spö paravaner ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö paravaner ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bild

Här kommer en bild på Ghost-paravanerna som de kommer heta.
    Väger endast ca 30 gr och drar ut kanonbra vid flötestrolling.
    Edit, lägger upp en bild också på paravan med utrustning för glidande tackling samt en liten monteringsanvisning då det är lite meckigt att förstå genom bilden.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Olof; 2008-02-11, 01:15.

Kommentera

Tack!
      När drar vi?

Kommentera

Håller med flera olika synpunkter här vilken lin paravan som passar bäst beror alldeles på vad den ska dra OR-12 som Firehand gillar (och säljer) är riktigt bra för hög dragkraft och mycket bly få som är bättre enligt min åsikt den drar långt perfekt för laxtrolling i ytvattnet 100m nja knappast har kört mina yttersta 200fot bort enligt räkneverket då måste det vara bra lungt definitivt annars hoppar de över inre linor vete fan hur det går till men det händer i stort sett varje gång det går lite sjö dock är det en bra produkt med bra utlösare man väljer själv färg och styrka på den efter förhållanden och egen smak.
        Finns ytterligare en i det segmentet denna

Också en tung och kraftfull spöparavan klarar mycket vikt kolla konstruktionen noga blixtsnabb att få bort från linan kläm på utlösaren och dra upp spaken därbak så är den fri har en stark anfallsvinkel mot vattnet betydligt vassare än offshore vilket gör att den har kraftfull spridning utåt när den sedan inte orkar dra längre "rycker" den till över ytan för att återigen börja dra ser riktigt giftigt ut dock har för lite erfarenhet av den ännu för att säga att den är bättre.
        Har också byggt om Willes småplattor med armar gjorda i glasfiber för offshore utlösare riktigt bra för lätt ytfiske småwobblers flugor 10-20gram bly etc. lätta och snabba att ta hem riktigt trevliga blev de som sagt beroende på vilket fiske du bedriver så väljer du paravaner efter detta dock de tungdragande är aldrig fel de klarar allt de mindre klarar helt enkelt mindre men kan vara det bästa valet iaf beroende på omständigheterna, min åsikt lycka till
        Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-10, 21:19.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
          Här kommer en bild på Ghost-paravanerna som de kommer heta.
          Väger endast ca 30 gr och drar ut kanonbra vid flötestrolling.
          Dom där såg ju riktigt fina ut!!
          [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
            Dom där såg ju riktigt fina ut!!
            Japp, de är de bästa jag testat för flötestrolling efter gädda/gös. Helt grymma, man märkar nästan inte att man har paravaner på vid drillning. Kommer även med några genialiska tillbehör så man kan göra de glidande om man tycker om det.

Kommentera

jag säger bara magnumpajk! great white och light!

drar redan vid 0,4 knop och ger inget motstånd vid drillning då dessa glider "rakt" in!

Dessa ghost som du talar om är så bra fungerande pga dess identiska konstruktion gemntemot magnumpajk..

har heller aldrig haft några som helst problem om sjön har varit svår med stora vågor,.

Växjö Specimenklubb!

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
                Japp, de är de bästa jag testat för flötestrolling efter gädda/gös. Helt grymma, man märkar nästan inte att man har paravaner på vid drillning. Kommer även med några genialiska tillbehör så man kan göra de glidande om man tycker om det.
                Och hur mycket får man betala st för dom?
                Vilka storlekar finns dom i?
                Skulle nämligen behöva ett par nya paravaner till våren..
                [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av danne 1987 Visa inlägg
                  jag säger bara magnumpajk! great white och light!

drar redan vid 0,4 knop och ger inget motstånd vid drillning då dessa glider "rakt" in!

Dessa ghost som du talar om är så bra fungerande pga dess identiska konstruktion gemntemot magnumpajk..

har heller aldrig haft några som helst problem om sjön har varit svår med stora vågor,.

http://www.magnumpajk.se/sidoparavaner.htm
                  De är inte identiska min vän De är såklart lite snarlika, men det är de flesta paravaner då de bygger på samma grundkonstruktion. Dessa har en downforce genom att de är lätt sluttande i nedre delen, och gräver bra tag i vattnet. Dessutom är de lätt böjda på kortsidan närmast båten så att säga, så att den hela tiden strävar ut. Flytkroppen är också vinklad nedåt, för att skära vågorna bra likt en wobblersked (great white har tvärtom?)

