Få tag på planner-linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få tag på planner-linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Köpte ett par såna här till min 580 big fisk men de blev aldrig monterade då jag sålde båten för min nuvarande örnvik 530 ht.

http://www.watski.se/f/Clamcleat-263...irlead-2922282

Rätt monterade hade de säkert fungerat utmärkt. Är alltid en fråga om vart man skall montera i en trollingbåt konstigt nog. Vare sig det är en 4,5 meters båt eller en 8 meters.

Kommentera

kör med ett gummirep eller vad man nu ska kalla det. Finns hos båthandlare det blir ungefär samma som med hundkoppel fast mycket billigare. Hundkoppel är dock det bästa!
      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

OK, ett sånt vet jag vad det är! Men jag är inte helt 100 på hur det ska se ut, ska det vara spänt eller inte, är det nån som har en bild lite snabbt som man kan se? Grejen är väl att man bara ska kunna dra lite i den för att få ner planner-linan för att fästa utlösarna, samt att kanske dra ner linan för att få ut utlösarna om det går trögt, t ex i "fel" vind, om ni fattar vad jag menar..

Sen om man väljer hundkoppel, hur får man fast själva "handtaget" i båten, det kanske bara är att improvisera. Har en "Ryds Camping" som båt, om det underlättar...
        Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
        Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
        [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
          OK, ett sånt vet jag vad det är! Men jag är inte helt 100 på hur det ska se ut, ska det vara spänt eller inte, är det nån som har en bild lite snabbt som man kan se? Grejen är väl att man bara ska kunna dra lite i den för att få ner planner-linan för att fästa utlösarna, samt att kanske dra ner linan för att få ut utlösarna om det går trögt, t ex i "fel" vind, om ni fattar vad jag menar..

Sen om man väljer hundkoppel, hur får man fast själva "handtaget" i båten, det kanske bara är att improvisera. Har en "Ryds Camping" som båt, om det underlättar...
          Hundkopplen fäster jag i relingsröret med kraftiga buntband så när säsongen är över så klipper jag bara bort dem utan att det blir något kvar eller fula hål, har funkat kalas under de ca 5 år jag kört med dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Hundkopplen fäster jag i relingsröret med kraftiga buntband så när säsongen är över så klipper jag bara bort dem utan att det blir något kvar eller fula hål, har funkat kalas under de ca 5 år jag kört med dem.
            Ah, smart! Har dock inga relingsrör där, men jag får försöka improvisera. Tack!
            Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
            Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
            [/FONT]

Kommentera

Fördelen med de cleats jag har är att man kan hantera dem med en hand. Drar jag linan neråt låser den automatiskt. När man sedan vill släppa upp den är det bara att dra linan uppåt och frigöra den. Har så pass långa linor att de vid normal körning hänger i en lite lagom båge.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
              8 svar
              722 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg dhaglund  
              Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
              8 svar
              473 visningar
              0 gillar