båtkörkortet!!!!??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

båtkörkortet!!!!???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det har ju fortfarande med försäkringen at göra.
    Jag har inte fått nån info iallafall att jag måste ha nåt båtkörkort för att den ska gälla.
    Så finns det nån grund för era påståenden.
    Det är möjligt att det kommer i framtiden men då är det ju även registreringsplikt så problemet kommer ju att lösa sig ändå.

Jag tycker ni målar upp ett amerikanskt tänk, oavsett hur vi vill ha det så är det sverige vi lever i och det är väl inte alltför många som drabbas av stora skadestånd p.g.a. oaktsamhet.
    Ett liv är ju inte alltför mycket värt i det här landet.

Och om man vänder på det och ni med era försäkrade båtar och innehavare av båtkörkort blir påkörda av mig som är försäkrad men saknar båtkörkort.
    Vad händer då, täcker er försäkring sånt eller blir det ni själva som får kräva mig på ersättning?

Vad händer når nån av er blir sjuk och någon annan utan körkort måste styra in båten till land & går på en grynna.

Hamnar ni i fängelse då för medhjälp till nåt brott?
    Ola

Kommentera

"Vad man ska ha i åtanke om man kör utan kort i framtiden är att man inte får någon hjälp ekonomiskt om man oraskar en olycka utan Du personligen ställs ansvarig för de kostnader och skador Du orsakar både materiella som personskador, alltsså om Du kör på någon och den blir skadad eller dör så är Du personligt skadeståndsskyldig då Du brutit mot lagen och kört en båt som Du inte har behörighet att köra, det kan handla om hundratusentals kronor som Du får betala!!"

Hej! Kan du hänvisa till någon källa för dessa uppgifter?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
        Jag har inte fått nån info iallafall att jag måste ha nåt båtkörkort för att den ska gälla.
        Det är möjligt att det kommer i framtiden men då är det ju även registreringsplikt så problemet kommer ju att lösa sig ändå.

Jag tycker ni målar upp ett amerikanskt tänk, oavsett hur vi vill ha det så är det sverige vi lever i och det är väl inte alltför många som drabbas av stora skadestånd p.g.a. oaktsamhet.

Och om man vänder på det och ni med era försäkrade båtar och innehavare av båtkörkort blir påkörda av mig som är försäkrad men saknar båtkörkort.
        Vad händer då, täcker er försäkring sånt eller blir det ni själva som får kräva mig på ersättning?

Vad händer når nån av er blir sjuk och någon annan utan körkort måste styra in båten till land & går på en grynna.

Det är sant att skadestånden i landet inte är så höga men trenden är att summorna ökar med tiden så det lär bli dyrbart oavsett!

Om vi skulle krocka och jag har behörighet och försäkring och är vållande så täcker min försäkring det, MEN är Du vållande och Du saknar behöriughet och försäkring så är det Du som blir personligt skyldig att täcka mina kostnader, tex reparation av min båt eller om den inte går att reparera anskaffande av en likvärdig samt ev sjukvårdskostnader och förlorad arbetsinkomst och det är då det blir Dyrt!

Det är inte tal om att straffa någon som tar en båt iland om den som ska/får köra är sjuk elelr på anant sätt oförmögen att köra och det då händer något, det är väl det som kallas extra ordinära omständigheter i försäkringsvärlden, men det kan Tantor svara bättre på.

Kommentera

Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
          "Vad man ska ha i åtanke om man kör utan kort i framtiden är att man inte får någon hjälp ekonomiskt om man oraskar en olycka utan Du personligen ställs ansvarig för de kostnader och skador Du orsakar både materiella som personskador, alltsså om Du kör på någon och den blir skadad eller dör så är Du personligt skadeståndsskyldig då Du brutit mot lagen och kört en båt som Du inte har behörighet att köra, det kan handla om hundratusentals kronor som Du får betala!!"

Hej! Kan du hänvisa till någon källa för dessa uppgifter?
          Du kan tex läsa Tantors svar ovan, annars kommer min info från representanter från flera av de stora försäkringsbolagen samt från juridiskt kunniga inom sjöfart och den lagstiftning som styr den.

Kommentera

Jämför med bilförsäkring

Om man gör en jämförelse med bilens trafikförsäkring (om det kommer att fungera på samma sätt vet jag inte i dagsläget eftersom båtkörkortet ännu bara är ett förslag) så är det på följande sätt:

Uppstår en skada, personskada eller sakskada, utgår ersättning från fordonet man färdas i. I första hand. Skulle det inte finnas någon försäkring på det fordonet utgår ersättningen från det påkörande fordonets försäkring. Har inte detta fordonet försäkring utgår ersättning från trafikskadeföreningen. SEN kräver det betalande försäkringsbolaget eller trafikskadeföreningen tillbaka sina utlägg från försäkringen som fordonet som orsakat olyckan.
            Skulle det inte finnas någon försäkring eller föraren inte har behörighet att framföra fordonet kan den som kört fordonet bli personligt ersättningsskyldig.

Vad gäller detta att något händer som gör att ordinarie förare skadats så att någon utan behörighet måste köra fordonet så är det en sak som myndigheterna och försäkringsbolagen tar ställning till från fall till fall. Står liv på spel är man nog ganska generös i bedömningen.

//Tantor
            [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Det kanske vore på tiden med ett körkort för allt möjligt i så fall.

Matlagning t.e.x. folk bränner sig säkert då & då.

Att få ordning på mopedproblemet skulle vara en betydligt bättre investering för stat & försäkringsbolag än båtkörkort.

Jag fattar faktiskt inte vad båtkörkortet skulle vara bra för, det blir inte mindre idioter på sjön pga körkortskrav som dessutom äldre ska slippa av nåt korkat skäl.
              Att man ska ha kort för Båt gör väl inte att man inte kan fixa kort till moped med? För många av mopederna på marknaden behöver du redan A-kort.

Har du ett kort kan ju omöjligen folk utan sjökunskap ta sig ut på sjön, mer eller mindre. Båtuthyrare kan kontrollera om de som hyr kan sköta båten (hur ska de göra det annars?)

Om någon som ordnat kort till båt bryter mot regler kan man ta ifrån kortet och på så sätt hindra folk som missköter sig att vistas på sjön, är la inte heller helt negativt.

Kommentera

Läste i nån båt tidning att det räckte med att någon ombord hade körkort och att någon annan då kunde "övningsköra". Tror att det är bra att det blir båtkörkort då vissa inte kan sköta sig.

MEN det borde även bli extra behörighet för de stockholmare som lämnar STHLM:s 50 skyltar och för försäljare på vägarna i samma veva.( På vägarna)

Kort sagt. Att man har körkort gör inte att man blir en bättre chaufför. Varken till sjöss eller på land. Det är ens eget omdömme det handlar om i längden. Och alltför många saknar vett och omdömme i det här landet.

Kommentera

Såg att i något förslag till båtkörkort så skulle dom över 55år vara undantagna, innebär detta i så fall att om man har någon i båten över 55 år så är man undantagen från körkort, i så fall lite skumt förslag.
                  Senast ändrad av Guest; 2008-11-07, 21:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
                    Såg att i något förslag till båtkörkort så skulle dom över 55år vara undantagna, innebär detta i så fall att om man har någon i båten över 55 år så är man undantagen från körtkort, i så fall lite skumt förslag.
                    Jo. Farsan är 54 år och 10 mån när det införs. Skulle han varit bättre kapten om han varit 2 mån äldre.

Kommentera

Om de nu ska införa förarbevis skulle det gälla alla. 0-999 år

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      5 svar
                      425 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01