savage gears paravan problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

savage gears paravan problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • savage gears paravan problem

    jag har en höger och vänster paravan från savage gear, jag har problem med linutlösaren den släpper så jävla lätt om jag kör flätlina 0.34mm, går bättre med nylon big game 0.56mm

    bör jag köpa nya linutlösare/klämmor och vilka ska jag satsa på?

    kör dessa
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...paravaner.html
    Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

  • #2
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ps-1-pack.html

    Kommentera


    • #3
      Mitt tips är att köra nylonlina vid trolling. Fördelarna är många, en av dessa är att de sitter bättre i linklämmorna. I annat fall kan man alltid linda linan runt ett varv i klämman så att säga. D.v.s. så att den kläms åt två gånger.

      Kommentera


      • #4
        Om du kör med flätlina funkar det bättre om du lindar ett varv runt ena "näbben" på utlösaren.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av shirunai Visa inlägg
          jag har en höger och vänster paravan från savage gear, jag har problem med linutlösaren den släpper så jävla lätt om jag kör flätlina 0.34mm, går bättre med nylon big game 0.56mm

          bör jag köpa nya linutlösare/klämmor och vilka ska jag satsa på?

          kör dessa
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...paravaner.html
          Hej Shirunai;

          Du kan lösa problemet genom att linda flätlinan 2 - 3 varv runt ena näbbhalvan på linutlösaren och sedan trycka ihop linutlösaren innan du släpper ut paravanen med bete och lina vid sidan av båten...

          Själv hade jag samma problem med mina WILLE SIDE-LINER och OFF SHORE SIDE-PLANER sidoparavaner innan jag insåg att flätlinan var mycket mjukare och hade mindre friktion än den homogena nylonlinan och därför greppade linutlösaren inte om flätlinan....

          OFF SHORE har otroligt bra linutlösare.. http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm ...

          Leif Engström..
          Old Firehand

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-10, 18:25.

          Kommentera


          • #6
            Använder nylonlina till utlösarna och de släpper i stort sett aldrig. Tror jag kör minst 0.40. Jag skulle också gissa att man oftast kör flätlina i klenare dimension jämfört med nylon vilket bör göra det enklare för linutlösaren att klämma fast den tjockare nylonlinan.

            Vissa utlösare har två lägen, dvs att ena läget kniper hårdare och det andra lösare. Har ställt mina på det hårdare läget och gör helt enkelt så att jag vevar in paravanen och tar bort den med fisken fortfarande på linan men med lite fart på båten. Tycker det är mycket enklare att få bort paravanen direkt istället för att den ska glida ner och sätta sig på blyt eller på tafsen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
              Använder nylonlina till utlösarna och de släpper i stort sett aldrig. Tror jag kör minst 0.40. Jag skulle också gissa att man oftast kör flätlina i klenare dimension jämfört med nylon vilket bör göra det enklare för linutlösaren att klämma fast den tjockare nylonlinan.

              Vissa utlösare har två lägen, dvs att ena läget kniper hårdare och det andra lösare. Har ställt mina på det hårdare läget och gör helt enkelt så att jag vevar in paravanen och tar bort den med fisken fortfarande på linan men med lite fart på båten. Tycker det är mycket enklare att få bort paravanen direkt istället för att den ska glida ner och sätta sig på blyt eller på tafsen.
              Du får inte problemet med att du tappar mer fisk med slaklinan som blir i ca 2 sek när du greppar paravanen för att lossa den från linan?
              Jag kör Flät och brukar inte ha blindfäll så ofta,kör längst in i linklämman och kör på hårdaste läget med scotty utlösarna.
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

                Du får inte problemet med att du tappar mer fisk med slaklinan som blir i ca 2 sek när du greppar paravanen för att lossa den från linan?
                Jag kör Flät och brukar inte ha blindfäll så ofta,kör längst in i linklämman och kör på hårdaste läget med scotty utlösarna.
                Har inte upplevt det som ett problem, har haft några som släppt några sekunder efter hugg alltså att rullen börjar låta och sen att den lossnar men på de ca 25 - 30 fiskar jag haft i båten i år har inte en enda släppt vid båtkant eller under drill inklusive pill med paravaner och blyn.
                Men det är ju inte jättestort underlag med den mängden fisk.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg

                  Du får inte problemet med att du tappar mer fisk med slaklinan som blir i ca 2 sek när du greppar paravanen för att lossa den från linan?
                  Jag kör Flät och brukar inte ha blindfäll så ofta,kör längst in i linklämman och kör på hårdaste läget med scotty utlösarna.
                  Hej Maackan;

                  Du kan ju ta tag i linan mellan betet och paravanen och göra ett hårt snabbt mothugg med handen så kanske du slutar att tappa fisk...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Kommentera


                  • #10
                    Använder Scottys minigrip. Trollar mycket och har INGA problem med att det släpper. Kör 0,28mm flätlina samt Great white paravaner.

                    Kan tänka mig att om man använder paravaner som drar för hårt så lossnar linan lättare.
                    ​​​​​

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                    0 svar
                    115 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Båtskär  
                    Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                    0 svar
                    91 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Arbetar...
                    X