Ståltafs eller inte vid Göstrolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ståltafs eller inte vid Göstrolling.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej igen GösMicke; Det jag menar är att du bör anpassa linans grovlek efter det bete du trollar med. En lätt 9-12 cm wobbler rör sig bäst om du använder 0,25 - 0,30 mm nylonlina. Ibland kan man tvingas gå upp till 0,40 mm, men det gäller mest vid trolling efter grov lax eller öring och då vid trolling med flera spön och sällan vid göstrolling.
    Go for them!
    Old Firehand

Hej kör nästan enbart med wobbler modell större. Mestadels westinare (17cm) samt bomber 16a. Tycker att det brukar ge en högre medelvikt. Har även tagit smågös under kilot på westinare. Så småwobbler känns bara onödigt att använda. Annars kör jag 0,19 PP. Vi har även testat med sidoparavaner ibland men tycker att det blir en massa onödigt jobb som tar en massa extra tid. Kan tillägga att sjön jag fiskar i är liten och grund ca 6meter i maxdjup.

Kommentera

Ursprungligen postat av GösMicke
      Hej kör nästan enbart med wobbler modell större. Mestadels westinare (17cm) samt bomber 16a. Tycker att det brukar ge en högre medelvikt. Har även tagit smågös under kilot på westinare. Så småwobbler känns bara onödigt att använda. Annars kör jag 0,19 PP. Vi har även testat med sidoparavaner ibland men tycker att det blir en massa onödigt jobb som tar en massa extra tid. Kan tillägga att sjön jag fiskar i är liten och grund ca 6meter i maxdjup.

Hej igen GösMicke; Mina gamla Westins Jätte tillverkades en gång i tiden av Ingvar Westin i Skutskär. De var 23 cm långa. Klart är att om du kör med så stora wobbler sorterar du bort 95 % av "barnkammargösen". Jag använde också PowerPro tidigare, men en hel del missöden har fått mig att för något år sedan byta till Tuf Line XP som har en betydligt jämnare kvalitet och inga konstiga försvagande knölar här och där på linan. Visst rekommenderade jag tunna linor men 0,19 mm verkar för mig alltför tunt vid trolling med Westins Jätte. Känns inte 0,28 mm eller 0,36 mm lite säkrare när du trollar med så stora wobbler? Har du testat Cisco Kid 1800? Sidoparavanerna gör att du får större spridning och hela tiden täcker större yta vid ditt trollingfiske och de gösar som skyggar för båten hugger ofta på betena bakom paravanerna!
      Go for them!
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
        Hej igen GösMicke; Mina gamla Westins Jätte tillverkades en gång i tiden av Ingvar Westin i Skutskär. De var 23 cm långa. Klart är att om du kör med så stora wobbler sorterar du bort 95 % av "barnkammargösen". Jag använde också PowerPro tidigare, men en hel del missöden har fått mig att för något år sedan byta till Tuf Line XP som har en betydligt jämnare kvalitet och inga konstiga försvagande knölar här och där på linan. Visst rekommenderade jag tunna linor men 0,19 mm verkar för mig alltför tunt vid trolling med Westins Jätte. Känns inte 0,28 mm eller 0,36 mm lite säkrare när du trollar med så stora wobbler? Har du testat Cisco Kid 1800? Sidoparavanerna gör att du får större spridning och hela tiden täcker större yta vid ditt trollingfiske och de gösar som skyggar för båten hugger ofta på betena bakom paravanerna!
        Go for them!
        Old Firehand
        Paravaner har funkat fint de gånger jag testat dem. Men sjön är så pass liten att jag inte känner något stort behov av dem. Cisco kid 1800 har jag aldrig testat tidigare. Vilket djupgående har du på den ungefär? Ska byta lina på rullarna i veckan nu så det blir kanske någon annan lina. Har precis som du haft en del problem med PP. Men hursomhelst blir det en flätad lina. Tycker nylonlinorna känns som en gummisnodd vid trollingfiske.

Kommentera

Jag står i valet o kvalet ifall jag ska byta till superlina på ett spö. Tycker att det krokar lite sällan vissa kvällar, även på de kraftigare huggen.

Jag kör med drivankare (hink på släp)och ligger nästan alltid på 1.5-1.6knop. Har dock funderat på två stycken sidohängda drivankare som får justerbar öppning på "utblåset" för att kunna variera hastigheten.

Det jag funnit med gösen i min sjö är att man får söka den djupt innan det mörknar och sedan följa med på grundare vatten allt eftersom det blir mörkt.

Men nu blir det inte lika ofta för i morgon så är semestern slut o jag börjar med kvällsvecka.

Mikael

Kommentera

Intressant läsning, några säger ingen tafs och andra säger tafs. Själv använder jag ALLTID ståltafs när jag fiskar rovfisk (även abborre om det finns risk för gädda). Har hittils inte läst en enda anledning till att inte använda tafs mer än om man använder småwobbler och det köper jag. Det pratas om 0,40 nylon som tafs, ärligt nu: vilken är styvast, en bit 0,40 nylon eller en tunn wire? Och att fisken ska känna tafsen vet jag inte, det är ju faktiskt en grym rovfisk vi pratar om här. Har metat en hel del gös och ALLTID använt tafs och jag tror inte fångsterna skulle så mycket bättre, har till och med använt Berkleys plastöverdragna i nödfall och inte märkt någon skillnad.

