4-takt nån som har koll? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-takt nån som har koll?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    PA, att du ser Mercury på dom flesta båtar är inget konstigt. Båtarna säljs ofta i paket med just en Mercury på. Och att Mercury håller på att ta över hela marknaden, sorgligt nog. Hondan är servicevänlig till en viss gräns. Men jag menade inte service. Utan att ta bort typ förgasare och meka med större grejor. Mercurymotorer av den äldre stammen var mysiga. Men läskigt jobbiga att meka med. Deras klassiska 50 hk fyrcylindriga motorer var fina.
    Hepp,

du har ju lite insiderinformation :-), fast det finns väl några andra på forumet som också har en hel del kunskap om ämnet .

Jag är inte det minsta intresserad av hur lättmekade de är förutom den vanliga service (som jag inte kommer att utföra själv, utan kommer att lämna in). Naturligtvis så är det skillnad på VAR man lämnar in, men om vi ser till pris man kommer att få betala för att garantierna skall gälla (i Stockholm med omnejd - kommer antagligen att ligga i Waxholmstrakten - men kan röra mig en bit).

Skulle tro att det blir en 115hk motor - antagligen Suzuki, men det finns ju alternativ.

Vad är det för garantier på motorerna?

Vad (ungefär) ligger kostnaden för de olika serviceintervallerna på?

Finns det några servicefirmor man skall akta sig för och finns den några som kan rekommenderas (i så fall varför)

Tack på förhand

/D
    Senast ändrad av Danne67; 2006-03-26, 21:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67
      Hepp,

du har ju lite insiderinformation :-), fast det finns väl några andra på forumet som också har en hel del kunskap om ämnet .

Jag är inte det minsta intresserad av hur lättmekade de är förutom den vanliga service (som jag inte kommer att utföra själv, utan kommer att lämna in). Naturligtvis så är det skillnad på VAR man lämnar in, men om vi ser till pris man kommer att få betala för att garantierna skall gälla (i Stockholm med omnejd - kommer antagligen att ligga i Waxholmstrakten - men kan röra mig en bit).

Skulle tro att det blir en 115hk motor - antagligen Suzuki, men det finns ju alternativ.

Vad är det för garantier på motorerna?

Vad (ungefär) ligger kostnaden för de olika serviceintervallerna på?

Finns det några servicefirmor man skall akta sig för och finns den några som kan rekommenderas (i så fall varför)

Tack på förhand

/D
      Vill inte nämna några verkstäder med "dåligt" rykte här offentligt.. Men de flesta är bra, med några undantag. (bl.a ett ställe i södra Stockholm som jag inte ger ett vitten för). T.ex Bällsta marinservice är väldans bra för att nämna ett bra ställe i Stockholm. Grymt kunniga.

Service intervaller varierar lite..Men första service brukar ligga på 17-20 timmar. Sedan typ en gång per år. Med impellerkoll typ vart tredje. Men det beror på motorfabrikat. Men däromkring gäller de flesta generellt.

Garanti är normalt två år enligt konsumentverkets regler + ett tredje år med "delad" garanti..Det vill säga att det åligger kunden lite att påvisa fabrikationsfel det tredje året. Alternativt att kunden får stå för delkostnad enligt överenskommelse.
      Detta var den information jag jobbade efter när jag sålde Suzuki på båtmässan åt KGK.

Nu har jag inte alla papper och information här hemma och minns inte exakt alla detaljer i huvudet. Men ring till Lars Flodin Marin (Bergshamra) som jag brukar jobba åt. Ring direkt till Christer Wilhelmsson på 070-535 39 69 och hälsa från mig, så får du fullständigt svar på alla frågor. Bl.a priser o.s.v.
      Flodin säljer både Mercury och Suzuki. Han sitter med alla papper och uppgifter i handen.

