Linminne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linminne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Hmm 11 kg då?

    med mjukt spö!

    Kommentera


    • #32
      Allt går med vilja och lugn fight. Många år sedan nu men fisk bonus vid abborrfiske med 0.16mm Gardner nylon, en gädda på 9,1kg. Varför chansa dock. Testa dig fram om inte annat.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
        Allt går med vilja och lugn fight. Många år sedan nu men fisk bonus vid abborrfiske med 0.16mm Gardner nylon, en gädda på 9,1kg. Varför chansa dock. Testa dig fram om inte annat.
        ja , frågan är när man börjar chansa,, en 0,25 lina ska klara ca 6kg,, men med slirbroms och mjukt spö så borde den väl klara en 10-12kg gädda?

        Kommentera


        • #34
          Tja 0,25 är ju en chansning anser jag, ffa om man tror att 10-12kg ofta står på menyn. Fiskar man enbart i pelagen utan vegetation eller bråte så funkar det nog ofta bra om man drillar lugnt.

          Fast du förefaller vilja ha marginaler med 10kg broms och gädddpö -100g till vertikalfiske och då låter 0,25 klent, typ som en stridsvagn med Ksp 58 om du förstår. Kör med 0,25 tills du ev. tappar storfisken om 0,25 är viktigt. Prövat Fireline fused? Känns nog lite daterad i flera avseenden i dag men den är styvare än de flesta PE linor och mkt starkare än nylon...

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tja 0,25 är ju en chansning anser jag, ffa om man tror att 10-12kg ofta står på menyn. Fiskar man enbart i pelagen utan vegetation eller bråte så funkar det nog ofta bra om man drillar lugnt.

            Fast du förefaller vilja ha marginaler med 10kg broms och gädddpö -100g till vertikalfiske och då låter 0,25 klent, typ som en stridsvagn med Ksp 58 om du förstår. Kör med 0,25 tills du ev. tappar storfisken om 0,25 är viktigt. Prövat Fireline fused? Känns nog lite daterad i flera avseenden i dag men den är styvare än de flesta PE linor och mkt starkare än nylon...
            Men den syns i vattnet, sen har jag aldrig tagit gädd på över 8,2kg men jag drömmer ju.
            mitt dilemma är ju att nu går jag över till abborrefisket, men gäddan äter ju nu med.

            Jag hittade 2st stoft linor
            stoft LS https://www.miekofishing.se/nylonlin...-m-030-mm.html
            stoft gtm https://www.miekofishing.se/fiskelin...0m-030-mm.html

            vilken är bäst?

            edit, på kommande vertikalsetet ska jag troligen ha fireline

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              mitt dilemma är ju att nu går jag över till abborrefisket, men gäddan äter ju nu med.
              Det går inte, eller jo det går men blir knappast bra, att anpassa abborrprylarna för att det KANSKE kommer kliva på en gädda på 12 kilo.
              Man får helt enkelt välja rätt prylar till det aktuella fisket, skulle en betydligt större fisk av annan art kliva på är det bara hoppas på det bästa.

              Har själv tagit åtskilliga gäddor mellan 5-9 kilo på renodlade abborrprylar, har nog tappat någon enstaka på grund av rätade krokar men i de flesta fall har fisken kommit upp. Det stora problemet är snarare att gäddan tuggar av tunna fluorocarbontafsar.
              Men ska logiken att ingen fisk får tappas följas behövs minst tjockgodsig 1/0-krok eller större samt grov metalltafs till allt fiske i Sverige.

              Kommentera


              • #37
                Samma här, eftersom jag sällan fiskar riktat efter gädda är mina största gäddor bifångster på abborr- eller gösprylarna, går i 9 fall av 10 bra.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Det går inte, eller jo det går men blir knappast bra, att anpassa abborrprylarna för att det KANSKE kommer kliva på en gädda på 12 kilo.
                  Man får helt enkelt välja rätt prylar till det aktuella fisket, skulle en betydligt större fisk av annan art kliva på är det bara hoppas på det bästa.

                  Har själv tagit åtskilliga gäddor mellan 5-9 kilo på renodlade abborrprylar, har nog tappat någon enstaka på grund av rätade krokar men i de flesta fall har fisken kommit upp. Det stora problemet är snarare att gäddan tuggar av tunna fluorocarbontafsar.
                  Men ska logiken att ingen fisk får tappas följas behövs minst tjockgodsig 1/0-krok eller större samt grov metalltafs till allt fiske i Sverige.
                  Nja, kör ju med 3,0 cirkelkrok och de som tipsar säger att man ej bör gå ner i storlek på abborre, pgav att abborren suger in betet och då fastnar en mindre cirkelkrok i magen.
                  så kroken håller, fctafsen blir 0,45, den bör hålla om gädda hugger då kroken sitter i mungipan.

                  men en 0,20 lina till abborre håller kanske inte på en 10kg gädda.

                  men hur grov lina kan man ha på riktat abborremete?
                  0,20-0,25-0,30?

                  0,30 linan bör hålla till en 10kg gädda med mina långa mjuka spö.

                  Hade det funnits nån osynlig tvinnad lina så hade det varit valet.

                  Min lilla statistik
                  2 spö med tvinnad
                  1 spö med nylon

                  sjö 1 10 gäddor, 5 på nylonlina
                  sjö två 3 gäddor 3 på nylon

                  litet underlag men då båda dessa är väldigt ljusa sjöar så vill jag ha nylon eller FC.

                  Tipsen hittills är nylon stoft,, LS eller GTM
                  FC sunline vet ej vilken
                  men grovleken?


                  testar gärna men inte kul att tappa gädda med krok i munnen.....så valet står väl mellan 0,25-0,30 eller?

                  Kommentera


                  • #39
                    du kan inte testa köra flätlina men med FGknuten och en 4-5m (eller 10m för den delen) lång tafs då??? eller verkar det som hela linan måste vara genomskinlig för å få dom knussliga rackarna å hugga? (*funderande smiley)

                    mvh /peter
                    Senast ändrad av Gädd-jos; 2020-05-25, 10:16.
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                      du kan inte testa köra flätlina men med FGknuten och en 4-5m (eller 10m för den delen) lång tafs då??? eller verkar det som hela linan måste vara genomskinlig för å få dom knussliga rackarna å hugga? (*funderande smiley)

                      mvh /peter
                      Tack,, men testade spiderwire och den strulade med så fort det blev slack på linan,, och kan jag ha linan 5-10 m så kan jag väl ha 100m?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Båtskär, 2023-07-02, 22:35
                      0 svar
                      118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Båtskär  
                      Startad av Gädd-jos, 2023-08-19, 11:17
                      0 svar
                      96 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Arbetar...
                      X