Skulle gärna vilja veta av vilken anledning som man inte ska använda tafs till gösen? Står det i Bondepraktikan eller... :-)
            Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Ursprungligen postat av BigFish
              Intressant läsning, några säger ingen tafs och andra säger tafs. Själv använder jag ALLTID ståltafs när jag fiskar rovfisk (även abborre om det finns risk för gädda). Har hittils inte läst en enda anledning till att inte använda tafs mer än om man använder småwobbler och det köper jag. Det pratas om 0,40 nylon som tafs, ärligt nu: vilken är styvast, en bit 0,40 nylon eller en tunn wire? Och att fisken ska känna tafsen vet jag inte, det är ju faktiskt en grym rovfisk vi pratar om här. Har metat en hel del gös och ALLTID använt tafs och jag tror inte fångsterna skulle så mycket bättre, har till och med använt Berkleys plastöverdragna i nödfall och inte märkt någon skillnad.

Skulle gärna vilja veta av vilken anledning som man inte ska använda tafs till gösen? Står det i Bondepraktikan eller... :-)
              Kör med 0,19 stålwire som tafs material till gösfisket även gäddfisket för den delen, och har aldrig märkt någon skillnad på gången på wobblern, om man bortser från småwobblers. 0,40 nylon VS 0,19 mjukare ståltafs. Tror precis som dig att det rimligtvis borde bli en klumpigare gång på wobblern med 0,40 nylonlina.

Mycket intressant att höra alla åsikter hursomhelst.

Kommentera

Ingen tafs och inget beteslås.

Ingen tafs och inget beteslås.

Knyta direkt i vobblern är det bästa.
                Om vobblern har en fjäderring så är det bara att knyta en vanlig betesknut, och om den saknar fjäderring så funkar det bäst med en rapalaknut.

Mvh
                Micke S

Team Gäddexpressen

www.kingofmälaren.se

Kommentera

Precis som andra rapporterat ser inte heller jag någon skillnad på gången hos mina göswobblers (Nisse oftast) med tunn ståltafs jämfört med mono. En mono som givetvis av nödvändighet blir tjockare än den wire jag använder.

Jag monterar ståltafsen direkt i öglan mha wirelås och får på så sätt en ögla liknande den man får om man gör Rapalaknuten. Dvs, en relativt stor ögla vilket ger wobblern schysst rörelsefrihet imho.

Onödigt att riskera bli av med wobblern och riskera att fisken lider om oturen är framme. Senast förra veckan steg det på en 6+ kg slempelle vid långsam göstrolling i Mjörn (22.45, G. var uppe sent!) som garanterat skulle slitit av linan utan tafs då den (tafsen) låg tvärs genom munnen på gäddan.

Kommentera

Ursprungligen postat av GösMicke
                    Paravaner har funkat fint de gånger jag testat dem. Men sjön är så pass liten att jag inte känner något stort behov av dem. Cisco kid 1800 har jag aldrig testat tidigare. Vilket djupgående har du på den ungefär? Ska byta lina på rullarna i veckan nu så det blir kanske någon annan lina. Har precis som du haft en del problem med PP. Men hursomhelst blir det en flätad lina. Tycker nylonlinorna känns som en gummisnodd vid trollingfiske.
                    Hej igen GösMicke; Förr i tiden var gamla modellen av Cisco Kid 1800 långsamt sjunkande. Den var något smalare uppifrån och hade därför mindre luftvolym. Dagens modell av Cisco Kid 1800 är flytande och går beroende på lindiameter och utsläpp på 5,0 - 7,5 meters djup vid trolling. Vill du ha den att gå ännu grundare då kan du bocka ner skeden något. Gången blir då lite yvigare men det har inte hämmat storgösens hugglust! Svärta gärna skeden med svart spritpenna för att få bort de horisontella, störande reflexerna. Utan dessa reflexer blir Cisco Kid-wobblern ännu mer huggstimulerande! Tuf Line XP kan du köpa hos Lundgrens Fiske i Gamla Stan. Ring 08-102122. Snacka med Magnus eller PA "Jerkbaitkungen"!
                    Go for the Giant Walleyes!
                    Old Firehand

Kommentera

Jag fick en liten Gös på knappa halvkilot i tidigare i sommar, den Gösen svalde nästan hela wobblern, men som tur var hade jag ståltafs ("vanliga") på, och det var ju en liten vit kvar till tafsen ocskå.

Har ni inte sett Rapalas nya taftar som är som en tunn länk, säkert grymt starka och tåliga, men dyra som f*n. Dom tafsarna är alldeles slappa, dom är nog bättre än nylonlina direkt i wobblerna (om man inte göra Rapala-knut) och dom är mer lealösa än typ 0.25 nylon.
                      Jag har inte testat att fiska med dom, men jag har kännt på dom. Vet inte om jag orkar köpa dom, 2st sånna tafsar kosta ca 60kr har jag för mig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      5 svar
                      425 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01