Laxtrollare VARNING! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrollare VARNING!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

sjukt .
    har två ggr blivit omringad av en yrkesfiskare som lagt ut nät i öresund ,sist 10 meter akter om mig i ca 10 knops fart sen lade han nätet i en cirkel runt min och en annan båt .

ingen fara för vårt liv där men du borde polisanmäla det som hände dig

Kommentera

Anmäl händelsen. Gör inget tillbaka för det är lika illa att förstöra någon annans egendom som det var av honom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
        Passa er därute på Östersjön. En fiskebåt körde akter om mig idag - en målsättning - klippa mina grejor! Och han lyckades, skar mig satan när jag försökte rädda vad som räddas kan. Efteråt börjar man fundera hur illa det kunde gått, tänk om en lina hamnat vid halsen!

En perfekt ledig dag slutade i ett rent helvete pga en yrkesfiskare som tydligen inte gillar oss laxtrollare.

En något förebannad laxtrollare som idag invigt den nya båten för trolllingfiske.
        Hej Muskytracker; Yrkesfiskarn kanske trodde att det var du som låg bakom stoppet av drivgarnsfisket....

Alla kan ju inte ha AK4:or ombord, men en nödraket (lysraket) kan vara bra att ha i "nödfall".
        Nothing is for ever!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Åka dit o sänka båtjäveln e vad man skulle göra

Kommentera

Nej, jag tog inga uppgifter... allt kändes som jag var i någon form av "trans", kan fortfarande inte förstå deras agerande. Har kommunicerat med kustbevakningen som kommer vara mera observanta på GBG-båtar och en viss Karlshamnsbåt samt en Båt som har hemmahamn i Simris efter att jag ringt runt och frågat om andra nyligen blivit utsatta för något liknande. En "KÄND" sportfiskare råkade ut för samma sak igår (nästan), men yrkesfiskebåten vände direkt efter att kamerorna togs fram, klarade sig undan med ett hårsmån. Jag kunde kommit ikapp båten efter jag fått upp resterna, men jag var bara arg och ledsen. Lagt mycket tid och pengar på att få båten färdig... Och så händer detta.

Klipp nu inte bojar till näten och annat bara för att jag skriver här. Det är med stor sannolikhet inte de småskaliga yrkesfiskarna i regionen som börjat med detta beteende. En av det "KÄNDASTE" i medier bland yrkesfiskarna är min bäste vän, han är fullständigt vansinnig och kommer dra igång ett rent helvete bland yrkesfiskarna.

Jag har trollingfiskat lax i drygt 12 år, haft guideföretag inom laxtrolling och har fartygsbefäls- samt maskinistexamen... JAG HAR ALDRIG VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE!

Kommentera

Passa er därute på Östersjön. En fiskebåt körde akter om mig idag - en målsättning - klippa mina grejor! Och han lyckades, skar mig satan när jag försökte rädda vad som räddas kan. Efteråt börjar man fundera hur illa det kunde gått, tänk om en lina hamnat vid halsen!

En perfekt ledig dag slutade i ett rent helvete pga en yrkesfiskare som tydligen inte gillar oss laxtrollare.

En något förebannad laxtrollare som idag invigt den nya båten för trolllingfiske.
              Är det här i Karlskrona trakten eller? Tycker mig kunna känna igen båten i bakgrunden.

Inte första gången jag hör saker som denna, fick en rätt skön konversation med en "lokal" yrkesfiskare som vari full färd med att lägga nät över en hel lekvik för gädda. När jag sa att jag kiommer att vara ute och guida dom närmsta dagarna och därmed kommer att meddela KBV om nätet ligger mer än 24h utan vickning så bestämde han sig plötsligt för att gädda inte är gott.
              Förstår inte att länstyrelsen så öppet ignorerar att ta tag i problem som varit välkända i många år. . .
              Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Idiot!! Polisanmälan är det som gäller! Hoppas bara du fick nummer på båten osv...

Men vad du än gös så förstör inte något för honom som "hämd" Kan sluta illa då...

Farligt det där när de försöker klippa grejerna när man har linor och rep i båten till beten och paravaner osv. Du kunde skurit dig betydligt värre!
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Hej Muskytracker; Jag har sedan många år tillbaka två på långt håll synliga röda flaggor i ett "V" i den 4,5 meter höga planerboardsmasttoppen och samma röda flaggor på mina fluorröda mariestadspulkor. Sedan jag placerade de två röda flaggorna i masttoppen har alla både akteröver upphinnande båtar och mötande båtar föröver gått åt sidan och låtit oss få fri lejd som fiskande farkost. De röda flaggorna i masttoppen har skyddat oss mot både seglare, yrkesfiskare, handelsfartyg, KBV och allt utom en sportfiskare i en Silver Shark som utanför Inre Karvasen vid Landsort körde ikapp oss akterifrån från sydost. Efter den episoden har jag alltid ett knippe, ännu oanvända lysraketer ombord. Dessutom körde denne Silver Shark-skeppare på autopilot och stod med ryggen vänd mot färdriktningen och studerade sina egna trollinglinor akteröver. M.a.o. det är inte bara yrkesfiskare som är "blinda". Jag trodde då att det var Hans Nordin som körde Silver Sharken, men skepparen var någon annan ännu inte identifierad... Hans Nordin har jag bett om ursäkt för att han blev misstänkt.
                  Go for the Giant Salmons!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-05-14, 18:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inlägg
                    Är det här i Karlskrona trakten eller? Tycker mig kunna känna igen båten i bakgrunden.

Inte första gången jag hör saker som denna, fick en rätt skön konversation med en "lokal" yrkesfiskare som vari full färd med att lägga nät över en hel lekvik för gädda. När jag sa att jag kiommer att vara ute och guida dom närmsta dagarna och därmed kommer att meddela KBV om nätet ligger mer än 24h utan vickning så bestämde han sig plötsligt för att gädda inte är gott.
                    Förstår inte att länstyrelsen så öppet ignorerar att ta tag i problem som varit välkända i många år. . .
                    Ja, det var utanför Karlskrona.

Och inte långt utanför heller. Hade jag stört någon yrkesfiskare under direkt fiske eller legat mitt i båtatrafiken kunde jag haft någon förståelse för deras beteende (egentligen inte, men försöker förstå VARFÖR???), men FÖR HELVETE jag låg vi Ytterknüven!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Muskytracker; Jag har sedan många år tillbaka två på långt håll synliga röda flaggor i ett "V" i den 4, 5 meter höga planerboardsmasttoppen och samma röda flaggor på mina fluorröda mariestadspulkor. Sedan jag placerade de två röda flaggorna i masttoppen har alla både akteröver upphinnande båtar och mötande båtar föröver gått åt sidan och låtit oss få fri lejd som fiskande farkost. De röda flaggorna i masttoppen har skyddat oss mot både seglare, yrkesfiskare, handelsfartyg, KBV och allt utom en sportfiskare i en Silver Shark som utanför Inre Karvasen vid Landsort körde ikapp oss akterifrån från sydost. Efter den episoden har jag alltid ett knippe, ännu oanvända lysraketer ombord. Dessutom körde denne Silver Shark-skeppare på autopilot och stod med ryggen vänd mot färdriktningen och studerade sina egna trollinglinor akteröver. M.a.o. det är inte bara yrkesfiskare som är "blinda". Jag trodde då att det var Hans Nordin som körde Silver Hawken, men skepparen var någon annan ännu inte identifierad... Hans Nordin har jag bett om ursäkt för att han blev misstänkt.
                      Go for the Giant Salmons!
                      Old Firehand
                      Helt rätt Firehand, tyvärr finns det puckon lite varstans.

Jag tror tyvärr inte flagg hade hjälpt i det här fallet, detta var ingen olyckshändelse som berodde på oaktsamhet...!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...