Linminne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linminne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

eller så är det jag som är ute och cyklar, jag refererar till ett livefiske efter abborre på tuben med fisheco, det är möjligt att det är någon av sufix fc linor holgersson hyllar. Går att gräva fram på tuben.
    han nämnde sufix advance nylon.......

Kommentera

Christian Global Moderator skriver: "Hur lång tid tar det för en lina att påverkas negativt av att vara upprullad? Nu tänker jag främst på smalspoliga rullar. Storspole är ett mindre problem. Det känns som det är mycket tyckande och lite vetenskap kring detta. Vad påverkar linminnet? Förutom linans kvalitet, hur är det med temperatur, smuts, ålder? Finns det extra tåliga linor? Hur mycket bryr ni er om detta i praktiken? En lina som blivit telefonsladdifierad, hur rekonditionerar man den bäst? En del sträcker ut hela linan innan fiskedagen, själv spolar jag av mina linor efter en dags fiske på alla mina smalspolar, vilket många tycker är overkill. Skulle gärna låta bli, men är lite rädd för det att det berömda linminnet ska göra sig negativt påmint.."

Old Firehand
      Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-21, 18:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Christian Global Moderator skriver: "Hur lång tid tar det för en lina att påverkas negativt av att vara upprullad? Nu tänker jag främst på smalspoliga rullar. Storspole är ett mindre problem. Det känns som det är mycket tyckande och lite vetenskap kring detta. Vad påverkar linminnet? Förutom linans kvalitet, hur är det med temperatur, smuts, ålder? Finns det extra tåliga linor? Hur mycket bryr ni er om detta i praktiken? En lina som blivit telefonsladdifierad, hur rekonditionerar man den bäst? En del sträcker ut hela linan innan fiskedagen, själv spolar jag av mina linor efter en dags fiske på alla mina smalspolar, vilket många tycker är overkill. Skulle gärna låta bli, men är lite rädd för det att det berömda linminnet ska göra sig negativt påmint.." Old Firehand Leif Engström
        Jag bryr mig...därav tråden.
        Tyckte tvinnade linan var ett hev-te när det jäv-des, svårt att reda ut utan kapning var troligast.
        därför testar jag nylon och då vill jag hitta en bättre lina än den jag har, eller ev en FC lina.

Kommentera

Har provat sufix advance nylon & den var OK men tycker Sufix super 21 är bättre, den kör jag med till havsöring när det är kallt, det är den linan jag har hittat med minst linminne & den är förvånansvärd stum för att vara nylon.

Kommentera

Fiskar också nylon relativt ofta, hade även en period för 10-15 år sedan då jag testade mig igenom ett gäng olika fluorocarbonlinor från Japan och USA.
            Sufix Advance är en helt okej lina men om det påståtts att den inte har något linminne är påståendet sprunget ur antingen ren okunskap eller rent reklamsnack, troligen det sistnämnda.
            Efter att ha gått på hypen kring Advance (ingen är ofelbar) gick jag tillbaka till Stroft GTM samt Stroft LS på alla rullar där nylon används.
            För mina ändamål ser jag inte att någon av Advance egenskaper överträffar Stroft-linornas.

Det främsta mina försökt med fluorocarbon som huvudlina lärde mig var just att den typen av linor allt som oftast är stela och har ett väldigt tydligt linminne.
            Nu är det ganska många år sedan, nya varianter kanske förbättrats i dessa avseenden.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Fiskar också nylon relativt ofta, hade även en period för 10-15 år sedan då jag testade mig igenom ett gäng olika fluorocarbonlinor från Japan och USA.
              Sufix Advance är en helt okej lina men om det påståtts att den inte har något linminne är påståendet sprunget ur antingen ren okunskap eller rent reklamsnack, troligen det sistnämnda.
              Efter att ha gått på hypen kring Advance (ingen är ofelbar) gick jag tillbaka till Stroft GTM samt Stroft LS på alla rullar där nylon används.
              För mina ändamål ser jag inte att någon av Advance egenskaper överträffar Stroft-linornas.

Det främsta mina försökt med fluorocarbon som huvudlina lärde mig var just att den typen av linor allt som oftast är stela och har ett väldigt tydligt linminne.
              Nu är det ganska många år sedan, nya varianter kanske förbättrats i dessa avseenden.
              Stroft GTM 500m/fp Stroft GTM är en stum och stark lina. Passar bra till pimpefiske, tafsmatrial m.m. PRODUKTFAKTA: Färg: Transparent gr&aring

den är ju billig iallafall, så den kan jag testa
              0,30 eller 0,35 för abborre ,gös,gädda?

Kommentera

Bästa alternativet bland tvinnade är väl denna, tvinnad o tvinnad,, men superlina:

vilken syns minst, crystal eller smoke?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                  0,30 eller 0,35 för abborre ,gös,gädda?
                  Beror helt på vilka marginaler du vill ha.
                  Har du korrekt fungerande slirbroms på dina rullar räcker en 8-kiloslina (0.30mm alltså) väldigt långt. Men 0.35mm är ju en klassisk dimension, kan ju vara idé att ha ett par extra kilo dragstyrka.

Kommentera

En undran varför använda nylon överhuvudtaget?
                    Flätlina har ju noll linminne!

Kommentera

Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
                      En undran varför använda nylon överhuvudtaget?
                      Flätlina har ju noll linminne!
                      Nja, när du slackar linan med tunn flät vecklar den ihop sig som ett dragspel på ytan vilket inte FC gör eftersom den är tyngre och sjunkande, kan vara fördel FC t.ex. vid abborrjerk för att se huggen på linan och eventuellt känna dragning i spöt i spinnstoppen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      250 visningar
                      0 gillar