behandla fisken väl - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

behandla fisken väl

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

OT:

Nimo, Jag tycker det låter lite konstigt att Batterier skulle ge pulserande spänning och ett bensindrivet mindre pulsering. Ett bensindrivet elverk genererar väl växelström som sen måste omvandlas till likström?
    Jag trodde dessutom att man använde växelström vid elfiske.

Men jag har absolut ingen aning.
    Ola

Kommentera

Men du nimo, det gör nog rätt ont att bli sliten frammåt mot sin vilja med en krok i mungipan också?

Om du är så skonsam kanske lika att du börjar dyka med delfiner istället och bara tittar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        OT:

Nimo, Jag tycker det låter lite konstigt att Batterier skulle ge pulserande spänning och ett bensindrivet mindre pulsering. Ett bensindrivet elverk genererar väl växelström som sen måste omvandlas till likström?
        Jag trodde dessutom att man använde växelström vid elfiske.

Men jag har absolut ingen aning.
        Man använder likriktare

Man använder likriktare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Man använder likriktare

Man använder likriktare.

http://www.fiskeriverket.se/download...LFISKEKOMP.pdf
          sant att det är växelström från elverket sen har man en omvandlare som ger likström

har man ett batteri som som strömkälla + omvandlare så måste det skicka likströmmen pulsvis annars så tar batterit slut fort

finns tydligen en del här tycker man är en idiot för man tycker att fisken förhoppningsvis få så liten skada som möjligt vid återutsättning . sen säger en del att det är en meningslös tråd varför bry sig då .
          jag står för det jag skrivit och jag kommer att forsätta behandla min egen fångs som jag tror o hoppas på är det bästa för fisken . sen hur andra gör är upp till var och en . men man måste ju kunna tåla kritik oxå . finns väl ingen som är pefekt alla gör vi väll fel nån gång .

MVH NIMO
          Senast ändrad av nimo; 2008-12-14, 13:06. Anledning: tillägg

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
            frågan är jätteviktig, tråden helt värdelös eftersom det finns hundra trådar till om samma sak. alla går ut på samma sak. sen att lägga fram ett speciellt team o syfta på att dom inte kan hantera fisken, och dessutom just det här teamet, är ju bara rent av klantigt.

jag vill tro att alla gör sitt bästa för att fisken ska klara sej så bra som möjligt. ligger inte sömnlös o undrar om alla fiskare är snälla mot fisken. det finns viktigare saker att fundera på i så fall. miljön tex.

vi kan väl hänvisa alla som vill härja om ett par bilder på en gädda i en håv eller en lax på 3hg som nån håller i handen till redan upplagda trådar istället.

men nu när du endå startat tråden o sågat alla sätt som finns för att få upp en fiska ur vattnet så kan ju du som då förmodligen har ett bättre sätt kunna ge oss lite info om hur man ska ta upp en fisk enligt dej. när man nu inte får använda varken håv eller gälgrepp. jag utgår från att lipgrip o huggkrok är uteslutet också.

tycker du är lite ute o cyklar, för enligt dej så e ju du dum som fiskar själv.

kan det vara så att du bara ville hänga ute örebroarna? eftersom du e så nöjd med att dom tagit bort bilderna.
            Jag fått ett mail om hur man släpper tillbaka fisk framför allt fisk under minimått vid trolling fiske . jag ta helt engkelt bara i tag i linan och tar tången på kroken och vickar till lite så så losnar dom så fint vid dom flesta fallen gör även så vid stor fisk men då är det svårare . kan tilllägga oxå att jag använder bara en trekrok i dag vid allt trollingfiske mycket lättare att kroka av fisken då givetvis . fick detta tipps för ett antal års sen hur man gör med wobblervet vet att många har så nu för tiden har även bara en trekrok om jag fiskar med löja. bara byta krok till nästa wobbler och inga trasell i draglådan med wobbler

FISKEREGLER FÖR VÄNERN
            Ta alldrig upp mer fisk än vad du och din fam kan äta. Avliva omedelbart fångad fisk du ska behålla . släpp varsamt tilbaka den fisk du inte kan eller vill behålla och hantera den inte med torra händer . Då detta skadar fiskens slemskikt. udvik om möljigt att lyfta fisken ur vattnet om den ska släppas tillbaka då detta är kraftigt stressade och och kan påföra en onödig dödlighet . Asp bör släppas tillbaka då den är en hotat art.
            Visa akning för naturen . lämna alltid fiskeplatsen i det skick du själv vill finna den. Det är vi som kan ge kommande generationer möjligheten att fiska i en levande miljö tänk på ditt ansvar ? följ angivna bestämmelser annars kan fiskbestånden tillfogas skada .....

taget ur vänerns fiskeregler

Kommentera

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
              Jag fått ett mail
              vadå jag har fått ett mail....jag får massor med mail jag med.

jag fiskar inte lax så jag kan inte uttala mej om den hanteringen men det säger väl sej självt.

min fråga är fortfarande hur vi ska kunna fortsätta fiska om vi inte får ta i fisken på nåt sätt. för det är ju enligt dej så skadligt att fisken dör.

hur gör du egentligen när du krokar av och fotograferar tex en stor gädda?

det där med delfinerna kanske e så tokigt endå
              -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

frå hasse halvljus

min fråga är fortfarande hur vi ska kunna fortsätta fiska om vi inte får ta i fisken på nåt sätt. för det är ju enligt dej så skadligt att fisken dör.

enligt mig ???
                den frågan får du ställa till länstyrelsen fiskeriverket det är dom som skrivit dom lagarna . jag har bara lakt ut vad som står i boken

fiskar inte gädda och får jag nån så samma där håller i linan och tar tången på kroken krokar av utaför båten. tar inga kort på levande fisk längre . vad ska jag med ett kort på en gädda ????

Kommentera

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
                  frå hasse halvljus

enligt mig ???
                  den frågan får du ställa till länstyrelsen fiskeriverket det är dom som skrivit dom lagarna . jag har bara lakt ut vad som står i boken

fiskar inte gädda och får jag nån så samma där håller i linan och tar tången på kroken krokar av utaför båten. tar inga kort på levande fisk längre . vad ska jag med ett kort på en gädda ????
                  ja enligt dej, det e ju du som startat tråden.

ja det finns ju en del gäddfiskare som faktiskt hellre tar kort på en levande fisk än en död.

så du tar bara i fisk du slår ihjäl?

jag fattar vad du menar, alltså vart du vill komma. men personligen tycker jag det är sjukt korkat skrivet.

så vi som vill plåta våra stora fiskar, hur ska vi göra? utan att framstå som nån som gärna flår våra fångster levande ger dom brännskador så dom senare dör??
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Saken är som den, att det är stor skildnad på att hantera laxsmolt och att hantera fullvuxna gäddor, karpar osv... alla fiskar är inte lika känsliga för hantering. Säg till karpfiskare att dom dör av brännskador vid hanterign med händer. Tror de flesta skakar på huvudet.

Kommentera

Ok allihopa som skriver i denna tråd detta är andra och sista varningen!!

Stämningen börjar bli otrevlig och det presenteras inte något vettig ur argumentshänseende från någondera sidan längre och inget av de senare inläggen för debatten framåt, så antingen börjar Ni uppträda som vuxna människor och skriver meningsfulla inlägg med substans och hållbara argumnet från båda sidor annars stängs tråden och olämpliga inlägg raderas eller editeras utan vidare förklaring.

Respektera detta och det gäller som sagt båda sidor i debatten!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      432 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X