Jojon80 ska bygga planerboard rullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jojon80 ska bygga planerboard rullar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
    "Flacka" får man om man planfräser en axel på en sida. Har en bricka motsvarande plan så låses ju brickan mot axeln från att rotera. Se bifogat.
    okej tack då hänger jag med. Jag tror det blir lättare i mitt fall att svarva ner yttre delen av axeln en bit ist.

Kommentera

Gör man dom två bromsbrickorna tillräckligt tjocka borde man kunna låsa dom från att rotera genom att borra hål i axeln och sätta dit ett stift som går in i två urtag i brickorna. Brickorna bör nog låsas mot axeln eftersom man vill att brickorna ligger an med en stor diameter mot spolen. Annars kan det nog bli svårt att få upp tillräcklig kraft för att låsa spolen.

Kommentera

Gigantic en fråga till vilka pulkor använder du till Bigjon spolarna?
        Själv brukar jag vid invevning av pulkorna endast hämta hem slacket aldrig försöka tvinga hem pulkorna med veven det är helt omöjligt med TL pulkor då de drar mycket hårt så hårt att enda möjligheten är att köra upp dem.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag kör med Big John pulkor, inte världsklass men helt OK. Brukar fiska med en stor och en liten Dipsy på sommarfisket och det funkar bra. Däremot så drar dom lite för dåligt för löjfisket när man kör så sakta.

Kommentera

Jag kan ta isär så mycket det går i helgen och ta lite fler kort då, jag hoppas i alla fall att det blir lite tid över till båten den här helgen.
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
              Jag kan ta isär så mycket det går i helgen och ta lite fler kort då, jag hoppas i alla fall att det blir lite tid över till båten den här helgen.
              om du har tid vore det jätteschysst joj, även mått och sånt skulle uppskattas!

Kommentera

Fick ett tips av en bekant om de här rullarna, har sålt en hel del av dem till folk som vill bygga egna master. http://www.solvkroken.no/ekat/produk...n/06_4006.html.
                Ingen låsning av linhjulet likt en djuprigg tyvärr, men konstruktionen verkar ganska robust och tar en hel del lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muppen
                  Fick ett tips av en bekant om de här rullarna, har sålt en hel del av dem till folk som vill bygga egna master. http://www.solvkroken.no/ekat/produk...n/06_4006.html.
                  Ingen låsning av linhjulet likt en djuprigg tyvärr, men konstruktionen verkar ganska robust och tar en hel del lina.
                  muppen dom ser inge vidare ut, låsningen av linspolen såg också skeptisk ut om du använder pulkor som drar väldigt hårt tex tl. (som du så klart måste skaffa när du börjar trolla med löja här på dellen )

Priset 899NOK st var kanske också i saftigaste laget. Bättre bygga egna i rostfritt eller ngt annat starkt material, jag har ett par på g, om det nu inte blir bygge a'la JOJ

Kommentera

Ser ut som en Hörgårds juksarulle
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                      Ser ut som en Hörgårds juksarulle
                      que? vad är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar