4-takt nån som har koll? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-takt nån som har koll?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Håller med Ola. Finns ingen båtmotor som är felfri. Däremot är yamaha och Suzuki bäst på fyrtakt. Tohatsu och även Selva är bra. Då har ju Selva en del med yamaha att göra. Dock inte på alla motorer. Honda är idag lite stenålder, och är jäkligt svårmeckade.
    Håller inte med om att Yamaha o Suzuki är bäst på fyrtakt..Snarare Mercury och Suzuki.
    Har ju själv åkt 4-taktsmurkla i sex säsonger och funnit dom klockrena medans man hört en del här o var om Yamma..
    Däremot väldigt lite dåligt om Murklor, Honda eller Suzuki..Så där tycker jag du har fel..

Kommentera

PA, har däremot hört motsatsen om Murklor. Har varit elektronik och jobbiga att mecka med. Dom kastar ut sina motorer på löpande bandet. Visst alla kan ju inte paja. Men driftsäkrast är dom definitivt inte.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
        PA, har däremot hört motsatsen om Murklor. Har varit elektronik och jobbiga att mecka med. Dom kastar ut sina motorer på löpande bandet. Visst alla kan ju inte paja. Men driftsäkrast är dom definitivt inte.
        Märkligt..Har hört allra minst om murklor trots att de är sveriges vanligaste snurror..Den enda jag hört haft problem var en polare vars slutväxel packade första dagen han körde den..Garantigrej.
        Vad din "grabb" säger som inte jobbar med dom lyssnar jag inte på eftersom han är partisk..Hade han jobbat på en Murkla märkesverkstad så hade han sagt att de han jobbar med nu var sopiga..Så man måste försöka se saker som de är..och det är ingen slump att Mercury är världens mest sålda motor..
        Alla moderna snurror är lite knökiga att mecka med..Men mest på grund av designen på själva skalet..Inte meckvänligt på någon numera..

Men som jag säger..Idag är de flesta snurror jämnbra kvalitetsmässigt, så det är lite hugget som stucket vilken man väljer..

Kommentera

Är inte Mercurys 4-t motorer från Yamaha men med Mercury rigg? Eller är det bara större motorer? Jag själv kör 260 hk Cheva 4-t, dock inombords V8
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
            Håller inte med om att Yamaha o Suzuki är bäst på fyrtakt..Snarare Mercury och Suzuki.
            Har ju själv åkt 4-taktsmurkla i sex säsonger och funnit dom klockrena medans man hört en del här o var om Yamma..
            Däremot väldigt lite dåligt om Murklor, Honda eller Suzuki..Så där tycker jag du har fel..
            Yamaha och Suzuki i viss mån Hondor dvs japanskt för kvalite just det blanda inte in Mercury, allt de lärt sej om fyrtakt kan de tacka Yamaha för om du inte visste detta, har 50a Yamaha 4takt 1200 tim på timräknaren går perfekt inte ett problem som ny, förgasare trots detta otroligt soppasnål, en kanonmotor som rekommenderas varmt också mycket bra andrahandsvärde.
            Det finns ett skäl till att Yamaha säljer bäst.... i alla fall i det här landet till skillnad mot USA Mercurys hemland
            Ska du trolla med den så funkar detta bra, skaffa timräknare helsyntet olja av bra eller högsta klass byt olja var 100ade timme var 200ade timme byter du filter också dvs varannan gång, jag vet blir dyrt men din motor får det bra och spökar inte pga förorenad olja ett resultat av många timmar på lågt varv.
            Har du pengarna köp japansk kvalite och känn tryggheten!
            Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-25, 22:05.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jonas varför byter du kamremmen på Hondan?
              Har Honda någon rekommenderad intervall?
              Är den synbart dålig eller vad är skälet?
              Vill gärna veta mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

TamTam; Om nu Yamaha säljer bäst, varför ser du då Murklor o numra Suzuki på de flesta båtar och allt färre Yamaha??
                Om du går på båtmässan ser du väldigt lite Yamma numera..

Dessutom ska kamremmen bytas på en båtmotor precis som på en bil med jämna intervaller enligt tillverkarnas rekommendationer. Precis som impeller o.s.v. Inget konstigt med det.

Att Mercury skulle glo på Yamaha när dom utvecklade sina 4-takt är rent trams och luktar Yamaha bullshit sagt av deras säljare när dom ska sälja dom..
                Ungefär som när Laxå-Johnny påstod för mig att ALLA som köpt Yamaha kommer och byter in dom mot Honda hos honom.. JoJo..

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                  Jonas varför byter du kamremmen på Hondan?
                  Har Honda någon rekommenderad intervall?
                  Är den synbart dålig eller vad är skälet?
                  Vill gärna veta mvh
                  Vet inte hur det ser ut på Honda, men på min 15 hk johnson så skall den bytas var 6:e år (tror jag det är). Antagligen är det något liknande på Honda.

/D

Kommentera

PA, att du ser Mercury på dom flesta båtar är inget konstigt. Båtarna säljs ofta i paket med just en Mercury på. Och att Mercury håller på att ta över hela marknaden, sorgligt nog. Hondan är servicevänlig till en viss gräns. Men jag menade inte service. Utan att ta bort typ förgasare och meka med större grejor. Mercurymotorer av den äldre stammen var mysiga. Men läskigt jobbiga att meka med. Deras klassiska 50 hk fyrcylindriga motorer var fina.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    720 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    473 visningar
                    0 gillar