Ursprungligen postat av holden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Linminne
Collapse
X
-
Christian Global Moderator skriver: "Hur lång tid tar det för en lina att påverkas negativt av att vara upprullad? Nu tänker jag främst på smalspoliga rullar. Storspole är ett mindre problem. Det känns som det är mycket tyckande och lite vetenskap kring detta. Vad påverkar linminnet? Förutom linans kvalitet, hur är det med temperatur, smuts, ålder? Finns det extra tåliga linor? Hur mycket bryr ni er om detta i praktiken? En lina som blivit telefonsladdifierad, hur rekonditionerar man den bäst? En del sträcker ut hela linan innan fiskedagen, själv spolar jag av mina linor efter en dags fiske på alla mina smalspolar, vilket många tycker är overkill. Skulle gärna låta bli, men är lite rädd för det att det berömda linminnet ska göra sig negativt påmint.."
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-21, 18:37.
Kommentera
-
Jag bryr mig...därav tråden.Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggChristian Global Moderator skriver: "Hur lång tid tar det för en lina att påverkas negativt av att vara upprullad? Nu tänker jag främst på smalspoliga rullar. Storspole är ett mindre problem. Det känns som det är mycket tyckande och lite vetenskap kring detta. Vad påverkar linminnet? Förutom linans kvalitet, hur är det med temperatur, smuts, ålder? Finns det extra tåliga linor? Hur mycket bryr ni er om detta i praktiken? En lina som blivit telefonsladdifierad, hur rekonditionerar man den bäst? En del sträcker ut hela linan innan fiskedagen, själv spolar jag av mina linor efter en dags fiske på alla mina smalspolar, vilket många tycker är overkill. Skulle gärna låta bli, men är lite rädd för det att det berömda linminnet ska göra sig negativt påmint.." Old Firehand Leif Engström
Tyckte tvinnade linan var ett hev-te när det jäv-des, svårt att reda ut utan kapning var troligast.
därför testar jag nylon och då vill jag hitta en bättre lina än den jag har, eller ev en FC lina.
Kommentera
-
Fiskar också nylon relativt ofta, hade även en period för 10-15 år sedan då jag testade mig igenom ett gäng olika fluorocarbonlinor från Japan och USA.
Sufix Advance är en helt okej lina men om det påståtts att den inte har något linminne är påståendet sprunget ur antingen ren okunskap eller rent reklamsnack, troligen det sistnämnda.
Efter att ha gått på hypen kring Advance (ingen är ofelbar) gick jag tillbaka till Stroft GTM samt Stroft LS på alla rullar där nylon används.
För mina ändamål ser jag inte att någon av Advance egenskaper överträffar Stroft-linornas.
Det främsta mina försökt med fluorocarbon som huvudlina lärde mig var just att den typen av linor allt som oftast är stela och har ett väldigt tydligt linminne.
Nu är det ganska många år sedan, nya varianter kanske förbättrats i dessa avseenden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggFiskar också nylon relativt ofta, hade även en period för 10-15 år sedan då jag testade mig igenom ett gäng olika fluorocarbonlinor från Japan och USA.
Sufix Advance är en helt okej lina men om det påståtts att den inte har något linminne är påståendet sprunget ur antingen ren okunskap eller rent reklamsnack, troligen det sistnämnda.
Efter att ha gått på hypen kring Advance (ingen är ofelbar) gick jag tillbaka till Stroft GTM samt Stroft LS på alla rullar där nylon används.
För mina ändamål ser jag inte att någon av Advance egenskaper överträffar Stroft-linornas.
Det främsta mina försökt med fluorocarbon som huvudlina lärde mig var just att den typen av linor allt som oftast är stela och har ett väldigt tydligt linminne.
Nu är det ganska många år sedan, nya varianter kanske förbättrats i dessa avseenden.
Stroft GTM 500m/fp Stroft GTM är en stum och stark lina. Passar bra till pimpefiske, tafsmatrial m.m. PRODUKTFAKTA: Färg: Transparent grå
den är ju billig iallafall, så den kan jag testa
0,30 eller 0,35 för abborre ,gös,gädda?
Kommentera
-
Beror helt på vilka marginaler du vill ha.Ursprungligen postat av abe Visa inlägg0,30 eller 0,35 för abborre ,gös,gädda?
Har du korrekt fungerande slirbroms på dina rullar räcker en 8-kiloslina (0.30mm alltså) väldigt långt. Men 0.35mm är ju en klassisk dimension, kan ju vara idé att ha ett par extra kilo dragstyrka.
Kommentera
-
Nja, när du slackar linan med tunn flät vecklar den ihop sig som ett dragspel på ytan vilket inte FC gör eftersom den är tyngre och sjunkande, kan vara fördel FC t.ex. vid abborrjerk för att se huggen på linan och eventuellt känna dragning i spöt i spinnstoppen.Ursprungligen postat av Funken Visa inläggEn undran varför använda nylon överhuvudtaget?
Flätlina har ju noll linminne!
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
743 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg