Tohatsu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tohatsu?

Sitter på blocket och letar motorer. Ser att Tohatsu 4-takt ploppar upp här och var. Kortriggade 30-hästare för hyffsat billiga slantar.

Har inga erfarenheter av Tohatsu annat än några fisketimmar med en 9.9 tvåtakt och det är ju en annan motor...

Har fått för mig att det är lite budgetmärke över det hela, men jag kanske tar fel? Skulle ni våga lita på en 30 hk Tohatsu 4-takt till insjötrolling?

Eller är det jag som sitter och blir dumsnål på kvällskvisten?

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Sitter på blocket och letar motorer. Ser att Tohatsu 4-takt ploppar upp här och var. Kortriggade 30-hästare för hyffsat billiga slantar.

Har inga erfarenheter av Tohatsu annat än några fisketimmar med en 9.9 tvåtakt och det är ju en annan motor...

Har fått för mig att det är lite budgetmärke över det hela, men jag kanske tar fel? Skulle ni våga lita på en 30 hk Tohatsu 4-takt till insjötrolling?

Eller är det jag som sitter och blir dumsnål på kvällskvisten?
    Har enbart goda erfarenheter av Tohatsu och skulle utan tvekan köpa en om jag hittade en passande inte hört några klagomål på deras 4 taktare och ders 2 taktare är bland de bästa jag testat så för mig vore valet enkelt

Kollar också på motor i 30 hk med, men jag måste ha lång rigg så dessa faller tyvärr!

Kommentera

Köpte en ny Tohatsu 4-taktare i somras och blev grymt imponerad av hur fint den gick och vilken hög kvalitet det verkar vara. Minst lika bra som min gamla Hondamotor.

Har jag inte fel tillhör denna japanska tillverkare en av de äldsta tillverkarna av utombordarmotorer

.
      Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
        Köpte en ny Tohatsu 4-taktare i somras och blev grymt imponerad av hur fint den gick och vilken hög kvalitet det verkar vara. Minst lika bra som min gamla Hondamotor.

Har jag inte fel tillhör denna japanska tillverkare en av de äldsta tillverkarna av utombordarmotorer

.
        Har också förstått att Tohatsu är ett gammalt märke i Asien men inte kom till våran marknad förrän på senare tid, men fina motorer gör dem skillnaden mellan Yamaha, Honda och Suzuki är hårfin om den nu finns alls, känns inte så efter det jag testkört iaf.

Kommentera

Googlade runt lite och fann att de byggs av Nissan och att de ofta även har byggt motorer åt andra märken i samma fabrik. Dessutom va det någon som påstod att en Tohatsu är dyrare än en Yamaha eller Mercury om man köper motor i Sydkorea eller Japan, men att priserna hållits ner i Europa för att komma åt en ny marknad. Andrahandsvärdet är dock väldigt lågt här. Men just nu är jag köpare, så det är ju bara bra... Har sett ett par fina kortriggade 30-hästare. Ska ringa och kolla upp dom.
          Senast ändrad av Nils Jonas; 2008-10-28, 07:59.

Kommentera

Funderar på en liten sån motor till träskbåten, men hur är det med reservdelar osv är det lätt att få tag i?

Någon som vet nått om märket parsun?

Kommentera

Enligt en av båthandlarna i stan så är det Tohatsu som bygger Yamahas motorer, iallafall de mindre varianterna. Även Mercurys småmotorer är Tohatsu under kåpan. Parsun däremot byggs i Kina så dem skulle jag inte ta i med tång.

Kommentera

Ursprungligen postat av RS. Visa inlägg
                Enligt en av båthandlarna i stan så är det Tohatsu som bygger Yamahas motorer, iallafall de mindre varianterna. Även Mercurys småmotorer är Tohatsu under kåpan. Parsun däremot byggs i Kina så dem skulle jag inte ta i med tång.
                Ligger mycket i det där. Har förstått det som att Yama och Mercury har lagt ut en del byggande på Tohatsus fabrik som ägs av Nissan. Däremot har de ju sina egna kontruktörer, men kvalitén på själva byggandet borde bli samma.

När det gäller de kinesiska utombordarna är de ju ganska nya på marknaden, så det är väl lite svårt att säga nåt om dom. Hur mycket som är kvar av en Parsun efter 10 års plågande på hårda fisketurer? Men jag tror, rätta mig om jag har fel, att Parsun, Sail & Speed outboards (som säljs bl.a. ute på Be Outdoor/Atena båt i Slagsta) är samma motorer med olika loggor påklistrade. Och när jag frågade en snubbe på Atena båt ,sist jag va där, var dom hade gjort av Speed-motorerna så svara han att de hade lagt ner försäljningen p.g.a. dålig kvalitet och mycket reklamationer. Så de kinesiska motorerna kommer åtminstone jag att undvika några år framöver.

Kommentera

En bekant till min far köpte en parsun 15hk och den har varit på verkstan den mesta tiden istället för i vattnet. Har även hört från andra håll att folk som köpt parsun har haft ett jäkla strul med dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                    Ligger mycket i det där. Har förstått det som att Yama och Mercury har lagt ut en del byggande på Tohatsus fabrik som ägs av Nissan. Däremot har de ju sina egna kontruktörer, men kvalitén på själva byggandet borde bli samma.

När det gäller de kinesiska utombordarna är de ju ganska nya på marknaden, så det är väl lite svårt att säga nåt om dom. Hur mycket som är kvar av en Parsun efter 10 års plågande på hårda fisketurer? Men jag tror, rätta mig om jag har fel, att Parsun, Sail & Speed outboards (som säljs bl.a. ute på Be Outdoor/Atena båt i Slagsta) är samma motorer med olika loggor påklistrade. Och när jag frågade en snubbe på Atena båt ,sist jag va där, var dom hade gjort av Speed-motorerna så svara han att de hade lagt ner försäljningen p.g.a. dålig kvalitet och mycket reklamationer. Så de kinesiska motorerna kommer åtminstone jag att undvika några år framöver.
                    Lite komplettering...
                    Tohatsu bygger troligen inga andra konstruktioner än sina egna. De säljer sina motorer till andra som säljer dem med sin logga på. Precis som är fallet inom andra branscher (t.ex bilindustrin där Volvo köpt motorer från andra tillverkare och sätter sina kåpor på dem. Omvänt har Volvo sålt motorer till andra....

Ibland sätter man egen touch på andras motorer genom att strypa dem ändra utväxlingar mm. Men det är fortfarande samma motor. OCH reservdelarna passar mellan märkena..
                    Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman