Jojon80 ska bygga planerboard rullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jojon80 ska bygga planerboard rullar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket passande tråd då jag tänkt snickra ihop en mast i vinter...

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
      Måste vara tyngdlagen som sköter spärren om den inte är fjäderbelastad, den sitter ovan axeln ser det ut som?
      Vad händer vid slaklina/ryck ut till pulkorna, borde bli en hyfsad smäll för spärren då om inte rullarna är bromsade och ligger emot spärren på något sätt?
      Fint svetsjobb med smådelar, måste vara bra svetsare!
      PS ta en bild som visar spolen från sidan så man ser hela handtaget.
      Själva linspolen sitter på en bussning som i sin tur sitter på en fast axel. Veven och backspärren sitter på bussningen. Bussningen är gängad där veven sitter och när man vevar så drar man fast linspolen på bussningen. När man sedan drar veven bakåt så släpper spolen från bussningen och man kan släppa ut lina. Backspärren sitter på ovansidan och tyngdlagen sköter så att den faller in. Man måste följdaktligen ha vänster gänga på babordspolen om man inte vill veva baklänges. Jag fiskade i flera år med såna här och hade mycket riktigt problem med att backspärren gick sönder. Jag dimensionerade upp axeln som backspärren satt på och sedan var det inga problem. Jag tycker att detta är en alldeles förnämlig lösning.

Kommentera

Hej Storlaxen är det du som tillverkar spolarna?
        Bygger du på beställning också, vill veta har ett par Bigjon liggande i verkstan som ska på den nya båten, funkar inte dessa som tänkt blir det byte och då kan ett par av dessa vara intressanta ser ut som outslitliga grejor.
        Måste gå igenom ditt inlägg några gånger för att förstå i detalj vad du menar antar att spolen efter att backspärren gått i läge bromsas av gängan du talar om?
        Rätt avancerad konstruktion i så fall kräver tillgång till lite maskiner tror jag speciellt vänstergängningen
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Blev inga fler bilder idag, det kom en liten sötsak emellan... Återkommer med bilder imorgon bitti.
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
            Kom inte ihåg vilken tråd vi pratade planerboard rullar i så Jojon80 får äran att ha en egen tråd om det här, jag tog lite bilder på mina rullar nu ikväll men jag såg ingenting där ute så vi får se hur det blev

Blev nog bara en som blev hyfsad ser jag nu men jag ska vända på masten och ta fler kort så tror jag konstruktionen syns bättre.
            Kanon att du vill dela med dej med dina godsaker Joj! De här rullarna verkar grymt smidiga, tror jag fixar svetsjobbet och gängningen och allt det där, men trots gigantic salmons ingående beskrivning kan jag inte få in hur det funkar i min skalle. Ska sätta mej ner och läsa hans inlägg hundra ggr och jämföra med bilderna få se om det går in..

tackar och bugar Joj! tack också gigantic salmon för den ingående beskrivningen! Hatten av för er killar. Såna här skall på båten i vinter!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
              Kanon att du vill dela med dej med dina godsaker Joj! De här rullarna verkar grymt smidiga, tror jag fixar svetsjobbet och gängningen och allt det där, men trots gigantic salmons ingående beskrivning kan jag inte få in hur det funkar i min skalle. Ska sätta mej ner och läsa hans inlägg hundra ggr och jämföra med bilderna få se om det går in..

tackar och bugar Joj! tack också gigantic salmon för den ingående beskrivningen! Hatten av för er killar. Såna här skall på båten i vinter!
              Jag ska plocka isär det imorgon och visa hur det ser ut med lite bilder

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                Hej Storlaxen är det du som tillverkar spolarna?
                Bygger du på beställning också, vill veta har ett par Bigjon liggande i verkstan som ska på den nya båten, funkar inte dessa som tänkt blir det byte och då kan ett par av dessa vara intressanta ser ut som outslitliga grejor.
                Måste gå igenom ditt inlägg några gånger för att förstå i detalj vad du menar antar att spolen efter att backspärren gått i läge bromsas av gängan du talar om?
                Rätt avancerad konstruktion i så fall kräver tillgång till lite maskiner tror jag speciellt vänstergängningen
                Nix, det är inte jag som tillverkar spolarna. Jag har däremot haft ett par likadana på en båt för länge sedan. Alla Bromöllakillarna kör med såna här planerspolar, vet inte vem som tillverkar dom. Som sagt, dom är förmodligen dom bästa som finns, bara att gratulera Joj. Jag har haft både Bios och Big John (har) spolar. Big John spolarna går gärna sönder vid handtagets infästning. Har fått laga den ena Big John spolen med en plåt och epoxi. Konstruktionen är väldigt enkel när man ser den, alltid svårt att beskriva i text.

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                  Nix, det är inte jag som tillverkar spolarna. Jag har däremot haft ett par likadana på en båt för länge sedan. Alla Bromöllakillarna kör med såna här planerspolar, vet inte vem som tillverkar dom. Som sagt, dom är förmodligen dom bästa som finns, bara att gratulera Joj. Jag har haft både Bios och Big John (har) spolar. Big John spolarna går gärna sönder vid handtagets infästning. Har fått laga den ena Big John spolen med en plåt och epoxi. Konstruktionen är väldigt enkel när man ser den, alltid svårt att beskriva i text.
                  Gigantic tack för tipset då vet jag vad jag ska göra redan innan på Bigjon, när du säger det så verkar inte spolgavlarna på bigjon vara det kraftigaste som finns direkt, däremot borde bromsen på dem hålla tycker jag, vad är din åsikt om den??
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Bromsen är jättebra, inga problem där. Svagheten är där veven fäster i spolen. Om man vickar på veven så märker man att det är klena grejer, hela gaveln på spolen rör sig.

Om Joj kan ta isär sin spole och ta typ en sprängskissbild så förstår alla hur det funkar.

Kommentera

Lite bilder.....
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar