Ståltafs eller inte vid Göstrolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ståltafs eller inte vid Göstrolling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ståltafs eller inte vid Göstrolling.

    Jag har precis kollat på en film av bröderna Anden. De sa att de aldrig använder tafs vid göstrolling.
    Så nu blev jag lite nyfiken, hur gör ni??
    Själv har jag bara trollat efter gös 2 ggr och då använt en tunn ståltafs.
    vad har ni för lina?
    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

  • #2
    Körde efter gös nu i kväll. (flera andra kvällar också för den delen). Jag har ett spö o grabben det andra. Grabben envisas med tafs o jag beteslås.

    Samma släplängd, likadan wobbler, identisk lina (0.28). Grabben vill ju hela tiden välja samma wobbler som farsan för han får ju några stycken på kroken. Det är en kort o fet djupdykande halvfabrikat som säljs av bla Fly Fisherman i Firetiger.

    Ikväll så hade vi upp 3gös på det med beteslås o 2st som följde med halva vägen upp. Ingenting på det med tafs.

    Andra kvällar inte lika tydliga med rakt över lag så kan vi ju nog säga att vi har dubbelt upp på det utan tafs.

    Tafsen är då en hemmatillverkad utav drennan 7strand och minimala lekare o lås.

    Morsan o hennes gubbe brukar få sisådär med tafs utav den vanliga grova modellen. Men ikväll så hade dom fått riktigt bra sånär som på att det var bara 2 utav 6 som höll måttet. Men jag misstänker att dom provat utan tafs nu efter att vi haft bättre lycka och dom fick det tipset häromdagen. De kör med 2st Walleye Diver i firetiger liknande färgsättning också. Tidigare så hade de ett spö med tunnare lina (0,35) o det andra med riktigt grov lina typ 0.60. Det var i stort sett bara ett spö man fångade gös på.

    Jag har därför kommit till slusatsen att man inte ska ha grövre lina än 0.35, helst 0.25-0.30. Och man ska ge fan i tafsen ifall det inte är fullt med fet gädda som slåss om wobblern.

    Mikael

    Kommentera


    • #3
      men kan inte gösen få av linan då? om man inte har taffs?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Santa
        men kan inte gösen få av linan då? om man inte har taffs?
        En gös har ALDRIG vobblern i munnen, den sittar alltid i munöppningen eller på utsidan.

        Att använda tafs vid göstrolling bör man endast göra i extremfall då gäddorna hugger som besatta. Använd 0.30-0,40 nylon som huvudlina och använd rapalaknuten för bästa gången på vobblern. Envisas du med att använda flätlina så använd åtminstone nylon som tafsspets.

        Gösvobblers tappar ofta en del aktion då man t.ex. laddar krokarna med lysslang och att då köra tafs eller beteslås på det försämrar fångstförmågan avsevärt.

        Kommentera


        • #5
          Okej, jag tackar för de tips och åsikter jag har fått här.
          Jag ska ut i morgon kväll och trolla efter Gös, kommer då att köra utan tafs.
          Hoppas att jag kanske får lite fler än vad jag brukar.
          Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
          Full fart spar tid
          http://mrjojje.blogspot.com/

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av MastaPike
            En gös har ALDRIG vobblern i munnen, den sittar alltid i munöppningen eller på utsidan.
            Jodå någon enstaka har haft nästan hela wobbler i käften i i svalget. Men oftast så sitter den på utsidan. Allt för ofta så verkar gösan hugga på kroppen på bli krokad på utsidan.

            Ingen har dock gjort den allra minsta repa på linan. Ska nog prova huruvida beteslås eller att knyta direkt påverkar.

            Mikael

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av MastaPike
              En gös har ALDRIG vobblern i munnen, den sittar alltid i munöppningen eller på utsidan
              detta på grund av att den hugger huvet och sedan krokar kroken utsidan, så att skippa ståltafs är nog nånting man skall göra om man antingen har väldigt många wobbler, eller om man har väldigt mycket pengar

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Micke-71
                Jodå någon enstaka har haft nästan hela wobbler i käften i i svalget. Men oftast så sitter den på utsidan. Allt för ofta så verkar gösan hugga på kroppen på bli krokad på utsidan.

                Ingen har dock gjort den allra minsta repa på linan. Ska nog prova huruvida beteslås eller att knyta direkt påverkar.

                Mikael
                Precis. Jag kör ganska stora vobblers, 15cm som minsta vobbler så jag har aldrig fått en svald, men kan tänka mig att det händer ifall man kör småvobblers. Men som sagt blir inte linan ens skadad då.

                Ursprungligen postat av fiskekorpen
                detta på grund av att den hugger huvet och sedan krokar kroken utsidan, så att skippa ståltafs är nog nånting man skall göra om man antingen har väldigt många wobbler, eller om man har väldigt mycket pengar
                Fiskekorpen, sålänge du använder rätt sorts material är risken att linan ska smälla i stort sätt obefintlig.

                Jag har fångat hundratals gösar via spinn, jiggning, mete och trolling. Numera så trollingfiskar jag nästan enbart men förr då jag körde t.ex. mycket flötmete med strömming brukade jag använda mig av 0.35-0,40 nylon/fc till tacklet. Vissa dagar kanske jag hade 10 gösar fångade och 20 kontakter på samma tackel UTAN ett enda tackelbrott NÅGONSIN även fast många gösar är snabba på att svälja och tafsen skrapar mot gösens gap.

                Samma sak brukade jag jigga en del gös innan flätlinorna slog igenom, då körde jag med 0,15-0,20 nylon och fångade mycket gös. Inte där heller var jag någonsin med om ett endaste tafsbrott.

                Så ifall du haft kontakter där linan gått av kan jag med största säkerhet säga att det inte rört sig om gös eller att du linan skadats mot t.ex. bottenstruktur under drillningen.

                Vad jag kan minnas har jag bara tappat en gös p.g.a. tafsbrott, men då var det för att jag tokpressade en stor fisk för hårt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av fiskekorpen
                  detta på grund av att den hugger huvet och sedan krokar kroken utsidan, så att skippa ståltafs är nog nånting man skall göra om man antingen har väldigt många wobbler, eller om man har väldigt mycket pengar
                  Jo jag har en del wobblers men inte obegränsat, mycket pengar har jag inte.
                  Men va fan det kostar att ligga på topp, från och med nu så blir det utan tafs vid göstrolling.

                  Tyvärr kom jag inte iväg idag som planerat.
                  Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
                  Full fart spar tid
                  http://mrjojje.blogspot.com/

                  Kommentera


                  • #10
                    Den idag hade tagit bakifrån o satt med bakre halvan i käften. Lite lustigt när dom gör så. I förrgår så hade jag en som jag såg att spöet rätade på sig en sekund 2ggr annars inga tecken på något skumt. Den idag fick grabben, nu när han körde utan tafs. Men den hade nog hängt på släp ett tag. Vi hade kört halva tiden då de brukar hugga utan något så jag sa att vi måste kika så inget var lurt. Han såg ganska snopen ut när det var en kilos gös med upp.

                    Men hur f-n gör man de dagar då de hugger försiktigt? Satte på en lättsimmande ytgående i Flou orange o gult med smala svarta ränder och det syndes vid 2 tillfällen att de smakade på wobblern men inget som ville gå fast i krokarna. Sådana här dagar kan man få upp 1 av 10 hugg medans man andra dagar får upp 6 av 10 o de 4 som man missar är med halva vägen in o slåss. Jo det är nya sylvassa relativt tunna krokar.

                    Mikael

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    119 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    99 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av vanfossen, 2024-04-25, 11:52
                    0 svar
                    75 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg vanfossen  
                    Arbetar...
                    X