4-5hk 2-4takt? Lång eller kort rigg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-5hk 2-4takt? Lång eller kort rigg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 4-5hk 2-4takt? Lång eller kort rigg?

    Planerar att skaffa en snurra runt 4-5hk till båtar runt 4 meter.Brukar hyra båt för kortare fisketurer.Frågan är vilken motor som är bäst lämpad.
    Dels för transport men även sakta trolling.Har hört både för och nackdelar om 4-taktare.Vikten är självklart av betydelse men mest är hur lämpad den är.
    Har tills nu kört med elsnurra, kanon vid fisket men vid transportsträckorna suger den.
    De jag har på g är mercury och honda 5hk, 1-3år gamla.
    Tips och erfarenheter??

  • #2
    Räkna inte med att kunna trolla med encylindriga fyrtaktare. Den behöver höga varv för att kunna gå på tomgång. Det är skillnad på en tvåcylindrig. Där går den på lägre varv. Gäller också tvåtaktare, men går klart bättre. En sak som många glömmer mee fyrtaktare. Man måste transportera motorn liggande rätt. Det är en klack på motorn som visar på vilket håll den ska ligga. Lägger man den fel rinner oljan in i cylinder (cylindrarna). Som för att bara transportera sig är fyrtaktarna skapliga. Men den encylindriga 2-6 hästar, vibrerar som en handborr. Vid längre sträckor är det risk för vibrationsskador. Mercury fyrtakt är egentligen tohatsu. Honda är väl sisodär. Bäst är nog ändå att köpa en tvåcylindrig tvåtakt. Nu finns det inte många tvåtakt kvar på marknaden som nya. Men en bättre begagnad 5 hk (tvåcylindrig) eller 6-8 hk tvåcylindrig tvåtakt är mitt tips. Billigare att äga i längden. Går bra på trolling, är snål på soppa och lättmekad.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #3
      Tvärtom vad Elanen säger tycker jag faktiskt att Honda 5 (4takt) är perfekt att trolla med och inte blir det särskilt skakigt heller (apropå det där med vibrationer)
      Kan varmt rekommendera en sån. (tyst, snål, driftsäker)
      I allmänhet när man hyr båt så blir det inte så lång väg mellan bil och båt så vikten är överkomlig.

      Kommentera


      • #4
        Vad gäller motorer i den storleken och kanske att de ska fraktas liggande kan det ligga nåt i vad Elanen skriver, min erfarenhet är i alla fall att har du varv på motorn är skillnaden bränslemässigt inte så stor mellan 2 och 4 takt, däremot är jag övertygad om att 4 takt är driftsäkrare och överhuvudtaget trivsammare maskiner att jobba med, de kräver dock oljebyte och viss service i högre utsträckning än tvåtakt.
        Satsar du seriöst och vill ha problemfritt fiske dvs inte skruva och fixa med motorn när du egentligen ville fiska köp kvalitet värt varenda krona. lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av elanen
          Räkna inte med att kunna trolla med encylindriga fyrtaktare. Den behöver höga varv för att kunna gå på tomgång. Det är skillnad på en tvåcylindrig. Där går den på lägre varv. Gäller också tvåtaktare, men går klart bättre. En sak som många glömmer mee fyrtaktare. Man måste transportera motorn liggande rätt. Det är en klack på motorn som visar på vilket håll den ska ligga. Lägger man den fel rinner oljan in i cylinder (cylindrarna). Som för att bara transportera sig är fyrtaktarna skapliga. Men den encylindriga 2-6 hästar, vibrerar som en handborr. Vid längre sträckor är det risk för vibrationsskador. Mercury fyrtakt är egentligen tohatsu. Honda är väl sisodär. Bäst är nog ändå att köpa en tvåcylindrig tvåtakt. Nu finns det inte många tvåtakt kvar på marknaden som nya. Men en bättre begagnad 5 hk (tvåcylindrig) eller 6-8 hk tvåcylindrig tvåtakt är mitt tips. Billigare att äga i längden. Går bra på trolling, är snål på soppa och lättmekad.
          En dum fråga, hur tar sig oljan in i cylindern?
          Är inte grejen med 4-taktare att de ska vara täta ovan och under cylinder?
          Dock betvivlar jag inte att det rekomenderas att den ska stå/ligga på något sätt.
          Ola

