Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pikeless
    replied
    Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
    Här är en länk till en bild jag postat tidigare, visar en båt med "dubbla master" som sitter på spöhållarbågen på rufftaket. (Eller snarare att spöhållarbågen sitter fast i masterna...)
    http://www.fiskesnack.com/forum/atta...2&d=1177076775
    En sån här typ:

Lämna en kommentar:

• magic
    replied
    Här är en länk till en bild jag postat tidigare, visar en båt med "dubbla master" som sitter på spöhållarbågen på rufftaket. (Eller snarare att spöhållarbågen sitter fast i masterna...)
    http://www.fiskesnack.com/forum/atta...2&d=1177076775

Lämna en kommentar:

• DavidL
    replied
    Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Om jag inte minns fel tror jag att dom tyckte att pulkorna gick bättre på masten, men är inte säker på om det va därför.
    Det enda som kan påverka ær ju hur høgt pulklinan sitter, hur mycket som hålls ovanfør vattnet vid fiske. Går linan i vattnet, bromsas pulkan, går inte lika høgt upp. Ger ojæmn gång nær linan fångas i en våg, pulkan bromsas. Linan slæpper, pulkan accelerar.. Bra med oregelbunden fång till alla fisken utom skedar. Sen kan man justera pulklinans fæstpunkt på pulkan før att få den att dra bættre?

Går ju att gøra stagen høga om man prioriterar en wide spread..

Lämna en kommentar:

• Nils Jonas
    replied
    Om jag inte minns fel tror jag att dom tyckte att pulkorna gick bättre på masten, men är inte säker på om det va därför. Men jag ska kolla upp det. Trollar man där det är lite trafik måste det dock va kanon att kunna gira undan snabbt. Vet ju hur det brukar vara på Barken, där det är en helvetes massa idioter i sommarstugorna som fyllekör som svin. En kompis va nära att bli ihjälkörd där i somras...

Har ett till objekt att kolla efter helgen, en 1983 Jofa Winth 510 ht. Det är ny 80-trailer till och den verkar ha ett fint skrov. Pratat med en trollare som kör en sån på Väsman, Barken & Vänern och han är väldigt nöjd med den båten.

Så vi får se. Med lite tur kan det bli affär efter helgen. I så fall kör jag upp båten till svärföräldrarna och gör förbättringar samt bygger mast/spöhållarrack medans jag spar till en nyare motor.

Nån som har erfarenhet av Jofa Winth 510 ht?

Lämna en kommentar:

• DavidL
    replied
    Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Två av mina kompisar byggde om till såna konstruktioner på sina båtar och körde ett tag med det. Dock gick båda tillbaka till mast igen... Själv har jag dock aldrig varit med och provat med sån riggning. Men själva lätthanterligheten blir nog lika bra om man monterar linhjulen på taket mot sidan av spöhållarracket och har mast i fören, eller?
    Jag gillar att man i stort sett kan gira 90 grader, utan att pulklinan går in i spøna. Pulklinan hålls hela tiden utanfør spø och båt. Som jag ser det ær det bara førdelar med en sådan riggning? Kanske blir det "trångt" om hytten står långt akterøver? Vet du varfør dina kompisar bytte tillbaka till mast?

Har man en mast med ganska kort "T" på en relativt liten båt så kommer spøna relativt næra masten hur man æn gør. Sen nær man girar så kommer linan till ytterpulkan komma in mot båten innan pulkan har arbetat sig ut paralellt med båten.
    Olika typer av fiske førvisso, men skall man køra sakta i lite motsjø med en liten och lætt båt får man vara med och parera med gasen/styra hela tiden før att betena skall fiska bra. Har man spøn med ringar, en pulklina som går in i dom med jæmna mellanrum.. Så ær det ytterligare en kælla till fippel.

Lämna en kommentar:

• Nils Jonas
    replied
    Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
    Ett alternativ ær att gøra en ramp med hållare på taket, och ha en kort "mast" på varje sida av rampen. Fungerar vældigt bra! Lætt att hantera, och man kan gira skarpt utan att pulklinan går in i spøna..
    Två av mina kompisar byggde om till såna konstruktioner på sina båtar och körde ett tag med det. Dock gick båda tillbaka till mast igen... Själv har jag dock aldrig varit med och provat med sån riggning. Men själva lätthanterligheten blir nog lika bra om man monterar linhjulen på taket mot sidan av spöhållarracket och har mast i fören, eller?

