"fiske tom sjö" vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"fiske tom sjö" vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Det har bl.a spenderats åtskilliga kronor på att skapa lekmöjligheter nedströms forshaga (första vandringshindret). Det innebär att G och K-lax kan blandleka.
    I avelsfisket plockar man bort alla k-laxar över 5 kilo då de anses vara uppblandade med G-lax (åtminstone var det så för 6-7 år sedan)
    Måste bara skjuta in att Gullspångslax och Klarälvslax inte leker i samma älv. Som namnet antyder så är det två helt skillda stammar som leker i helt skillda älvar (Gullspångsälven resp. Klarälven) . Bara så du har det klart för dig.
    Den uppblandning du nämner kan bara skyllas på smoltutsättningarna direkt i Vänern.

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
    Hybrid är väl att ta i, det är två arter som korsas då och avkomman skall vara steril, som Tigermuskien.
    Det är inte snack om två arter men om två stammar av s.k. "land locked" Atlantisk lax och som hela livet lever i sötvatten. Avkomman från korsningar mellan stammarna är fullt fertila och på inget sätt sterila
    .
    Ursprungligen postat av Wismut Visa inlägg
    Det är inte två arter det är två olika stammar av samma art. Det är väl i Gullspångsälven som stammarna blandats inte i Klarälven.
    Stammarna av Gullspångslax och Klarälvslax kan blandas i vilken som hällst älv med gynnsamma lekområden och uppväxtområden. det är inte avgörande på något speciellt vattendrag.

Annars så tycker jag det är beundransvärt att återutsätta stora vuxna exemplar av Vänerns fantastiska laxstammar, oavsett Gullspångs eller Klarälvslax.

Hoppas bara att Gullspångslaxen överlever i den "nya", restaurerade Gullspångsälven.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Flodström - Är du medveten om att G-fisk sätts i Klarälven och fungerar som en genbank för G-fisken? Om någon sedan får för sig att skapa lekplatser nedan första vandringshindret så innebär det risk för mixad lek då både G-fisk och K-fisk vandrar i samma älv. Det vamdrar upp förhållandevis mycket G-fisk i Klarälven.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
        Flodström - Är du medveten om att G-fisk sätts i Klarälven och fungerar som en genbank för G-fisken? Om någon sedan får för sig att skapa lekplatser nedan första vandringshindret så innebär det risk för mixad lek då både G-fisk och K-fisk vandrar i samma älv. Det vamdrar upp förhållandevis mycket G-fisk i Klarälven.
        så sant som det är sakt . finns ju både g-lax o g-öring i klarälven . så dom som leker nedanför kraftstaion kan ju bli GK-lax . och bara g-laxar o g-öringar i gullspångsälven förhoppningsvis

MVH NIMO

Kommentera

Man behøver inte læsa særskillt många trollingbloggar, før att skapa sig en bild av vad en fisk med fettfena betyder ær værd før majoriteten..
          Tar hellre en 10kgs med fettfena, æn hundra 5kgs utan..
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

På outdoor skriver Bjørn att han sett fisk utan fettfena i Gullspångsælven.. Verkar som det blandas dær också.. Surt med den hær rasblandningen, ær ju rena gener vi vill ha.. "ein reich"..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
              På outdoor skriver Bjørn att han sett fisk utan fettfena i Gullspångsælven.. Verkar som det blandas dær också.. Surt med den hær rasblandningen, ær ju rena gener vi vill ha.. "ein reich"..
              Då skulle nog "vi" agerat long time ago!

Danne; Hur säkerställer man att man "bara" kör upp "rena" Klarälvslaxar ovanför?
              sigpic

Kommentera

Flode - Bl.a genom att sortera bort alla K-laxar över 5 kilo (per definition kan inte en k-lax väga mer än 5 kg....). Man skiljer G och K-fisk genom att klippa dem olika (klipper ena bröstfenan). På vild fisk är det naturligtvis svårare men de som jobbar på avelsfiskestationen lär sig nog snart se skillnad och om allt fungerar så ska ju inte vild g-fisk vandra upp i klarälven.. Om denna sortering fungerar så blir det inget uppblandat matrial i klarälven och således inget problem. Om de nu stöter på blandmatrial gissar jag att det kan vara svårt att särskilja. Jag vet för lite om avelsfisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                  Ja tyvär så verkar det så . problemet är att dom sätter ut odlad lax o öring i skagen och del lämnar tydligen skagen och simmar ut i vänern sen kommer dom till baka och då kommer dom bara till kraftstaionen . känner en som fick en märkt lax i vänern och den var utsatt i sjön skagen och fångad i vänern . så det borde ju upphöra direkt . fiskeriverket vet om det men dom tiger och vet inget säger dom .

MVH NIMO

Kommentera

I Skagen sätts väll bara ut stammar av Gullspång. Självklart så vandrar dem individerna som vandrat ut från Gullspång tillbaka till den älv dem vandrat ut från, -Gullspång.

Knepigare blir det med de utsättningar av smolt som görs i själva Vänern. Dem individerna har ju inte någon referans till någon hemälv då det inpräntas under utvandringsfasen från vattendraget och som är en del av smoltifiseringen. Hålls dem kvar i odling och sen sätts ut i sjön så vandrar dem individerna upp för lek i stort sätt i närmaste vattendrag dom hittar.

Att det sätts ut G-lax i Klarälven låter i mina öron fullständigt horribelt. Någon som kan tipsa om en referans som bekräftar det här?
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      I Skagen sätts väll bara ut stammar av Gullspång. Självklart så vandrar dem individerna som vandrat ut från Gullspång tillbaka till den älv dem vandrat ut från, -Gullspång.

Knepigare blir det med de utsättningar av smolt som görs i själva Vänern. Dem individerna har ju inte någon referans till någon hemälv då det inpräntas under utvandringsfasen från vattendraget och som är en del av smoltifiseringen. Hålls dem kvar i odling och sen sätts ut i sjön så vandrar dem individerna upp för lek i stort sätt i närmaste vattendrag dom hittar.

Att det sätts ut G-lax i Klarälven låter i mina öron fullständigt horribelt. Någon som kan tipsa om en referans som bekräftar det här?
                      Uppsteget av lekfisk till Forshaga i Klaräven åren 2000 - 2007.

År G-lax G-öring K-lax K-öring

2000 406 1421 669 229
                      2001 387 1012 778 486
                      2002 245 1189 1442 829
                      2003 223 1413 1960 865
                      2004 136 905 925 359
                      2005 122 768 1507 291
                      2006 69 941 847 486
                      2007 69 865 880 890

Spelar ju ingen roll att sätta G-lax i Klarälven när inte finns möjlighet för fisken att ta sig vidare. Man har samlat allt avelsfiske till Forshaga.
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      873 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      412 visningar