Trolling wobblers - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling wobblers

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling wobblers

Tja!

Har ni några heta tips på trolling wobblers till Gädda & Gös ( liten sjö ). Just nu kör jag mest med 17cm Westin jätte, funkar sisådär.. Har även testat Bomber 16a utan någon lycka, Nils master går i botten. Djupet är mest runt 3-3,5m, men finns en sträcka som är 4,5-5m djup.

För att tilläga så finns det rätt bra med Gädda o lite Gös i sjön.

Har ni några tips på wobblers som inte firrarna kan motstå?

Dagtid en rödvit super shad rap som du spottat tre gånger på, gärna med en snus i käften. Kvällstid en vanlig rapala orginal som liknar en löja/ sketfiske

Kommentera

Just Bomber 16a och Westins jätte 17cm är mina absolut fångstsäkraste trolling wobblers.

Trolla fortare/långsammare, olika tider på dygnet, andra platser i sjön, och köp dessa wobblers i olika färger istället för andra wobblers i samma färger är mina tips.

Gädda kan fiskas väldigt fort nu på sommaren, gärna under dygnets sista timmar på ganska grunt vatten, dagsfisket har jag ingen aning om, djupt i det kallare vattnet antar jag

Gösen är ett mysterium för mig med men långsamt pelagisk trolling funkar oftast för mig, fiskar gös i grumligt grunt vatten med skrikiga färger på wobblern.

Kommentera

Nils Master Invincible 15 cm shallow.

Kommentera

Spöparavaner är mitt tips.....
          När det är så grunt vatten är det inte alls omöjligt att fiskarna skyggar för båten. Så testa gärna paravaner så du får betena en bit från båten.

Kommentera

Cotton cordell red fin och Smithwick rogue i svart/chrome och blå/chrome är pålitliga gösmagneter som alltid kommer upp i trådar som den här. Fiska dem sakta 1,2-1,5 knop så brukar det bli kanon. Tyvärr är de lite svåra att hitta i grundgående modell i Sverige, men www.taimentackle.com/sv/se har dem till bra pris och snabb lev.

Ett annat hett tips är flötestrolling! Fungerar lika bra på gädda som gös. använd sökfunktionen om du behöver inspiration, finns några riktigt bra trådar om det.

tre S har rätt, paravaner är kanon, speciellt på grunt vatten ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
              Tja!

Har ni några heta tips på trolling wobblers till Gädda & Gös ( liten sjö ). Just nu kör jag mest med 17cm Westin jätte, funkar sisådär.. Har även testat Bomber 16a utan någon lycka, Nils master går i botten. Djupet är mest runt 3-3,5m, men finns en sträcka som är 4,5-5m djup.

För att tilläga så finns det rätt bra med Gädda o lite Gös i sjön.

Har ni några tips på wobblers som inte firrarna kan motstå?
              Hej Johan;
              Du kan förslagsvis byta ut dina gamla "olyckliga" färger på Bomber B16A vid Gäddfiske och testa de nya färgerna 310, WIGG 50, WIGG 52 och WIGG 54 men undvik absolut färgerna LEF 6, PYRG och SAL 39 för fiskar du med dem blir det bara en massa Gösar...

Swim Whizz heter en annan wobbler som de stora Gäddorna favoriserar, men den har du väl redan testat...

Go for the Big Ones!

[/SIZE]
              http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2015-06-30, 17:00.

Kommentera

numera när jag trollar (med 6 spön) så har jag paravan på alla. kör med alien eels 40cm som jag klippt vingarna på och böjt kroppen för en sned / vobblande gång. och har med detta recept stor framgång i mitt hemmavatten.
                jag kör 1-3m från bete till paravan för riktigt grunt gående beten.

jag håller bomber 15 och 16 som några av mina absoluta favorit beten, men i södra sämsjön så funkar dom bara inte :/

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                  numera när jag trollar (med 6 spön) så har jag paravan på alla. kör med alien eels 40cm som jag klippt vingarna på och böjt kroppen för en sned / vobblande gång. och har med detta recept stor framgång i mitt hemmavatten.
                  jag kör 1-3m från bete till paravan för riktigt grunt gående beten.

jag håller bomber 15 och 16 som några av mina absoluta favorit beten, men i södra sämsjön så funkar dom bara inte :/
                  Hej Gös-Ingvar;

När jag trollar efter Gös på Mälarens Enskilda Frivatten vid cirka 1,3 knops trollingfart (idealfart för Göstrolling) har jag numera alltid de fyra fångstsäkraste Göswobblerna närmast båten bakom spötopparna på två 10-fots Shakespeare Ugly Stik-spön som sitter fast i spöhållare och riktade rakt ut från båda båtsidorna med wobblerna 20 meter bakom spötopparna och två 8-fots Ugly Stik-spön som sitter fast i spöhållare och riktade bakåt från akterspegelshörnen och lite snett utåt med wobblerna 15 meter bakom spötopparna. De övriga sex wobblerna har jag 20 meter bakom sex Offshore OR-12 gula sidoparavaner med röda varningsflaggor...http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ...
                  Sidoparavanerna har cirka 15 meters inbördes avstånd från varandra...

Att jag väljer att ha de fångstsäkraste Göswobblerna närmast båten är kanske ren bekvämlighet, men erfarenhetsmässigt vet jag att virvlarna från båten och propellern nästan alltid lockar till sig aktiv stor Gös...

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Har många olika färger med Bomber 16a, men inte bytat speciellt ofta, men får börja med att byta oftare.. Paravaner får verkligen testas, kan stämma att fisken blir lite skraj. Ska man låta paravanerna gå ner till draget vid drillning eller man ska sätta på en liten stoppknut och en gummipärla 1,5m från draget? Hur gör ni? Tack för alla tips!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    775 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    256 visningar
                    0 gillar