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Mina erfarenheter säger detta köp en erkänt sjövärdig HT gärna äldre iofs men med erkänd bärighet i aktern många äldre ht båtar har något svag bärighet för moderna fyrtaktare dessa är tyngre än de motorer båtarna konstruerades för var mycket noga här slarva inte bort detta mycket viktigt köp båt med bra bärighet i aktern!!!!
    Motor inte läge för kompromisser alls köp nyare eller ny fyrtaktare av välkänt märke om du vill slippa problem (dock tjuvarna gillar detta dessvärre) snåla inte på motoralternativet bättre gå till banken innan i så fall, din värsta mardröm är att höra vågornas kluckande mot båtsidan på havet med bara EN motor på akterspegeln! lycka till detta är hårt och dyrt intjänade erfarenheter!

Lämna en kommentar:

• DavidL
    replied
    Oskønt att sitta på en låg bænk under långa trollingpass, funkar nær man ær glødhet, men trøttande i længden..

Jag hade tagit bort bænken och flyttat soppadunk och batter till utrymmena som blir på var sida under motorbrunnen.

Sen hade jag behållt två stolar, så man har var sin att sitta i under fisket. Blir det trångt hade jag flyttat fram pulpeten lite, och stolarna før att få ett riktigt akterutrymme.

Plast ær extremt lættarbetat. Skall man ændå igång med vinkelslipen, blanda, måla etc kan man lika væl gøra det ordentligt. Man har igen det många ggr om senare!

Att førdæcket sviktar lite ær nog bara på grund av lite tunn plast? Borde vara enkelt med en førstærkning under, och ihop med stag blir det sækert stadigt! Ett alternativ ær att gøra en ramp med hållare på taket, och ha en kort "mast" på varje sida av rampen. Fungerar vældigt bra! Lætt att hantera, och man kan gira skarpt utan att pulklinan går in i spøna..

Lämna en kommentar:

• Nils Jonas
    replied
    Helt sant. Men bänken baktill är låg och inuti den stuvar man undan bränsletank och prylar. Det är alltså ingen lös bänk. Hela utrymmet skulle behöva plastas om om den skulle tas bort. Men går bra att stå på knä på bänken, exempelvis om man ska mecka med en djuprigg... Sen är det bra att ha nåt att sitta på om man är två och jag tar bort den ena stolen.

Eftersom båten finns alldeles i närheten på en parkering va jag förbi imorse och kollade lite mer. Utrymmet kommer att bli mycket bra för att vara en så liten båt. Mätte även akterspegeln, 52 cm, så jag tror inte den behöver byggas om. Däremot hittade jag andra förbättringsområden, exempelvis svampar skivan i fören när man kliver upp i båten, vilket endera kan bero på tunn klen plast, eller på att det är en skiva inplastad där och att den i så fall är rutten. Inte kul när masten ska fästas i så fall. Vid tunn plast skulle det gå att förstärka upp underifrån, men vid eventuell inplastad rutten plyfa är det kanske dags att fundera på om båten helt går bort... Men ska så klart undersöka närmare innan eventuellt köp.

Lämna en kommentar:

• DavidL
    replied
    Om det blir den hær, så slit ur bænken bak vid akterspegeln.. Man skall kunna gå ænda bak, før att rigga etc. Att behøva stræcka sig øver en toft suger! Man kan eventuellt tillverka fæsten på sidorna, och ha en avtagbar toft att sætta i om man skall ut och åka med flera i båten.

Skall man gøra en ombyggnad ær det lika bra att gøra det så man blir riktigt nøjd. Finns ingen anledning att kompromissa, med utrymmen etc.
    Upplevelsen blir større nær man ær ute på sjøn, en lættfiskad båt fiskar man bættre ifrån, resultatet blir bættre. Det skall vara så få størande moment som møjligt, allt skall vara så lætt som møjligt!
    Øppna ytor, och en genomtænkt placering av utrustning bytyder oændligt mycket!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
8 svar
725 visningar
0 gillar
Senaste inlägg dhaglund  
Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
8 svar
482 visningar
0 gillar