Jag har både great white och great light, och de väger flera hg. Det blir en stor skillnad, dels vid hugg, då fisken släpar paravanen bakåt och kan spotta p.g.a motstånd, och dels vid drillning. Jag har missat flera stora as på paravanspöna i och med motstånd i vattnet vid drillning, för motstånd blir det, även om de viker sig som du säger! Och då är 30 gr plast bättre att ha på linan än 250 gr plåt! Jag talar ur egen erfarenhet
                  Great white har sina fördelar vid laxfisket, då det ska gå snabbt och dra ut bra, där är de överlägsna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
                    Och hur mycket får man betala st för dom?
                    Vilka storlekar finns dom i?
                    Skulle nämligen behöva ett par nya paravaner till våren..
                    Ca 350 kr för ett par! Jag kommer inte ihåg vad Great Light kostar?
                    De finns i en liten storlek, ca 7 cm är dem, och de har jag använt till gös i höstas. En större storlek, ca 10 cm, är idealiska för gädda. En tredje större storlek är under utveckling, för wobblers och laxtrolling, men kommer ej släppas innan testresultat är tillfredställande gällande funktion.
                    Med enkla tillbehör gör man paravanen glidande.
                    Senast ändrad av Olof; 2008-02-11, 00:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Håller med flera olika synpunkter här vilken lin paravan som passar bäst beror alldeles på vad den ska dra OR-12 som Firehand gillar (och säljer) är riktigt bra för hög dragkraft och mycket bly få som är bättre enligt min åsikt den drar långt perfekt för laxtrolling i ytvattnet 100m nja knappast har kört mina yttersta 200fot bort enligt räkneverket då måste det vara bra lungt definitivt annars hoppar de över inre linor vete fan hur det går till men det händer i stort sett varje gång det går lite sjö dock är det en bra produkt med bra utlösare man väljer själv färg och styrka på den efter förhållanden och egen smak.
                      Finns ytterligare en i det segmentet denna

Också en tung och kraftfull spöparavan klarar mycket vikt kolla konstruktionen noga blixtsnabb att få bort från linan kläm på utlösaren och dra upp spaken därbak så är den fri har en stark anfallsvinkel mot vattnet betydligt vassare än offshore vilket gör att den har kraftfull spridning utåt när den sedan inte orkar dra längre "rycker" den till över ytan för att återigen börja dra ser riktigt giftigt ut dock har för lite erfarenhet av den ännu för att säga att den är bättre.
                      Har också byggt om Willes småplattor med armar gjorda i glasfiber för offshore utlösare riktigt bra för lätt ytfiske småwobblers flugor 10-20gram bly etc. lätta och snabba att ta hem riktigt trevliga blev de som sagt beroende på vilket fiske du bedriver så väljer du paravaner efter detta dock de tungdragande är aldrig fel de klarar allt de mindre klarar helt enkelt mindre men kan vara det bästa valet iaf beroende på omständigheterna, min åsikt lycka till
                      Hej TamTam; Det här med laxtrolling och spöparavaner kan och behärskar du bättre än flertalet andra! När jag skrev "Gary Roach orange" var det just www.churchtackle.com´s jag avsåg som bra tillsammans med Cannons Rover och Off Shores OR-12.

Att få Off Shores OR-12 att gå 100 meter eller drygt 300 fot ut vid sidan av båten och sträcka upp ordentligt går bra om du har relativt styva, 9-11 fot långa, dvs "höga" spön. OR-12 drar bra vid laxtrolling i 2 - 3 knops fart i grov havssjö och fungerar också otroligt bra vid göstrolling i bästa göshuggfarten 1,2 - 1,3 knop. De syns också bra (gula med röda flaggor) ända tills det blir nermörkt. Då försvinner de röda flaggorna först i mörkret, men den gula färgen syns betydligt längre tid. Det där med att OR-12 kan hoppa över inre linor begriper jag inte riktigt, eftersom jag har mina OR-12 längst ut från båten utanför alla andra linor. Ibland kör jag med två OR-12 på vardera sidan av båten. Den OR-12 som är längst ut har jag till det högsta spöt (10 - 11 fot) längst förut på relingen i båten. Den OR-12 som går 15 meter närmare båten har jag till ett kortare, "lägre" spö (8 fot) några dm längre akterut på relingen. Det är kanske i spöhöjden problemet ligger med överhoppade linor? Den kortare linan till inre spöparavanen bör också gå lägre än linan till yttre spöparavanen, därav ett "lägre" och kortare bakre spö.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      259 visningar
                      0 gillar