor så tror jag inte att Du blir trogen de respektive fiskesätten särskilt länge.

Om jag sticker ut med båten så är det ett jätteprojekt som bara i förberedelser tar ett par timmar. Om vi då fått två blankingar den första timmen så lägger ju inte vi av och åker hem.

Som exempel kan jag ta vad som hände mig under den Jul och nyåret som vi precis lagt bakom oss. Juldagen körde jag med min lillebror 13år och en kompis som aldrig varit med ute förut. Vi var ca 20 båtar i området och vi var en av 4 båtar som körde tomt. Detsamma två dagar senare, jag tror vi var 3 av ca 20 som körde tomt. Denna dagen hade jag med en barndomskompis och vi hade INTE ett drag i grejerna på hela dagen.
                    Dagen före nyårsafton är jag och en fiskekompis ute. I området ligger ca 6 båtar. Dagen avslutas något i förtid och då har vi en serie på 9,2kg 8,0kg 6,5kg 4,5kg och 3,5kg som tas med hem. Denna dag var vi ensamma om att ha fisk i båten överhuvudtaget, alltså på 6 båtar kom det upp 5 fiskar.

I min båt blir på 3 fiskedagar följande:
                    7 man-dagar(3 personer + 2 personer +2 personer) så har vi ett sitt på 0,7 fiskar per fiskare.

Jag älskar fisk, jag röker, gravar, kokar och steker. Jag behöll en (8kg öring vilket var nytt PB) av de 5 fiskarna ovan. De två minsta gav jag bort till de två kompisar som varit med och kört bom. De två största tog min fiskekamrat som är med mig ca 1-2ggr/år ute och trollar.

Så, svaret är att UPPLEVELSEN är störst, men det är också viktigt att få fisk ibland annars slutar man fiska.......

PÅSTÅENDE NUMMER 2
                    "om det hjälper ekonomin är ok att slakta fisk är väll en väldigt vanlig orsak till utfiskning eller??"
                    Vem är det som "SLAKTAR FISK"????? Guiderna har med sig nya kunder varje dag (de flesta betalar skatt i Sverige, andra är turister från utlandet). Om dessa kunder får 1, 2 eller 3 laxar med sig hem är det då slakt??
                    Jag tycker du du svamlar fantastiskt i ditt påstående, det är faktiskt meningen att den fisk som sätts ut också skall bidra till entreprenörsskap för att skapa arbetstillfällen runt Vänern. På ditt sätt att skriva så tror jag att det är många med mig i detta forumet som kan läsa mellan DINA rader. Och är det inte GNÄLL som jag kan urskönja så kan det vara avu........

Kommentera

• Att ge och ta

Givetvis måste vi sportfiskare både ge och ta!!Vi måste måna om fisken annars tar det slut en vacker dag!!

Laxfonder är bra, alla som fiskar i V-sjöarna borde sätta in några kronor varje år för att trygga återväxten av laxstammen!!

Kan man lägga hundratusen eller mer på båt och utrustning borde man även ha råd att lägga en 500 hundring till Laxfonden!!

skit fiske på er därute....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...