Jojon80 ska bygga planerboard rullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jojon80 ska bygga planerboard rullar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En takker och bokker förstår precis.
    Ingen aning om vem som gör dem?
    Tyckte jag såg nåt om Bromölla grabbar?
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Gigantic tyckte jag läste att du kört Bios också?
      Tycker den rulluppsättningen verkar bra ser ut att vara kvalitets grejor med Scotty spolar med utdragbara handtag och allt.
      Däremot är jag inte intresserad av själva masten bara spolarna
      Vad tycker du?

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
        Lite bilder.....
        tack för bilderna! nu börjar det klarna lite. Men jag funderar på en sak, är verkligen bussningen gängad? Den inre brickan skulle lika gärna kunna sitta fastsvetsad i axeln, skulle inte det bli samma sak?

Kommentera

antar att den inre brickan isf låser där gängorna slutar eller är jag ute och cyklar? När man vevar in handtaget så tar den med sej bussningen och låser där gängorna slutar, kläms åt och spolen börjar snurra
          Senast ändrad av jojon80; 2006-12-03, 20:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
            Gigantic tyckte jag läste att du kört Bios också?
            Tycker den rulluppsättningen verkar bra ser ut att vara kvalitets grejor med Scotty spolar med utdragbara handtag och allt.
            Däremot är jag inte intresserad av själva masten bara spolarna
            Vad tycker du?
            Bios spolarna är helt OK. Jag hade den tidiga varianten där bromsreglaget var skit och pajade direkt, jag bytte till rostfria vingmuttrar. Bios har fixat det. Ganska smidigt att man kan skicka ut veven och få lite bättre kraft. Enda kruxet med det var att man kunde klämma tumnageln när man skulle gör det när det gungade. Lyckligtvis så var man i regel långt ut på havet när det hände så alla svordomar och könsord som kom ur munnen stannade ombord

Kommentera

Men det brann i båtsidorna! tack för hjälpen mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                antar att den inre brickan isf låser där gängorna slutar eller är jag ute och cyklar? När man vevar in handtaget så tar den med sej bussningen och låser där gängorna slutar, kläms åt och spolen börjar snurra
                Denna lösningen är lite annorlunda än vad som satt på min gamla båt. Det finns ingen fast axel utan altihop är lagrat i en bussning. Det sitter "flackor" på brickorna och axeln som gör så att dom inte kan snurra relativt varandra. När man vevar så gör gängan på axeln så att brickorna trycks mot spolen och låser den. Flackan på axeln går sedan inte hela vägen till bussningen där den sitter lagrad. Det blir ett litet spel mellan den inre brickan och bussningen som gör så att man fortfarande kan veva när man låst spolen med veven. Annars hade man ju klämt ihop hela skiten och det hade inte gått att veva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
                  Denna lösningen är lite annorlunda än vad som satt på min gamla båt. Det finns ingen fast axel utan altihop är lagrat i en bussning. Det sitter "flackor" på brickorna och axeln som gör så att dom inte kan snurra relativt varandra. När man vevar så gör gängan på axeln så att brickorna trycks mot spolen och låser den. Flackan på axeln går sedan inte hela vägen till bussningen där den sitter lagrad. Det blir ett litet spel mellan den inre brickan och bussningen som gör så att man fortfarande kan veva när man låst spolen med veven. Annars hade man ju klämt ihop hela skiten och det hade inte gått att veva.
                  tack för svaret gigantic, men hänger fortfarande inte med i svängarna. Vad menar du med "flackor" och att dom kan snurra relativt varandra? Antar att det fattades nåt ord där, men hänger fortfarande inte med

Litegrann jag är osäker på här. Postar en bild på mina diffuser. Vore roligt om nån kunde ta sej tid att förklara för mej som är lite trögtänkt.
                  Bifogade filer

Kommentera

"Flackor" menar han inte splins (stavning?)= skåror i axeln

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
                      tack för svaret gigantic, men hänger fortfarande inte med i svängarna. Vad menar du med "flackor" och att dom kan snurra relativt varandra? Antar att det fattades nåt ord där, men hänger fortfarande inte med

Litegrann jag är osäker på här. Postar en bild på mina diffuser. Vore roligt om nån kunde ta sej tid att förklara för mej som är lite trögtänkt.
                      "Flacka" får man om man planfräser en axel på en sida. Har en bricka motsvarande plan så låses ju brickan mot axeln från att rotera. Se bifogat.
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman