Ekolod/Djuprigg problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod/Djuprigg problem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av kockfrallan Visa inlägg
    Egen import har jag, hur vet man vilken som är den senaste mjuk varan? Går det överhuvudtaget lägga in själv?
    Kolla i menyerna under System (tror jag det var) så står det där vilken version av mjukvara som maksinen har, sedan kollar Du på Lowrance hemsaida (om Du har Lowrance) och letar fram nedladdningar och uppdateringar till Din modell och kollar vad som är den senate har Din maksin lägre versionstal än på hemsidan så kan Du uppgradera.

Vissa ekolod/plotters kan man skaffa en datatkabel till så kan man koppla den till dator med internet och uppdatera själv annars måste man lämna in för att få det gjort, även detta kan Du finna svar på via tillverkarens hemsida under tillbehör, vissa nyare maskiner har minneskort typ SD eller annat och då kan man ladda ner en uppdatering till ett tomt kort och sedan stoppa i det i maskinen och uppdatera den på det viset.

Kommentera

Egen import har jag, hur vet man vilken som är den senaste mjuk varan? Går det överhuvudtaget lägga in själv?
      Mjukvarans version visas (om jag inte minns fel) när du startar upp enheten.
      Ny mjukvara hämtar du hem från Lowrances hemsida, laddar över det i en minnesbricka, monterar minnesbrickan i Lowrancen och startar upp den.
      Då installeras mjukvaran automatiskt, låt den arbeta tills den är klar.

I övrigt låter detta som standard Lowrance kvalite på sitt bästa
      Såhär ser mitt lod ut, fyra lod och fyra stackers synes, vilket jag personligen tycker är en fördel.

Och lite annat godis på skärmen.

/Kjelle
      Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.
      http://scandinavian-trolling.blogspot.se

Kommentera

Även egenimport går att fiksa på garanti, men du måste själv stå för frakt från Sverige till Tulsa, Oklahoma USA och sen samma sak 55USD hem igen.

Fick göra samma sak med först min nya GPS som inte funkade vid ankomst, sprillans ny, och sen dagen efter att min gps kom hem (fick en ny bytesenhet) så dog mitt jävla ekolod. Bakgrundsbelysningen slutade fungera i ett ekolod som hade användts max tio timmar........

Värsta värsta värsta tillverkaren inom båtelektronik, tyvärr...

Ande plus var att det fiksade probsen trots att enhetena hade skickats till Europa.

/Kjelle

EDIT:

Här hittar du användarbok som PDF om du saknar sådan:
        http://www.lowrance.com/upload/Lowra...451_120406.pdf
        Här hittar du resetprocedurer:

http://primus.lowrance.com/support/r...=5000#Goto2565

Current Software Version 2.4.0
        kolla din version.
        Senast ändrad av Kjellzen; 2009-05-25, 22:57.
        Laxfiskare, laxätare, laxnjutare, och för sjukligt fanatiska laxkramare är jag, förmodligen en laxprovokatör.

Kommentera

Om jag lyssnat noga på Bo Hall så är det rätt onyttigt att få in loden i konen. Man ser nämnligen inget annat som finns i just det skiktet där man har loden. Hade det "problemet" med blystrecken innan jag vinklade om givaren och nu fungerar det bra. Visst är det praktiskt med dom två strecken men jag ser hellre gösen under båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dragan Visa inlägg
            Om jag lyssnat noga på Bo Hall så är det rätt onyttigt att få in loden i konen. Man ser nämnligen inget annat som finns i just det skiktet där man har loden. Hade det "problemet" med blystrecken innan jag vinklade om givaren och nu fungerar det bra. Visst är det praktiskt med dom två strecken men jag ser hellre gösen under båten.

Fast även att du ser en fisk på, låt oss säga 20 meter så vet du fortfarande inte om den fisken finnes på tjugo meters djup, eller om den är på tio meters djup, tio meter snett bort från båten. Jag anser att det är viktigare att ha koll på spridningen på beterna, samt att upptäcka områden med betesfisk istället för att upptäcka fisk på ett djup där du inte vet om det är det faktiska djupet eller djup i sidoled, vilket betyder att fisken kan vara flera meter grunnare än vad du tror.

/Kjelle

Kommentera

Ursprungligen postat av silverfisken75 Visa inlägg
              Ja jag är helt säker på att det är blyvikterna som registreras som botten, när ekolodet visar tex 32m djupt och djuppriggen går på tex8m, då kan ekolodet snabbt gå över och visa 8m djupt och när jag vevar upp blyvikten följer ekolods djupet med tills jag har riggen på ca 2m då släpper ekolodet blyvikten och går över och visar det rätta botten djupet.

När jag kör utan riggar funkar ekolodet kanon.

Ja, det är oftatst löjfiske jag sysslar med och dom regelbundna strecken på lodet är inget ovanligt alls.
              Testa gå ned i vikt på loden för att få större wirebåge bakåt.
              7 kilos för säg 12 m är helt onödigt om du har detta
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Någon som kan länka till lowrance sida där man ser vilken mjukvara ett x510 ska ha.Letar efter det men hittar inte.
                Det finns inget minnes kort att lägga över uppdateringarna i på ett x510.
                Jag tror att det är givaren som är kass.
                Mvh Marcus
                http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

jag har också haft det problemet, ibland har det hjälp att ställa ner känsligeten, då hittar mitt ekolod botten igen, det är minde såhär mdt mitt nya ekolod Lowrance X135 men med mitt förra hummingbird så hände det skit ofta. ibland fick jag ta upp båda riggarna och stänga av och sätta på det igen för att få det att funka, lagom kul.
                  http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Nja, inte riktigt men i alla fall på 14 meters djup...aja det var bara en parantes.

Ursprungligen postat av Kjellzen Visa inlägg
                    Fast även att du ser en fisk på, låt oss säga 20 meter så vet du fortfarande inte om den fisken finnes på tjugo meters djup, eller om den är på tio meters djup, tio meter snett bort från båten. Jag anser att det är viktigare att ha koll på spridningen på beterna, samt att upptäcka områden med betesfisk istället för att upptäcka fisk på ett djup där du inte vet om det är det faktiska djupet eller djup i sidoled, vilket betyder att fisken kan vara flera meter grunnare än vad du tror.

/Kjelle
                    Hur blir det om du låser djupet, dvs stänger av automatfunktionen och zoom? Då kan du ju begränsa problemet lite...

Kommentera

Grundtips använd auto inställningar på lodet elektroniken är nämligen betydligt bättre än manniskan på att göra inställningar inte helt men i de flesta fall.
                      Garanterar vinkla din givare något vassare än båt bottens förlängning samt använd inga tyngre lod än nödvändigt och det hela fungerar klanderfritt.
                      Rigglod på skärmen är inget att sträva efter deras räkneverk talar om var de befinner sej djupledes du behöver inte se dem gör bara skärmen plottrigare.
                      Grundtips normalt och vid normala farter tappar du ca tio % av djupgåennde på loden mot räkneverket vid djup mindre än ca 40 fot däröver ökar det något ju djupare du går 10% är en bra faktor att räkna med mvh och lycka till
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...