          Kommentera


          • #6
            Har en 6hk fyrtakt o en 6hk tvåtakt Yamaha. Tycker nog att fyrtaktaren går bäst på låga varv.
            En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

            Kommentera


            • #7
              Pike 1, visst går en encylindrig fyrtakt på tomgång. Vad vore det annat. Tomgångsvarvet justeras från fabrik högre på fyrtakt. Och då är göstrolling inget som fungearr nåt vidare. Alla fyrtaktare har högre tomgångsvarv är tvåtaktare. Däremot så ruskar dom större tvåtaktsmotorerna mer med undantag från exempelvis Mercury 40-50 hk fyrcylindriga tvåtakt av äldre snitt. Bästa att trolla med är 6-15 hk Evinrude (Johnson) och även vissa Mercury. Min favorit trollingmotor är Johnson 15 hk tvåtakt. Är lätt att bära och klarar dom flesta akerspeglar gjorda för mindre motorer. Plus är också att den larar att plana upp en mindre planande båt. Att den går att använda på roddbåtsskrov där farten inte går att utnyttja. Utan bara för transport och trolling. Nu talar jag inte om dom senare av modellen 15 hk Johnson. Utan den äldre modellen med vikt på 33 kg. Den senare modellen på 15 hk lite kraftigare och lite högre kubik är vikten 37-38 kg.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

              Kommentera


              • #8
                Åker och kollar ett par snurror idag. Verkar vara lite pridda erfarenheter.
                Om det går att hitta en beg. 2-takt i bra skick så verkar det vara att föredra för låga farter men för driftsäkerhet och komfort lutar det kanske över mot 4-takt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ola
                  En dum fråga, hur tar sig oljan in i cylindern?
                  Är inte grejen med 4-taktare att de ska vara täta ovan och under cylinder?
                  Dock betvivlar jag inte att det rekomenderas att den ska stå/ligga på något sätt.
                  Skulle tro att den rinner in via ventilerna
                  Den ska ligga på rorkulten åtminstone Yamaha. Jag missade det första gången så när man hade släpat ner allting till båten o äntligen skulle dra igång den så va de tvärstopp. Då var det tungt att bära upp allting igen men det är ju sånt som man lär sej av
                  En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av elanen
                    Pike 1, visst går en encylindrig fyrtakt på tomgång. Vad vore det annat. Tomgångsvarvet justeras från fabrik högre på fyrtakt. Och då är göstrolling inget som fungearr nåt vidare. Alla fyrtaktare har högre tomgångsvarv är tvåtaktare. Däremot så ruskar dom större tvåtaktsmotorerna mer med undantag från exempelvis Mercury 40-50 hk fyrcylindriga tvåtakt av äldre snitt. Bästa att trolla med är 6-15 hk Evinrude (Johnson) och även vissa Mercury. Min favorit trollingmotor är Johnson 15 hk tvåtakt. Är lätt att bära och klarar dom flesta akerspeglar gjorda för mindre motorer. Plus är också att den larar att plana upp en mindre planande båt. Att den går att använda på roddbåtsskrov där farten inte går att utnyttja. Utan bara för transport och trolling. Nu talar jag inte om dom senare av modellen 15 hk Johnson. Utan den äldre modellen med vikt på 33 kg. Den senare modellen på 15 hk lite kraftigare och lite högre kubik är vikten 37-38 kg.
                    Mina är tvåcylindriga encylindriga motorer går bort direkt. Känns som man har fått Parkinsson efter att ha ruskat omkring några timmar
                    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    99 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                    0 svar
                    73 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg vanfossen  
                    Arbetar...
                    X