4-takt nån som har koll? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-takt nån som har koll?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror att alla 4-takts MC har kamkedja.

En tanke:
    Oljefilter kan vara olika fast de ser likadana ut på utsidan.
    Det är olika oljor, olika oljetryck som ska passera oljefiltret.
    Har de då samma egenskaper?
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
      Jag tycker att jag ser mest Yamaha, Suzuki och Johnsson men det är väl ganska stora lokala skillnader.... Mecury hade lite problem ett tag med att några växelhus rasade på deras 115 hk 4-t men det är ordnat sedan länge!
      JOJ tror du inte det beror på att både du och jag fiskar på öppna havet, tittar man i Nynäshamns gästhamn på våren ser man rader av Yamaha/Suzuki 4 taktare precis som kan jag tänka mej Karlskronas småbåtshamn om våren, öppna havet kräver pålitlig kvalitet!
      Tror säkert Mercury 4takt är hyfsade iofs men att påstå att de skulle vara bättre än Yamaha det är "bullshit" av värsta sorten enligt min åsikt!
      Rätt lustigt att du nämner växelhusen när Yamaha tillverkade alla powerheads till mercurys mindre 4 taktare (de enda de hade på den tiden) så bidrog Mercury med rigg och växelhus till sina egna motorer, yamaha skötte resten så vitt jag vet, Yamahas 4taktare är mycket fina motorer det är inget snack om den saken bytte jag igen blev det en ny Yamma utan tvivel med Suzuki som andra val har haft såna 2takt och varit mycket nöjd där också, hugget som stucket dock Yamahas motorer är lättare i de flesta fall vad gäller jämförbara storlekar bortsett från Suzuki 140an.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
        Jag har en Evinrude E-Tec 50HK.
        Nu är detta en tvåtakt så klart men nån som har nån koll vad som kan sturla med den?

Jag köpte den Pga Att den inte behöver service dom första 3 åren. samt att den är den går i 5 timmar om oljetillförseln skulle hämmas av någonting.
        Samt att den har relativt låga varv 500 på tomgång.

Tycker jag är 3 riktigt ba saker.
        Moretoft posta framöver hur den funkar pålitlighet osv om det är så att E-TECen funkar som Bombardiers reklam säger borde det vara den bästa motorn helt klart, mycket mindre rörliga delar eftersom det är 2takt soppasnålare än 4takt till och med enligt reklamen, har synat den på båtmässan ser vettig ut men det gjorde Ficht motorerna också dessvärre litar jag inte på Bombardier/Omcs grejor, en sak som talar emot tvåtakt hur bra de än tycks vara är att du inte hittar en modern bil med tvåtaktmotor, ALLA har fyrtakt och man frågar sej varför tvåtakt skulle vara bättre just på sjön?
        En kraftig nackdel borde vara att den har torrsump till skillnad mot fyrtaktarnas våtsump och oljepumpar.
        Troligen har Etec bra system för att kompensera för denna nackdel iofs.
        Senast ändrad av TAMTAM; 2006-03-28, 19:34.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Blev en Honda 40 hk, blev varnad att inte trolla under 900 rpm då orkar den inte trycka upp olja i översta loppet. Har sett att det skrivits om kamremmen, det står i serviceboken att den skall kontr/justeras var 200:e timme.

Kommentera

Ursprungligen postat av motor
            Skall investera i en bättre beg 40-50hk fyrtaktare, till en buster L. Skillnad på förgasare/insprutning?, serviceintervaller? kamkedja/rem? Skall mestadels trolla runt lite i Vättern. Johnson?
            Farsan har en Honda 130 hk från 2000 med insprutning . Den startar jämt å går tystare än polarns 25 hk jonsson 2 takt . Vi va tom ute i 9 minus den starta direkt, aldrig haft nå problem med den.

Ja skulle välja en japansk snurra Honda är grym kvalite .
            Mercury är ju fård ingen fård på min gård.

Smaken är ju som baken.

Kommentera

4 taktare går billigt men när det börjar klatra så kostar det ! + att ska du ha en ny 4 taktare så kostar det pengar .. och sen om du inte har tänkt att behålla den hela livet så kanske du har ett lån på 100 000 ... och när det börjar jäklas så kostar det som sagt kam .. ventiler topp kam kedja olje pump mycket som kan krångla ... om man har haft en moppe så kan man riva en 2 taktare och byta vev samt lager kolvar .. och vad nu kan tänkas krångla ... utan att behöva vara skuldsatt ... över huvud taget .. typ en 3 cylindrig 2 taktare kan du trolla hur bra som helst med .. och lägga nån krona extra på soppa istället för på amorteringar och ränta ... men har man pengar så är 4 takt över lägset ! ! 2 takts kick är gött ! kör mx3 cross *L *
              Senast ändrad av Dman; 2006-03-29, 17:38.
              No Pain No Gain

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan
                Farsan har en Honda 130 hk från 2000 med insprutning . Den startar jämt å går tystare än polarns 25 hk jonsson 2 takt . Vi va tom ute i 9 minus den starta direkt, aldrig haft nå problem med den.

Ja skulle välja en japansk snurra Honda är grym kvalite .
                Mercury är ju fård ingen fård på min gård.

Smaken är ju som baken.
                Real men don´t eat sushi ;o)

Kommentera

Funderar på att köpa en 5hästars Suzuki 4-takt. Hur är dom? Går det att trolla med dom?
                  // Jonas

Kommentera

Ursprungligen postat av BigPikeHunter
                    Funderar på att köpa en 5hästars Suzuki 4-takt. Hur är dom? Går det att trolla med dom?
                    Köp 4hästaren istället det är samma motor men det sitter en strypning på 4hästaren som är buslätt att ta bort. Har själv en johnson 4hk som trolling motor på min stora trolling båt. Johnson och Suzuki är samma motorer bara olika färger.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av BigPikeHunter

hej har själv en suszuki 4-takt har haft den två är nu kan inte vara mer än nöjd förutom en sak lite vibrationer men det beror väl på att det är en cylinder men efter som jag har den som trolling motor och inte sitter och håller i gasen på fullgas så kvittar det! i sommras körde jag 7 tim på en tank 1.8 liter!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      482 visningar
                      0 gillar