Kommentera

Har läst igenom tråden å inte sett ett ont ord om Suzuki.
        Ja har tydligen valt rätt motor. 60hk Suzuki EFI

Kommentera

Misstänker dock att det finns nån rem till Hondas bilar som passar i motorn.
          Jonas tror blocket på motorn är för litet för att hitta kamrem från bil.
          Nog bara att betala det begärda priset dessvärre.
          Lustigt att du nämnde att Honda meken sa han aldrig bytt en kamrem, Yamaha killen jag snackade med sa samma sak på min förfrågan, följdfrågan från min sida blev då att det måste finnas en rekommenderad intervall på rembyte från tillverkaren räknat i gångtimmar, nej blev svaret, dock min snurra har som sagt gått 1200 tim snart 1300 remmen ser ut som ny känns fräsch inget fel som jag kan se blir lite nervös på tanken av en brusten rem!!
          Lycka till i vår mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Allringer
            Har läst igenom tråden å inte sett ett ont ord om Suzuki.
            Ja har tydligen valt rätt motor. 60hk Suzuki EFI
            Mycket fin kvalitets motor, jodå den blir du nöjd med, bara en nackdel det är en tung rackare jämfört med konkurrenterna!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har man väl fött tanken på att byta något så är det bara att byta är mitt tips.
              Rasar motorn så gör den ju det i slutet av april, inte sista åkturen på hösten (murphy´s lag).

En vild gissning:
              Det kan väl vara så att det är rejäla remmar och små motorer med lite vrid jämfört med en bil och då behövs de aldrig bytas kanske?
              Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                Vill inte nämna några verkstäder med "dåligt" rykte här offentligt.. Men de flesta är bra, med några undantag. (bl.a ett ställe i södra Stockholm som jag inte ger ett vitten för). T.ex Bällsta marinservice är väldans bra för att nämna ett bra ställe i Stockholm. Grymt kunniga.

Service intervaller varierar lite..Men första service brukar ligga på 17-20 timmar. Sedan typ en gång per år. Med impellerkoll typ vart tredje. Men det beror på motorfabrikat. Men däromkring gäller de flesta generellt.

Garanti är normalt två år enligt konsumentverkets regler + ett tredje år med "delad" garanti..Det vill säga att det åligger kunden lite att påvisa fabrikationsfel det tredje året. Alternativt att kunden får stå för delkostnad enligt överenskommelse.
                Detta var den information jag jobbade efter när jag sålde Suzuki på båtmässan åt KGK.

Nu har jag inte alla papper och information här hemma och minns inte exakt alla detaljer i huvudet. Men ring till Lars Flodin Marin (Bergshamra) som jag brukar jobba åt. Ring direkt till Christer Wilhelmsson på 070-535 39 69 och hälsa från mig, så får du fullständigt svar på alla frågor. Bl.a priser o.s.v.
                Flodin säljer både Mercury och Suzuki. Han sitter med alla papper och uppgifter i handen.
                Tack!

Det skall kollas upp.

/D

Kommentera

[QUOTE=elanen]PA, att du ser Mercury på dom flesta båtar är inget konstigt. Båtarna säljs ofta i paket med just en Mercury på.

Om du kollar på Interboatkedjan så ingår typ alla kända motorer i den. Att de då väljer mercury, behöver ju inte vara att den är bäst, utan kanske bäst med marginaler ? Fast själv tycker jag mercury rockar !

Kommentera

Jag tycker att jag ser mest Yamaha, Suzuki och Johnsson men det är väl ganska stora lokala skillnader.... Mecury hade lite problem ett tag med att några växelhus rasade på deras 115 hk 4-t men det är ordnat sedan länge!
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Jag har en Evinrude E-Tec 50HK.
                      Nu är detta en tvåtakt så klart men nån som har nån koll vad som kan sturla med den?

Jag köpte den Pga Att den inte behöver service dom första 3 åren. samt att den är den går i 5 timmar om oljetillförseln skulle hämmas av någonting.
                      Samt att den har relativt låga varv 500 på tomgång.

Tycker jag är 3 riktigt ba saker.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      732 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      248 visningar
                      0 gillar