tappat en djuprigg i dag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tappat en djuprigg i dag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jojon kollar du favvosidan sök på "Penn fathommaster"
    Du kanske tycker de ser udda ut men som jag skrev skillnaden i kvalitet är enorm man märker att Penn också är rulltillverkare för innehållet i dessa riggar bromsar allt är överlägset bättre jämfört med Cannons manuella jag har haft ett par i många år, kolla på dem mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeless
      Japp, det är Digi-troll II jag har...och ang elektronikdosan så har jag haft turen att får tag på ett par "elektronikdosor" i reserv från USA! Och eftersom jag kör med rätt korta bommar så har inte 6 kilos lod varit några problem än så länge, men bra idé det där med rostfria ringar runt husen - tack! Ska försöka få ett par sådan gjorda till mina Digi-troll...
      Pikeless De är ganska långsamma att ta hem wiren jämfört med nyare Digitroll kan jag tänka mej, borde vara samma motor som den äldre Mag 10?
      Var hittade du elektrodosan var det på ebay borde den blivit dyr kul att veta

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Då är du bara att gratulera, kan tänka mej att såna finns men då är den gammal minst 30år men vad spelar det för roll!
        Sanningen är att kvaliteten var högre förr oftast man minskar på allt för att hålla ned priset.
        Ser du riggar som heter Uni-Troll 6 så är de gamla och finns i två versioner den äldre har hela kroppen i gjuten aluminium den nyare i plast gemensamt är att bägge har big body kropp dvs samma kropp som de äldre elriggarna, den nyare unitrollen har midsize kropp som är betydligt klenare.
        Inte ovanligt att de äldre har vev på bägge sidor också kolla den gemensamma favvosidan de brukar dyka upp då och då.
        Firehand sanningen vad gäller sprickorna vid bom skruven är nog att Cannon har en förmåga att borra för litet hål samt använda sk självgängande skruv vilket inte funkar på plasten det bildas ett konstant tryck runt skruven samtidigt som den är åtdragen max med tiden spricker det pga detta, har lagat sådant flera gånger samma gäller ballhooken brukar också spricka runt den av samma orsak på äldre grejor.
        En riktigt usel grej enligt vad jag tycker är den frontmonterade på bommen plastgrejen som håller ihop de dubbla spöhållarna där framme, dessa har en förmåga att spricka av för hårt tryck, bör kollas noga med jämna mellanrum själv har jag gjort kopior i massiv alu för att slippa smörjan en gång för alla.
        Om någon har problem med dessa låt mej veta kanske kan hjälpa.
        Hej igen TamTam; Jag har också dubbla spöhållare (Dual Rod Holders) på teleskopbommarna samt en tredje spöhållare på insidan hos mina Cannon Mag 10 djupriggar. Här vågar jag inte ha mina gamla, senapsfärgade 8 fots Ugly Stik spön iträdda vid själva trollingen utan har alla PlanerBoards- och djupriggsspön på båträcket i kragade, rostfria spöhållare. När jag lägger ut eller byter betena brukar jag för att få bättre svängrum använda spöhållarna på riggarna som extra, lediga spöplatser....men inte under själva trollingen!
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
          Hej igen TamTam; Jag har också dubbla spöhållare (Dual Rod Holders) på teleskopbommarna samt en tredje spöhållare på insidan hos mina Cannon Mag 10 djupriggar. Här vågar jag inte ha mina gamla, senapsfärgade 8 fots Ugly Stik spön iträdda vid själva trollingen utan har alla PlanerBoards- och djupriggsspön på båträcket i kragade, rostfria spöhållare. När jag lägger ut eller byter betena brukar jag för att få bättre svängrum använda spöhållarna på riggarna som extra, lediga spöplatser....men inte under själva trollingen!
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Firehand med rätt grejor därframme funkar det perfekt att använda de frontmonterade hållarna men då ska bracketen vara av metall, mina är orubbliga och sitter stenhårt jättenöjd med dem

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
            Firehand med rätt grejor därframme funkar det perfekt att använda de frontmonterade hållarna men då ska bracketen vara av metall, mina är orubbliga och sitter stenhårt jättenöjd med dem
            Hej TamTam; Mina Cannon Mag 10 djupriggar monterade på den äldre, kraftiga modellen av "svängplattor" blir ganska höga. Därför föredrar jag att ha både djupriggs- och planerboardsspöna en halv meter lägre och mera skyddade på insidan av båträckena. Då går också spötopparna på 8 fots Ugly Stik Tiger-spöna nästan en meter under planerboardslinorna. Det känns tryggare så! Jag har varit med några gånger när trollingbåtar haft för låga master och planerboardslinorna svept in i spötopparna och tagit spön med sig överbord. Min planerboardsmast är helt teleskopisk och blir max. utdragen 4,5 meter hög. Den är tillverkad i rostfritt tredelat fyrkantsrör. Från masterna går två kraftiga, rostfria stag ner till båträckena.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

en bild på hur plattan såg ut efter att linan gick fast.
              Bifogade filer

Kommentera

Det ska krångla lite för ibland också, inte bara gräddfil.

Kommentera

Ursprungligen postat av silverfisken75 Visa inlägg
                  Det ska krångla lite för ibland också, inte bara gräddfil.
                  vad babblar du i silver? har du varit full nu igen?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  8 svar
                  732 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                  1 svar
                  248 visningar
                  0 gillar