Flätlina till paravan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till paravan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flätlina till paravan?

    Hej!
    Funderar på att köra flätlina till mina nya trollingrullar. Bara prövat nylon tidigare och det funkar ju fint till paravaner .Min fråga är nu om flätlina funkar lika bra med paravaner vid lite sjö. Vad kör ni för tjocklek på linan .För-nackdelar nylon kontra flät? det jag är lite rädd för är blindfäll vid grövre sjö.
    Berätta gärna om era erfaranheter.

  • #2
    0.32 och uppåt fungerar utmärkt i utlösarna...olika hur glatta linorna är med..PowerPro har jag kört dom senaste 5-6 åren!
    http://tokfishingteam.blogspot.com

    Kommentera


    • #3
      funkar inte så bra med scotty minigrip, varav (en av anledningarna) jag kör nylon till trolling...
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Sitter inte alls lika hårt, för mig är det skit samma då jag flötestrollar med mina paravaner och sätter då linan halvvägs in. Funkar bra

        Kommentera


        • #5
          Detta har jag sett i tidigare frågor gällande samma sak! Varför är det så skilda uppfattningar? Antingen borde det väl fungera eller så funakr det inte? Som Kellen skriver så kanske folk har använt för tunna linor eller för glatta??
          Man vill ju gärna ha dom rätta argumenten innan man fyller spolarna för några tusen

          Kommentera


          • #6
            jag har provat med strike wire, spiderwire och suffix, all över 0.35. då det går mycket sjö får man blindfäll.
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • #7
              flät

              hej. en trollingkompis kör med flätlina kommer inte ihåg vilken sort.men de kör flät+5m flourcarbon som tafs.om jag inte minns fel så kör dom ca 0,28.de lägger fläten som en loop-tvinnad i utlösaren.dvs dubbel lina i utlösaren.mvh fajsen
              obs väldigt sällan utlös pga hög sjö
              Senast ändrad av fajsen; 2013-02-22, 17:57.

              Kommentera


              • #8
                Flätlina glider ur linutlösare mycket lättare än nylonlina. Det blir ofta problem att spöparavaner löser ut när man kör med flätlina. Det kan fungera bättre om man byter ut linutlösaren mot en som är mycket hård t.ex. Offshore röd model. Annars fungerar det bra med standard linutlösare om man sätter en gummisnodd runt flätlinan och sätter den i utlösaren.

                Kommentera


                • #9
                  Jag kan inte heller begripa det här med att det skulle va bekymmer med flätlina. Kört PP .28 i många år, aldrig upplevt det som ett bekymmer att paravanen släpper eller att utlösaren skulle bli sliten på något vis. Kört med Great White och både svarta och gula Scotty minigrip. Kör såhär på både trolling och flötestrolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej. Gick över till flätlina på trolling förra säsongen. Byter aldrig tillbaka! Jag har fiskat mitt sista nylon oavsett fiske!

                    Mitt tips till trolling & ismete, biltemas flätlina. Nu kommer folk tycka jag är dum i huvet, men faktum är att jag & två polare kör med det & dom andra två har haft sina många säsonger. Vi ställer alla ganska höga krav på utrustning & har provdragit upprepade tillfällen mot våg. Inte ett skit sämre resultat än märkeslinorna! Kostar 100 spänn för 200 m.

                    Sen skulle jag inte spinnfiska med den linan, men då ställs ju fler krav än bara dragstyrka...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    96 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X