Västra silen?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Västra silen??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Västra silen??

Tjenare! Sitter och planerar en fiskehelg nu i höst. Planen va vänern, baggerud fredag-söndag. Men då jag måste ordna med stuga, barnpassning och ledigt från jobbet duger det inte att ställa in om vinden inte är medgörlig.
    Men så dök västra silen up i skallen.
    Nån som har nån info att komma med? Målet är trolling efter lax/öring.

Lite frågor:
    Hur är fsket?
    Vart finns det nån skaplig ramp?
    Boende med upsikt över båten?
    Fiskekort? var? och almäna regler.

Har googlat en del men bara hittat gammal info känns det som.

Vore grymmt tacksamm om nån kan dela med sig lite info.

Gå in på fiskeland.com och kolla på fiskevatten/trollingsjöar, där finns info om ramper, boende och fiskekort.

Kommentera

Tackar tackar!! Hur fan kunde jag missa den. Nån som har egna erfarenheter av sjön? Är den djup?

Kommentera

Fiskat mest i Ö Silen finns gott om Röding och Öring.Vet att det har tagits Öring på över 12kg där.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Oj jävlar i mig! Läste tyvär att rödingbeståndet så gott som dog ut under 90-talet av oförklarlig anledning. Men dom kanske kommi igen?.
          Gott med lite rapporter. Vore skoj om nån som trollat blankt på västra silen kunde ge lite tips o hintar om hur fisket är.

/// Mikko
          Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
          Fiskat mest i Ö Silen finns gott om Röding och Öring.Vet att det har tagits Öring på över 12kg där.

Kommentera

En kompis körde på V. Silen i lördags men då var det stendött. Fick bara några gäddor.
            Men det borde börja vakna till liv snart tycker jag.
            Själv föredrar jag Östra. Inte för att det nappar bättre men för att det är en så fruktansvärt vacker sjö där chans till röding är större.
            Mvh Micke

Kommentera

Tjenare micke! Okej, ja det är väl lite varmt i vattnet än, men om en 2-3 veckor borde det ju ordna till sig tycker man. Hur är tillgången på lax/Öring i sjön? Om du nu har nån upfattning om det. Känns ju som det är större risk att hitta rätt där på 2 dagar än i vänern, är ju lite storleksskilnad.
              Hur frekvent fångar du röding i östra silen då? Är det nån storlek att tala om?

/// Mikko
              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              En kompis körde på V. Silen i lördags men då var det stendött. Fick bara några gäddor.
              Men det borde börja vakna till liv snart tycker jag.
              Själv föredrar jag Östra. Inte för att det nappar bättre men för att det är en så fruktansvärt vacker sjö där chans till röding är större.
              Mvh Micke

Kommentera

Själv har jag aldrig fått nån röding men flera kompisar har det däremot. Men det har bara varit smått.
                Tillgången på fisk är rätt så skaplig, speciellt i Västra där det även rymmer några regnbågar då och då.
                Det har gjorts en riktig storsatsning på Silensjöarna. Kurt Magnusson var en väldigt duktig och driven man som verkligen brann för Silensjöarna. Han anordnade tävlingar och såg även till att sjöarna sköttes på ett bra sätt.
                Kurt hittades död i sin drivande båt för några år sen.
                Det bildades då en fond som skulle användas till fisket i Silen. Denna fond har nu bekostat ett antal nya smolt och om några år kommer Silensjöarna troligtvis att bli riktigt bra vatten.
                Redan nu kan fisket stundtals vara ganska bra, även om det är en hel del småfisk.
                Men jag vet några riktigt fina bitar som kommit upp, speciellt i Östra Silen. Det finns även grov gädda i de här sjöarna.
                Så det kan helt klart vara värt ett besök. Själv är jag där alldeles för sällan
                Mvh Micke

Kommentera

Vi från ASFF i Alingsås har en klubbresa till V-Silen varje år! Och det fångas alltid mycket fisk! Mest regnbåge och öring! Men även fina laxar! Kör du med löja så satsa på mellan ytan och ner till 7-8meter på riggen! Kör du plast så funkar naturliga färger oftast bäst! Prova även skedar på riggen! Och prova allt från 1.5 -3knop beroende på betet! En dag funkar allt medan nästa dag funkar nästan inget........

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
                    Tackar tackar!! Hur fan kunde jag missa den. Nån som har egna erfarenheter av sjön? Är den djup?
                    41 meter enligt mätningar, och stora områden med 25 meter+

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...