bygga ny planerboardmast - bilder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bygga ny planerboardmast - bilder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Luckan har gångjärna i bakkanten, masten ställs precis akterom pollaren.
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
      Laddar upp en ritning på hur jag gjort min mast fällbar. Materialet jag gjorde masten i blev aluminum när jag fick i ett fint rör med ca 3mm gods tjocklek och bra längd. Och min fd team kompis hadde tillgång till tig svets.
      Här kommer några fler närbilder på hur det ser ut
      Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char
        Här kommer några fler närbilder på hur det ser ut
        Fint bygge char. Snyggt svetsat. Själv går det lite segt med mastmonteringen, jobb och annat har satt stopp för både tillverkningen av stagfästet och montering hoppas få upp lite bilder snart!

Kommentera

Bilder på mina nya rullar. Inte riktigt så avancerade som jojs men funkar otroligt smidigt med låsningen som sker innifrån med en rejäl spak. Sväljer dessutom hur mycket planerlina som helst. Ingen risk att linan hoppar över som var ett återkommande problem med olsson-rullarna. Rullarna är tillverkade i 2mm rostfritt. Dia 21cm. Bara kvar att montera dom på båten...
          Bifogade filer
          Senast ändrad av jojon80; 2007-02-13, 22:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Jojon hade problem med att mina bigjon block snurrade vid slack om man använde original swiveln jävla skitgrej löste det med en konsumåtta i rostfri tråd men öglorna vridna 90 grad mot varandra aldrig trasslat efter detta (eller gått sönder) kan helt enkel inte snurra mer än den behöver samt att allt är svetsat ihop bara dela blocken och skruva ihop.
            Det gäller att eliminera felkällor och onödigt arbete vid riggning.
            en uppdatering på mastfronten.. Precis som du skrev tamtam så hade jag ju även problem med att orginalswirvlarna vred sej och tvinnade linan. Så här har jag löst det nu. En enkel loppa på var sida på org.swiveln borde eliminera problemet, blocken kan nu bara röra sej precis det som behövs.
            Bifogade filer

Kommentera

Det nog skitbra det där Jojon! En kompis har sån låsning på sina rullar och det funkar perfekt!
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

hur viktig är längden på masten? hade tänkt mig en minimast som är smidig och ta bort vid avslutad tur, för visa kan inte se skillnad på ditt och mitt! har två sidoparavaner en yellow bird och en big yellow bird. har en styrpulpet.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke78 Visa inlägg
                  hur viktig är längden på masten? hade tänkt mig en minimast som är smidig och ta bort vid avslutad tur, för visa kan inte se skillnad på ditt och mitt! har två sidoparavaner en yellow bird och en big yellow bird. har en styrpulpet.
                  Låter som spöparavaner, då behöver du väl ingen mast alls om jag inte minns fel...
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                    Låter som spöparavaner, då behöver du väl ingen mast alls om jag inte minns fel...

kanske inte men det är lite drygt o hala in fisk med en paravan på linan! testade o fästa paravanerna i fören i båten med fireline i brist på annat, men vill förbättra det så jag undrar över om nån har några tips på hur man ska göra

Kommentera

Ursprungligen postat av micke78 Visa inlägg
                      kanske inte men det är lite drygt o hala in fisk med en paravan på linan! testade o fästa paravanerna i fören i båten med fireline i brist på annat, men vill förbättra det så jag undrar över om nån har några tips på hur man ska göra
                      du behöver ingen mast för att fiska med paravaner som yellowbirdarna, då försvinner ju hela iden med att fiska dom "på linan".

En planerboardmast används till en stor planerboard, en sk. Pulka.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      909 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman