Gädd drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd drag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Abe, allt beror på hur djupt och var du ska fiska men klassiker att testa Zalt 19cm, westins jätte, bomber, manns, blyat gummi mm...
    Trollar inte gädda så mycket längre då det är knepigt i sthlm området, men i grundare sjöar så får jag bra med fisk på trollade buster jerk och salmo.
    Om du tex har två spön testa ett större och ett mindre bete tex ett med ettrig gång och ett med rullane gång sedan med ett som flyttar mycket vatten. Testa och se vad som fungerar för dagen.. Jag har fått stor gäddor på 1cm flugor till 35 cm beten..

    Kommentera


    • #22
      Matte77 har naturligtvis rätt, variation är nyckeln till framgång för dagen! Stort å smått, djupt å grunt, snabbt å långsamt samt mörkt å ljust... typ.

      Kommentera


      • #23
        exempel på flatsidad vobbler är då t ex den gäddmadamen som varit uppe i tråden å den verkar du ju ha koll på (att den läcker in vatten etc) och den är en kopia av den jag skrev om (grandma) dock inget fel i den gissar ja så länge man får den tät, billig dessutom så.
        Jake, Grandma och Gäddmadamen är alla tre stora flatsidade drag, Custom X har en del (jag har en 12" som jag älskar) såna med, storm har väl nån också, giant flatstick tror jag den heter, aldrig testat så vet inte så värst, men, jag har av nån anledning inte mycket till övers för storms grejer (än). Smaken är som baken, delad!!!!
        Vilket ju osökt leder oss in på delade ledade drag, där gillar jag jag 10" Believer då dom går våldsamt bra i vattnet!!!
        Och, precis som Old Firehand skriver så ser dom ut som swim whizz, då believer är en kopia på swim whizzen, men finns i större strl samt med eller utan rassel...
        Jag har iofs hört rykten om att swim whizz eventuellt utvecklar en 12" modell numer??? eller om de var 10"??? men när (om) den kommer i handeln vet jag inte...

        Som alla säger, det är väl (kanske) mer så att det viktigaste är att man har ett bete i vattnet man tror på när man råkar passera rätt gädda, men, är ju enklare å tro på betet om man redan från början gillar det (drag är ju lite som leksaker när man var liten, man dras till vissa grejer bara direkt) och då fiskar man det oftast längre och bättre och med större tro på att faktiskt få nåt...

        Men jag känner verkligen igen mig i det du skriver, nöter nu och har nött, så sjukt många timmar på ett vatten, känns som jag snart testat allt.... får väl se om tjurigheten räcker till eller om man till sist får vika ner sig och vänta på nästa säsong för nya tag (då förhoppningsvis med en båt som inte läcker så mycket å kanske har nån form av motor så man slipper ro ihjäl sig... dessutom just nu med två helt olika långa åror.... ^~_¤ )

        mvh/peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #24
          Den stora frågan såhär på höstkanten är väl ändå; är det gäddorna som har mer panik över den annalkande vintern eller vi gäddfiskare???
          känns just nu i "mitt" vatten som det är gäddfiskaren som känner paniken mer med tanke på tiden mellan huggen.... men, vad vet jag... bäst å dra ut å ro drag istället för å fundera!!! (¤@¤)

          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #25
            ja jag har drag som räcker och blir över, saknar kanske stora och som går djupt, djupet fixar man väl med nått bly, storleken blir värre.

            Jag är sugen på ett nytt djup i sjön som jag ej testat, men ska väl vara skitväder i helgen och jag vill njuta när jag fiskar, regn o blåst så stannar jag hemma, så supersugen är man väl inte....

            Men väldigt intressant att höra vad alla tycker och tänker här inne.

            Kommentera


            • #26
              blev ett par timmar på sjön idag... dock inte så många som jag hade tänkt och produktiviteten blev väl rätt låg efter ett missöde... enda gäddan som högg idag var en liten 3kgs, tog på en 10" jake i abborrkostym med 105g päronbly gummibandat i skarven flät/nylontafs ca 2m från betet ... men i mothugget så gick åran av... tredje åran i år...

              dragrodden tillbaka hem blev väl allt annat än bekväm... körde me åran som knäcktes idag samt åran jag knäckt på en tidigare tur (även den i ett mothugg) så hade två dvärgkorta åror att ro lite drygt 3.5km i lätt motvind och regn...
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #27
                3 kg som jagar 10" visar att de inte är blyga för stora beten iaf!

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  3 kg som jagar 10" visar att de inte är blyga för stora beten iaf!
                  Nä, det tycker jag dom sällan är! Hungriga orädda rackare ofta!!! ;D
                  har fått en del gäddor som typ knappt varit större än 12" Custom X:en ibland... (*¤*)
                  men, däremot så upplever jag det lite som att en del av de mindre iaf sållas bort med större vobblers??? dock absolut så att även små gäddor hugger redigt stora drag...

                  mvh/peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #29
                    Storm Giant flatstick 9 tum. Har bra bred profil både uppifrån o från sidan. Väger ca 105gr.
                    Funkar bra på hösten.
                    annars så använder jag ofta Westin Platypus 150gr.
                    Eller Jake 10"
                    Zalt 19
                    Rapala super shad rap funkar bra om man blyar på den lite

                    Kommentera


                    • #30
                      bra,, fler tips?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                      0 svar
                      115 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Båtskär  
                      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                      0 svar
                      91 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Arbetar...
                      X