Tohatsu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RS. Visa inlägg
    Enligt en av båthandlarna i stan så är det Tohatsu som bygger Yamahas motorer, iallafall de mindre varianterna. Även Mercurys småmotorer är Tohatsu under kåpan. Parsun däremot byggs i Kina så dem skulle jag inte ta i med tång.
    Ja, det stämmer att Yamaha och Tohatsu är samma motor i grund och botten.

Då pratar jag om 4-taktaren så klart.
    Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av lovn Visa inlägg
      Har du fått på motorn och provat den? jävligt nyfiken på hur den går isf..

Har ju en likadan liggandes under trappen nere i Örebro.

om du har msn kan du lägga in ollhan@msn.com så får jag höra lite där!

Har inte skruvat dit den än. Har ganska mycket att fixa med. Ska på med djupriggar och spöhållarramp i aktern oxå. Och innan det blir nåt skruvande över huvud taget ska akterspegeln frächas upp lite. Båten står 30 mil ifrån där jag jobbar och bor, så det kommer nog att dröja ett tag. Men har en ganska lång ledighet runt jul. Blir allt klart till våren är jag nöjd. Trailern ska oxå bytas ut. Puh...

Kommentera

Köpte oxå en Tohatsu 4-takt 30 hästare i höstas till lillbåten. Har bara varit ute några gånger än och inte hunnit köra in den men den verkar gå fint.
        Dock går det rätt så fort med lägsta fart på min båt, men båten väger bara 190 kg så kanske den går långsammare med lite tyngre båt. Det går ju dock att köra med drivankare, så det är ju ändå inget problem med löjtrollingen.

Sketfeske!
        /Danne

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
          Ett bra exempel är Yamaha Marine som bygger en motor åt Ford som Volvo köper och sätter i sina XC 90.....
          skall bara tillägga att det gäller endast V8 motorn som sitter i XC90+s80,ej dom 5 resp 6 cylindriga motorerna,det är volvos egna

Kommentera

Går att läsa om 25 -hästaren i en test från Båtliv 2007. Där kan man på denna modell se likheten mellan Tohatsu och Mercury.

/Danne

Kommentera

har inte monterat min ännu, ska bli kul att se i vår hur den beteer sig.

Kommentera

Tohatsu vs honda

Har haft nöjet att provköra en linder 445 max med en tohatsu 25hk med el tilt. båten gick väldigt bra och det var fint tryck i den. fart skillnaden var markanta när man trimmade in motor för bästa fart, skillnaden var även mycket stor i åk komfort beroende hur man tiltade. Motorn är en ny 08 för övrigt, det som jag märkte av var att toppfarten inte var så hög som jag hade förväntat mig av en 25hk motor men kollar man på den och ser att den väger 89kg så förstår man skälet.

Min honda 20hk 4t sitter även den på en 445max och jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag bytte upp mig till denna båten. skulle min 20hk klara av att plana ut båten och vad kommer toppfarten att hamna på..... jag monterade snabbt på motorn och gav mig ut och provkörde.... den gick nästan lika snabbt som polarens båt, ända skillnaden är att jag kan ha lite svårt att plana ut båten när vi sitter två man på aktertoften, sitter passageraren på mittoften far den iväg.

det jag vill säga är att dom väger bly! jämfört med en honda men å andra sidan så saknar jag eltilten på min motor som väger 49kg.
                www.rixman.se
                http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
                http://www.miekofishing.se

Kommentera

Oj, 89 kilo? det står 73 kilo på min motor, och det är med trim och tilt.

Kommentera

Vi hängde dit den i helgen. Har inte provkört än. Lär dröja ett tag, då jag skulle behöva göra om elinstallationerna i hela båten. Den är full i kabelhärv och tveksamma installationer. River nog hela skiten och tar hjälp att göra det grundligt och bra. Men det är det sista som behöver göras och det ska inte vara mer än en halvdags jobb...

Men motorn sitter som en smäck. Ska bli kul att prova sen. Fick oxå dit djupriggarna och det blev oxå stadigt och bra.

Kommentera

Undrar hur man uppgraderar en 25hk till 30hk om man skulle vilja göra det i framtiden, någon som vet? Det är ju samma motor men nått måste ju skilja

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      737 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      248 visningar
                      0 gillar