behandla fisken väl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

behandla fisken väl

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
    FISKEREGLER FÖR VÄNERN
    Ta alldrig upp mer fisk än vad du och din fam kan äta. Avliva omedelbart fångad fisk du ska behålla . släpp varsamt tilbaka den fisk du inte kan eller vill behålla och hantera den inte med torra händer . Då detta skadar fiskens slemskikt. udvik om möljigt att lyfta fisken ur vattnet om den ska släppas tillbaka då detta är kraftigt stressade och och kan påföra en onödig dödlighet . Asp bör släppas tillbaka då den är en hotat art.
    Visa akning för naturen . lämna alltid fiskeplatsen i det skick du själv vill finna den. Det är vi som kan ge kommande generationer möjligheten att fiska i en levande miljö tänk på ditt ansvar ? följ angivna bestämmelser annars kan fiskbestånden tillfogas skada .....

taget ur vänerns fiskeregler

MVH NIMO
    Klockrent..

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
      http://www.flugfiskeinorden.se/artiklar/060147.html

intressant läsning , men däremot får man inget bevis för nån av oss. Jag tror helt klart dem känner nåt men inte som vi .
      vist känner dom flesta djuren smärta . fisken kanske till och med plågas mer är oss vid smärta. har du varit med vid elfiske efter avelsfisk . Det har jag varit med om ett antal gånger och när man kommer för nära med elstaven så får dom kramper man ser att hela fisken skakar "av smärta" den får då ofta en svart rand över ryggen av kramperna och kan till och med bryta ryggen då . och detta med el-fiske är jag själv utbildad för att bedriva så här får ni tro på mitt ord
      ett litet sidå spår men dett handlar ju oxå om smärta
      jag mailat till den personen som har info om dödlighet vid olika behandlingar
      men han har tyvär sem nu så mer kommer

MVH NIMO
      Senast ändrad av nimo; 2008-12-13, 21:37. Anledning: tilllägg

Kommentera

vist känner dom flesta djuren smärta . fisken kanske till och med plågas mer är oss vid smärta. har du varit med vid elfiske efter avelsfisk . Det har jag varit med om ett antal gånger och när man kommer för nära med elstaven så får dom kramper man ser att hela fisken skakar "av smärta" den får då ofta en svart rand över ryggen av kramperna och kan till och med bryta ryggen då . och detta med el-fiske är jag själv utbildad för att bedriva så här får ni tro på mitt ord

MVH NIMO
        Ehum. Nu undrar jag lite. Hur vet du att det är pga smärta de skakar? De skakar ju för att musklerna chockas av el! Dvs de skakar pga muskelsammandragningar. Man bryter inte ryggen för att man har ont. Man bryter ryggen pga trauma.

Men man kan bränna fisk med el, det stämmer.

Kommentera

läste du överhuvudtaget de jag länka till ?
          Vid el så spänns ju musklerna därav kramperna , har du testar abtronic ? sätt en sån på armen och full styrka så spänns hela armen och du gör konstiga rörelser med armen.

Kommentera

Intresserade kan ju goggla.. fisk smärta, meningarna är delade.En definitionsfråga

Men det viktigaste, upprepar mig, är att ju varsammare fisken behandlas vid c&r dess större chans är att den ska överleva...vilket väl var meningen med tråden?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Ehum. Nu undrar jag lite. Hur vet du att det är pga smärta de skakar? De skakar ju för att musklerna chockas av el! Dvs de skakar pga muskelsammandragningar. Man bryter inte ryggen för att man har ont. Man bryter ryggen pga trauma.

Men man kan bränna fisk med el, det stämmer.
              om du läser så skrev jag skakar "av smärta"

Kommentera

hemi jag håller helt med dej men att säga att gälgreppet är fruktansvärt för fisken är en överdrift .
                är väl ännu värre att ha den i håv isåfall ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                  Intresserade kan ju goggla.. fisk smärta, meningarna är delade.En definitionsfråga

Men det viktigaste, upprepar mig, är att ju varsammare fisken behandlas vid c&r dess större chans är att den ska överleva...vilket väl var meningen med tråden?
                  Tack Hemi nån som förstår vad mitt syfte är med tråden

MVH NIMO

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
                    hemi jag håller helt med dej men att säga att gälgreppet är fruktansvärt för fisken är en överdrift .
                    är väl ännu värre att ha den i håv isåfall ?
                    men du är ju 100 % säker på att det inte är skadligt eller gör ont för fisk att ta i gälarna då måste du väl ha nån info om det .

MVH NIMO

Kommentera

om du läser så skrev jag skakar "av smärta"
                      Det var exakt vad jag skrev i mitt inlägg också.

Ditt senaste:

"om du läser så skrev jag skakar "av smärta""

mitt innan dess:

"Ehum. Nu undrar jag lite. Hur vet du att det är pga smärta de skakar?"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      878 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      419 visningar