Ursprungligen postat av Micke-71
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ståltafs eller inte vid Göstrolling.
Collapse
X
-
Jodå igår funkade det bättre. Har bytt krok till en med vidare böj. Körde en vanlig och en sådan. Den med vidare gap leder nu med 4-0 i fångst. Kanske slumpen men det kan kanske ligga något i det.
I huvudfrågan om tafs så hade jag telefon kontakt med morsan o hennes gubbe i andra änden på sjön. Morsan muttrade en del. Han hade tagit bort tafsen och inte berättat det för henne då han ville se om det vart någon skillnad. Han hade tagit 4st över minimått och släppt tillbaka ett par stycken medans hon inte fått ett skit. De körde med 2st walleye diver. Så när hon tagit mot en del spydigheter och upptäcker att han tagit bort tafsen........
Mikael
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jojje73Jag har precis kollat på en film av bröderna Anden. De sa att de aldrig använder tafs vid göstrolling.
Så nu blev jag lite nyfiken, hur gör ni??
Själv har jag bara trollat efter gös 2 ggr och då använt en tunn ståltafs.
vad har ni för lina?
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Micke-71Den idag hade tagit bakifrån o satt med bakre halvan i käften. Lite lustigt när dom gör så. I förrgår så hade jag en som jag såg att spöet rätade på sig en sekund 2ggr annars inga tecken på något skumt. Den idag fick grabben, nu när han körde utan tafs. Men den hade nog hängt på släp ett tag. Vi hade kört halva tiden då de brukar hugga utan något så jag sa att vi måste kika så inget var lurt. Han såg ganska snopen ut när det var en kilos gös med upp.
Men hur f-n gör man de dagar då de hugger försiktigt? Satte på en lättsimmande ytgående i Flou orange o gult med smala svarta ränder och det syndes vid 2 tillfällen att de smakade på wobblern men inget som ville gå fast i krokarna. Sådana här dagar kan man få upp 1 av 10 hugg medans man andra dagar får upp 6 av 10 o de 4 som man missar är med halva vägen in o slåss. Jo det är nya sylvassa relativt tunna krokar.
Mikael
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old FirehandMicke-71; Gösen är en sävlig och klumpig jägare!! I gösens mun hittar man många små griptänder spridda bland dubbla rader av stora, sylvassa huggtänder. Gösens sätt att jaga och hugga ett byte motiverar också användande av spöhållare. Gösen ligger inte i försåt och kastar sig inte över sitt byte som gäddan. Tvärtom är gösen både långsam och klumpig och har därför ett helt annat jaktsätt. Gösen simmar uthålligt och målmedvetet efter sitt byte tills den hinner ikapp det. Då försöker den gång på gång med försiktiga nafs svälja bytet bakifrån. Svarar man som trollingfiskare med ett hårt mothugg i fel ögonblick, då blir gösen skrämd och går ner i djupet. En spöhållare förblir oberörd och gör inget plötsligt mothugg på ett litet gösnafs eller en serie lätta stötar ”tap..tap.. tap” mot wobblern. Spöhållaren bryr sig inte om att gösen simmar i samma fart som wobblern och skjuter på den bakifrån. Men när gösen hugger på riktigt, då blir det tvärstopp tack vare spöhållaren!
Go for them!
Old Firehand
Mikael
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Micke-71Jodå, spöhållare har jag. Med 2 ungar är det tvunget.... Flicken envisas annars med att hålla spöet och man hör precis hela tiden att hon kände något i spöet. Har man då tagit in tomma wobblers 10ggr på 2tim så åker man o köper spöhållare.
Mikael
Hej Micke -71; Långsam trolling är ofta rätt taktik! Vid göstrolling gäller det alltid att snabbt hitta för dagen exakt rätt trollingfart! Det duger alltså inte att köra med 1,7 knop om gösen hugger bäst vid 1,1 knop. Man måste variera trollinghastigheten tills man funnit den fart som gösen hugger vid just idag och just nu!.Det är sällsynt att någon trollar för långsamt för att få storgösen att hugga! Alltför ofta är det tvärtom! En extra långsam trollingfart ger gösen längre tid att besluta sig för att ta betet! Genom att köra båten i sicksack eller S-formade banor får man sina wobbler att sakta ner och öka farten på ett naturligt, huggstimulerande sätt. Man kan också köra båten i stora åttor så att wobblerna tappar fart i innersvängarna och ökar farten i yttersvängarna. Många gånger hugger gösen när betena stannar upp helt och ibland är fartökningen i yttersvängarna dagens melodi. Den erfarne göstrollaren vet att de flesta huggen kommer i medvind! Därför trollar han runt i en cirkel och kommer med vinden tillbaka över fångstplatsen exaxt likadant som vid förra hugget! Denna extremt varma sommar går storgösen ovanligt djupt! Därför kan man söka den strax ovanför temperatursprångskiktet som just nu ligger på 10 - 12 meters djup i Mälaren! Cisco Kid 1800 med 70 gram bly några meter framför wobblern pressar ner den till rätt fångstdjup.
Go for the monster walleyes!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GösMickeSkulle vilja påstå att långsam dragrodd är absolut effektivast på gösen. Brukar alltid köra med en tunnare ståltafs för att klara gäddattacker.
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old FirehandGösMicke; Du gör nog rätt i att alltid köra med en tunnare ståltafs för att klara gäddattacker! Som jag ser det klarar du nog också attacker från stor gös om du använder små lätta, vibrerande wobbler i kombination med ståltafs. Smågösen är inte lika kräsen. Den hugger på allt som simmar eller förflyttar sig framåt! En ståltafs kan helt ta död på den simmande, vibrerande gången hos en liten wobbler. Storgösen är inte lättlurad utan avslöjar ofta något som verkar onaturligt. En wobbler som simmar framåt utan att samtidigt röra sig i sidled uppfattas som något onaturligt. Försök därför alltid att använda så tunn lina som möjligt och minsta möjliga hake eller ändå bättre: Knyt linan direkt i wobblerns fjäderring! Alternativt kan fjäderringen tas bort och du knyter linan i wobblerns nosögla med en 8-vars Uniknot (lassoknut) med 15-20 cm ögla. Då får du absolut den bästa simmande gången du kan få ut av en lätt wobbler.
Go for them!
Old Firehand
Go for them!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av dhaglundJag fiskade lite som ung men tänkte börja igen då min son har blivit intresserad. Det jag gillar mest...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2025-02-25, 21:19 -
-
Jag letar efter lite sånna här westins jätte 17cm i shallow modellen och vanliga, har du några som ligger...1 Foto
-
Kanal: Trolling - Utrustning
2024-08-04, 19:02 -
Relaterat
Collapse
Kommentera